Ljudkänslig?
Jag gillar tystnad. Eller lagom mycket ljud. Blir lätt stressad och irriterad av hög musik eller annat ljud. Just nu så går jag snart i taket då jag bor nära ett dagis och det är inte kul med allt skrik när man har ont och behöver vila. Kör jag bil eller åker med, då kan jag lyssna på musik, inte för högt om det inte är någon enstaka bra låt. Stänger gärna av stereon också. Skönt med tystnad. Hur är det för er med ljud?
När jag har migrän är jag ljudkänslig, men annars endast när jag skall sova. Då sover jag med pluggar, men i bland får jag ont i öronen av pressen från dom..
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ju sämre jag är i sjukdomen, säg att jag befinner mig i ett hemskt skov, ju mer ljudkänslig blir jag. När jag är i bra form brukar jag vara ganska tålig även om jag självklart har mina gränser.
Min ljudkänslighet började efter en GBP -op för 15 år sedan. Jag började känna mig stressad av ljud när jag skulle äta mat och sen har det bara blivit värre. Det är just musil och höga ljud som barnskrik och högt ljud på tv t.ex.
Ju tystare dess då bättre. Jobbar i butik med musik .oerhört stressande för en sån som mig. Så fort dom andra går hem så slår jag av. Så skönt
Jag känner igen mig! Är också väldigt ljudkänslig. Men instämmer med MiaaiM. När jag har jobbigt med smärtan så är jag mer ljudkänslig. Ja, barnskrik från gården kan vara jobbigt. Sambon gillar amerikanska serier där man lagt in "publikljud" där skratten är desamma och varierar i styrka. Höga ljud på TV'n där ljuden "går upp & sen ner" är värst. Eller publikljuden från fotbollsmatch på TV där ljudet inte är konstant utan höjs och sänks. Vad jobbigt det är att dessutom alltid känna sig som "lite gnällig" när man ber någon sänka ljudet lite. Tänk vad smärtan gör med våra hjärnor. Att den blir så känslig för ljud-intryck…. Att man "tappar minnet" upplever jag också som otroligt jobbigt… Teflonhjärna liksom :-(
Musik i butik kan vara en plåga. Jag går ut om det är alldeles för högt ljud för att jag inte tycker att det är acceptabelt. Det finns gränser liksom.. Att ha på radion obakgrunden kan vara trevligt men när det spelas disco kl 8 på morgonen i en ica-butik, då har det gått för långt. En annan Hong var det rockabilly, en annan gång dansband.. yäk! :)
#6 Hong? Gång ska det ju stå :) Sport ja.. Varför ska det alltid vara högsta volym när det är sport på tv? Blir gubbarna hörselskadade helt plötsligt? Eller är det för att inte höra tjat då? :)
Jag är väldigt ljudkänslig och har dessutom en hörselskada så dom flesta ljud är jobbiga och störiga tyvärr för mig buller är det värsta och det som orsakat min hörselskada….
jag löser det oftast genom att lyssna på musik eller ljudbok när jag är ute m.m funkar bättre när jag själv kan bestämma ljuden
har oxå förmånen att bo i ett mycket lugnt område där det inte förekommer så mycket ljud
har man väldigt svårt för ljud och det påverkar ens vardag och även jobbet så ska man kunna utreda det…har inte själv gjort det men vet flera hörselskadade som gjort detta och det görs på Öronmottagningen
Man behöver ju inte vara hörselskadad för att man inte gillae vissa höga öjud eller föresrar tystnad ibland. Det spelas musik här hemma, men själv sätter jag bara på någon låt då och då eller lyssnar på vinyl 107 när jag duschar :) vad gäller lekande barnså är det jobbigt när de skriker rätt ut.typ vem kan skrika högst. Jag gillar inte sport på tv så därför irriterar det mig ännu mer när volymen bara måste höjas :)
Samma här! Är väldigt ljudkänslig, klarar inte alls av höga ljud! Vilket innebär problem här hemma eftersom min sambo gärna vill ha ljudet höt på tv:n eftersom han hör dåligt. Det orsakar ofta, kanske inte konflikter, men sura miner när jag ber honom skruva ner lite. O jag får ofta höra att här är tyst som i en gravkammare här hemma…
Har även nästan slutat att lyssna på musik, jag som alltid älskat detsamma, eftersom det mest gör ont i mina öron. Numera börjar jag få problem med att lyssna på mina ljudböcker oxå o jag kan inte läsa böcker längre, vilket jag egentligen älskar, för synen har blivit så dålig.
Så, ja inte är ni ensamma precis…
Det är ju inte så att jag aldrig lyssnat på musik. Har ju en tjej hemma som spelar ofta och högt. Sen så är det irriterande med dålig musik som t.ex. dansband fastän det inte är högt. Då kryper det i mig :)