Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 1387 ggr
[Emmis1984]
0

Är det alla som blir sämre med tiden?

Hej! Jag fick min diagnos för ett halv år sedan och är 29 år. Har dock varit dålig i 2 år med ryggsmärtor efter en mycket intensiv tränings period. Nu har jag inte så mycket problem med ryggen( tränar inget alls för den delen, vilket känns trist) men har andra problem nu. Det jag undrar är har alla samma symptomer? Just nu har jag mycket yrsel, prickar för ögonen och huvudvärk och den ständiga efterföljaren illamåendet! Detta kommer och går från dag till dag. Vissa dagar orkar jag inte med att göra något så länge andra dagar har jag mer energi. Detta med yrseln har jag nu haft i 3-4 veckor. Kom som ett brev på posten. Vi hade nyss varit utomlands och jag hade mått riktigt bra under hela resan så jag kunde riktigt njuta. Så här har jag det. Jag kan vara symptomfri i en månad, några veckor och ibland bara nån dag imellan. Jag får jämt höra att jag kommer att bli mycket sämre men det är väl inget som säger att jag måste bli mycket sämre än så här? vilket är fullt tillräckligt och energislukande. Jag jobbar heltid och bäst mår jag på jobbet då tänker jag inte så mycket på var jag har ont idag. Hur har ni det? Jag har mer och mer börjat tänka på att skaffa barn men får alla dessa skräckexempel talande om för mig. Vilket har gjort att jag börjar allt mer bli rädd över vad som kommer hända. Kommer jag orka? Kommer jag bli sämre efter födseln?

Rita-S
0

Inte alla blir sämre med tiden. I bland blir man sämre till en början tills det stabiliserar sig, och sen vet jag fler det bara har stannat så. Sen kan man ha perioder där man mår sämre, vi kan ju kalla det ett form av "skov", och dessa skoven kan vara allt från dagar till månader tyvärr. lite olika från person till person.. Det tar tid att vänja sig vid att leva med detta, och en smärtklinik kan både vara behjälpelig med att reda ut under utredning, och sen hur man skall leva med det om det inte går att bota. 

Man kan lära sig tekniker, övningar, träningsrörelser som kan hjälpa och lindra, och sen får man sätta sig med forum och sökmotorer som google och söka upp hur andra lärt sig leva med och hur andra lindrar. Alla tipps kan provas ut även om det kan vara tröttsamt och nedslående att prova sak efter sak som kanske inte fungerar, men man måste prova och ge det tid. 

Vi brukar behöva tid att vänja oss vid nya saker, och det kan vara vi har en period där det känns sämre än innan, helt tills kroppen vant sig och det kanske ger resultater. Men det är inte hopplöst, man kan oftast hitta nån sak som kan hjälpa!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida.