Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1646 ggr
tjej81
0

Ont i kroppen.

Hej!

Jag har sedan ett år tillbaka lidit av smärta i kroppen. Det är en smärta som flyttar runt utan symmetri. Det hugger och ilar, och påminner om en elektrisk stöt (fast mildare). Jag har tagit massor av prover och läkarna säger att det inte är något fel på mig. Trots det då har jag jätteont, känner att jag håller på att bli galen. Jag funderade på om det kanske är relaterat till något jag äter och har därför tagit bort mejeriprodukterna nu, eventuellt känner jag en liten skillnad på några dagar men är inte säker. Är det någon som haft liknande smärta? Snälla svara i så fall, och om det finns något annat tips som kan vara bra för att få bukt med det.
Tack på förhand.

MiaaiM
0

Hej!

Det är jättesvårt att svara eftersom smärta och hur vi upplever den kan vara så olika för oss människor. När det gäller smärtan som vi med Fibromyalgi kan man väl säga att generellt är smärtan flyttar sig i kroppen, man blir trött, dålig sömn, magproblem och ja listan kan göras lång. Min smärta var i början mer huggande, som om någon högg mig med en kniv rakt i leden, med tiden har den blivit mer molande. När det gäller Fibro är det oftast så tyvärr att det tar lång tid innan man får en diagnos, mig tog det fyra år och det är förhållandevis snabbt jämfört med andra.

Har läkarna diskuterat något om huruvida det kan vara en smärtsjukdom du har? Vad man kan göra själv vad gäller smärtlindring är att ta reda på vad som fungerar på just dig. Värme är t.ex. min bästa smärtlindrare. Varmvattenpoolen och värmefilt är något jag använder ofta. Vissa upplever att de blir bättre av att minska på kolhydrater. Ja man kan hitta ganska mycket på nätet om man sätter sig och söker.

Jag vet inte om du har fått något tillfredsställande svar men fråga gärna om det är något du funderar över och jag hoppas att du får svar snart över vad det är du lider av. Många styrkekramar!

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

tjej81
0

Tack för att du svarade. Jag ska till en smärtläkare nästa vecka, får se vad de säger. Hade du bara ont i leder? Jag har nämligen knappast ont, eller öm i musklerna utan endast en skär, huggande, ilande smärta som flyttar runt. Är det inte så att fibro innebär just ömma, trötta muskler?

Tack i alla fall för svaret, hoppas dagarna är drägliga för er alla med fibro.

Jessica Holländare
0

Fibro behöver inte sitta i enbart musklerna utan kan även vara i lederna. Det är individuellt. Min fibro sitter mest i lederna.

Hoppas att smärtläkarn kan hjälpa dig.