Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 5565 ggr
[Lilla Fröken]
0

Anti-depp och smärtstillande?

Jag har besvär med humöret i och med klimakteriet. Så nu funderar jag på om typ SSRI kan vara något för mig i låg dos. Men när jag läser om såna preparat på Fass så ska man tydligen vara försiktig med det om man samtidigt använder smärtstillande som kodein, Tramadol och Sumatriptan. Och jag använder ju dessa, det är bara kodein (Citodon) som jag tar varje dag. Så jag kanske inte kan använda SSRI? Någon som använder något anti-depp tillsammans med ovanstående smärtstillande? Och vilket preparat använder ni då?

Maria
0

Jag äter Citodon varje dag och har Sumatriptan vid behov och samtidigt äter jag Saroten varje kväll.

Nu har jag inte Saroten utskrivet för "humöret" utan för att motverka smärta.

Jag har haft denna medicinering i ett halvår ungefär och det har funkat bra för mig.

/Maria

[Lilla Fröken]
0

Är Saroten ett anti-depp annars?

Maria
0

Japp, Saroten räknas dit och är en ganska "gammal" medicin.

/Maria

[Lilla Fröken]
0

Jajustja, det är ju samma som Tryptizol, som jag testat mot smärta. Minnet är bra men kort :)

[Lilla Fröken]
0

Jag fick Premalex utskrivet. Så jag hoppas det ska fungera :) Läste på fass att Tramadol kan öka biverkningar så de dagarna får jag skippa det. Läkaren nämnde ingenting om andra läkemedel och Premalex. Man får läsa lite själv också :)

lilli-l
0

Jag äter cipralex (SSRI) och jag fick förut Tramadol för fibron, men jag klarade inte av den kombinationen..Jag ringde läkemedelsupplysningen och där sa dom att man inte ska blanda dom två, då bägge höjer serotoninhalten och det kan vara farligt. Så jag äter Oxycontin för smärtan ist och det fungerar bra. Oxy är snäppet starkare än Tramadol.

Carpe Diem….Fånga dagen

[Lilla Fröken]
0

Tramadol 50mg räcker bra för mig. Blir tillräckligt uppåt av dem :) Tar max två kapslar/dygn. I övrigt är det Citodon som gäller. Läkaren frågade inte om jag använder smärtstillande trots att jag pekade att jag har kronisk värk. Nu väntar jag bara på att rätt tid ska invalda så jag kan prova dessa Premalex :) Det är ganska många läkemedel som man helst inte ska kombinera med anti-depp. Blev förvånad när jag läste på Fass. Vilket för övrigt nästan är min bibel… haha!

lilli-l
0

Samma här! 😉Fass är super och det är ju bra att man kollar upp själv, då läkarna, iaf här, inte hänger med i svängarna och ordinerar åt pipsvängen!!

Vad är Premalex?

Carpe Diem….Fånga dagen

[Lilla Fröken]
0

#8 Det är för pms. Som tur är så ingår det i högkostnadsskyddet, för det är dyrt.. Lite över 1400 kr för 96 tabletter.

[Lilla Fröken]
0

#8   Här finns det mer att läsa på Fass om Premalex :)

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20090225000026

lilli-l
0

Tack så mycket, Lilla Fröken! 😉

Carpe Diem….Fånga dagen