Kan jag ha fibromyalgi?
Jag har länge haft ont i olika delar av kroppen och började Googla lite smått nu och kom hit.
Dessa är mina symptom:
Svanksmärtor titt som tätt så kraftig att jag vill skrika.
Ont i leder/muskler i underarmar, händer, fingrar.
Stickningar i nerver känns det som. Bland annat i huvud, bröstet (både höger och vänster).
Stelhet på morgonen.. att gå i våra trappor tar mig 3 minuter mitt på dagarna, på morgnarna tar det mig mer än dubbelt så lång tid. Jag går väldigt sakta och segt.. det är kämpigt.
Stelhet på kvällarna eller om jag suttit still för länge, att böja benen är väldigt påfrestande.
Trött dygnet runt. Spelar ingen roll när jag vaknar, hur länge jag sovit, om jag har rutiner osv. Jag är ALLTID trött och har tagit blodprover 2-3 gånger för detta utan restultat. Även tagit kosttillskott utan resultat, koffein hjälper mig inte alls.
Magsmärtor till och från.
Huvudvärk ofta.
Vaknar mitt i nätterna rätt ofta.
Dåligt minne.
Tror ni jag kan ha fibromyalgi? Jag har inte tänkt på det innan då jag inte engagerat mig men är rätt less nu på alla mina smärtor som kommer titt som tätt varje dag.
Självklart kollar jag med vårdcentralen om jag verkligen inte står ut längre.. men tänkte först fråga här.
Vad har du tagit för kosttillskott?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag skulle säga att du borde gå till vårdcentralen oavsett, att må så är inte bra. Känner igen många delar inom fibron. Det finns sätt att ställa diagnos, googla lite på det och se om du känner igen dig. Sen kan symptomen bero på annat också.
Jag hoppas det blir bättre! Och välkommen hit till forumet.
#1 Allt som finns… kompletta tabletter där alla vitaminer + mineraler + omega3 fanns med. Då höll jag även på i flertals månader utan goda resultat.
#2 Jag har googlat för fullt tidigare idag och misstänker just fibromyalgi, känner igen många symptom i det hela. Men ja, jag får pallra mig ner till vårdcentralen och kolla upp detta!
Tack!
Har du kollat ditt blodtryck? Tänkte på tröttheten och huvudvärken.
#4 Ja. Allt är kollat på mig och allt ser bra ut.
#5 Låter bra. :) Hoppas du får hjälp, det är jobbigt att inte må bra och inte veta varför. Jag törs inte uttala mig om du har fibro eller inte.. Det tog mig många många år att få mina diagnoser.
#6 Jag misstänker att jag har fibro men kan inte garantera det förs jag fått en diagnos ställd. :) Men på nåt sätt känns det ändå bra att veta att mina bekymmer har en anledning, i värsta fall. Det har varit tufft innan jag började engagera mig för ingen förstod varför jag mådde som jag gjorde liksom. Varför jag inte orkade lika mycket som dom osv.