Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 2728 ggr
mudkip
0

förnya recept på internet

hej

jag fick precis reda på idag, när jag suttit och försökt komma fram till min vårdcentral,

(som har så där att man ringer och lämnar numret så ringer dom tillbaka, dom skulle ringa mig 16.10, då var jag inte hemma)

att man kan förnya sina recept via internet, går in på sin region(jag tex västragötalandsregionen primärvård) klickar på min vårdcentral, sen  klicka på kontakta via internet, där kunde jag fylla i namn adress personnummer , medicinens namn ,styrka, antal tabletter mm som skulle förnyas och så skickar dom ett mail när receptet e färdigt, guud vad mycket enklare det var!

nu kanske ni vet detta redan, men vi som bor på "landet" har ju inte precis såna här grejjer som funkar, så var alldeles chockad när det funkade, nu har jag ju inte fått receptet än, men..ändå. ett litet tips bara..

Rita-S
0

jag hittar inte fram til det du beskriver?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Det senaste nu är ju att läkarna ofta skickar e-recept. Så det bara är o hämta på apoteket.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Zimba
0

Hade ingen aning om detta. Ska kolla det till nästa gång. Förresten du tänker inte på det man kan fylla i från apoteket o sen få det hemskickat????

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

mudkip
0

nej nej på internet.

jag har ju så svårt att gå ut, du får söka på ditt läns sjukvård, typ om jag skriver in landstinget i västra götaland då. kommer till den sidan, sen sök din vårdcentral, då kommer den upp och vad dom har för telefonnummer mm. där finns en liten ruta där det står kontakta via internet

tex. www.vårdguiden.se över stockholm då.

höger sida sen: sök vårdcentral

tex huddinge, (nu tog jag bara en där

då kommer deras vårdcentral fram

klicka på den och sen kontakt via internet

här i åmål har vi:www.vard.vgregion.se/sv/Mina-vardkontakter

tex. jättesmidigt var det, men funkar bara om du redan har recept då..    batra fyllde i namna prsonnummemr medicin styrka och email.

skriv in "förnya recept" och så din "kommun" på google, det var nog lättast att hitta huvudsidan så tror jag

mudkip
0

jag gör så här istället, här e min vårdcentrals sida. klicka på den lila rutan där det står kontakt via internet så får ni se hur det ser ut

http://www.vgregion.se/vgrtemplates/Start____25896.aspx#distrläk

då kommer ni in på min vårdcentral. jätte käckt var det, nu slipper jag en massa telefon samtal i onödan

mudkip
0

detta är alltså om du behöver ett nytt recept, så istället för att ringa och säga, jag behöver fler tiparol tex så går du in där och fyller i, sen skickas det som Erecept sen då, och du går till apoteket, eller om du beställer hem det. men du slipper ju snacka med en instans.. om du redan har recept liksom, annars måste man ju prata med dom ändå

vanessa
0

Det hade jag ingen aning om. Ska kolla det, för mediciner har man så man känner sig som hundra år. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

mudkip
0

hahaha ja sen när man klickat fram ser det ut så här

där du ska fylla i,

http://primarvarden.vgregion.se/PVTV/GBG/PV/formular.nsf/ReceptForm?OpenForm&ParentUNID=66ECF388316957F7C12570610040989D 

nu blev det massa info men jag tyckte verkligen detta var

jättekäckt, inte behöver jag gå upp 7 på måndag för att komma fram så snabbt som möjligt heller , utan det ligger där när dom startar datorn istället

Rita-S
0

finns tydeligen inget sådan för ljusdal i alla fall… från primärvården i hälsingland finns inget sådan på hemsidan.. har spenderat 2 timmar med att leta på hemsidan utan att där finns nåt "kontakta via internet" eller "förnya recept"… :( Så antigen finns det inte, eller dom har glömt länka till det på nåt logisk sätt…

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

mudkip
0

attans vad synd, för det var jättekäckt

mudkip
0

i gävleborgs län ligger det under utveckling: att ge folk möjlighet att tex förnya recept via webbwn istället för personlig kontakt med vårdcentralen,står det i en pressrelease från juni

så det kommer. synd att det inte fanns

Rita-S
0

mm..

mudkip
0

men i järvsö tex, hade dom tagit bort grejjen, och infört att mna fick bli medlem och logga in sig . sen kunde man förnya recept, så det måste jukomma, ljusdal e ju inte mindre än åmål liksom

Rita-S
0

NÅN gong kommer det nog även här

mongu
0

Det är inte alla VC o alla ställen som är igång än. Inte heller inom VG-regionen. Men det är väl så det ska bli på sikt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mudkip
0

ja det var synd att ni inte hade ..givetvis:)

men jag ska i alla fall tala om att jag ficl mail imorse attt det var överlämnat till sköterska.. och kag ringde sen(litade ju inte helt på detta) och mitt recept ligger på apoteket imorgon bitti, så det funkade i alla fall..här:) jag e supernöjd, men nu vet ni om det och kan hålla lite utkik.

ha en bra fortsättning på sommaren i alla fall

mongu
0

Jag tror när det blir klart så alla får denna tjänst så kommer det att bli jättebra.

Då behöver man ju inte sitta o vänta på att nån ska ringa. O det måste bli bättre för VC personalen med. Inte så mycket tid i telefonen.

Visst dom måste svara via mail men det går ju fortare i alla fall. Sen kanske risken att man glömmer är mindre när man i lugn o ro kan sitta hemma o skriva in vad man behöver.

Ha en bra dag! Mongu.