Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 4735 ggr
[Lilla Fröken]
1

Doftöverkänslig?

Har problem just nu med dofter hemma, och funderar på hur andra fibrisar har set med dofter. Tål ni allt? En del? Inget? Jag tål inget nästan. Det är tråkigt eftersom det går ut över andra med. Kan bara ha en viss handtvål, en viss duschcreme och ett visst diskmedel. Blomdofter är ett big nono.. Jag kan inte ha å mig något som doften stannar kvar efter. Det är oparfymerat som gäller, och som tur är så finns det ett ganska bra sortiment idag.

MiaaiM
1

Ju ondare jag har desto mindre tål jag dofter. Om jag har en dag med lite värk och mår bra så klarar jag av dofter bra, även om jag har mina begränsningar, jag skulle ex. inte ställa mig och tända doftljus! När jag har värk och mår dåligt klarar jag inte av många dofter, det ska helst dofta så lite som möjligt. Jag försöker köpa tvålar och hudkrämer som luktar så lite som möjligt eller som är helt doftfria!

"Smärtan är människornas store lärare"

*Diagnostiserad Fibromyalgi*    http://mariaairam.blogg.se

[Lilla Fröken]
0

Doftljus ja.. brukade använda vanilj förut men klarar inga dofter där heller. Fast egentligen så förstår jag inte varför allt ska dofta. Är man hel och ren så behöver man ju inte parfymer. Och vad gäller tvättmedel och sköljmedel så begriper jag det inte alls. Neutral är toppen. Använder deras tvättmedel och sköljmedlet Bara till en del textil. Handkrämer typ Atrix är bläk :) Jag brukar beställa oparfymerat på Apoteket samtidigt med mediciner, hur smidigt som helst! Hudlotion får jag utskrivet på recept (Canoderm) så jag har inga direkt kostnader för ansiktskräm och för hela kroppen.

Malinsson
0

Jag är också känslig för parfym, tobaksrök och vissa kemikalier.

MiaaiM
0

#2 Jo jag har också får hudlotion utskrivet (Fenuril) och den är ju jättebra! Jag tycker om parfym men jag använder det bara de dagar jag mår bra och jag tycker inte om för tunga eller starka dofter utan jaqg väljer bara i regel lite lättare dofter eller vad man ska kalla dem. :)

#3 Ja jag klarar inte heller av tobaksrök, det är bland det värsta jag vet!

[Lilla Fröken]
0

Tobaksrök är pest. Lite jobbigt ibland när man ska gå i på affärer och folk puffar utanför. Och en del butiker har rengöringsmedel direkt innanför entrén. Så himla dumt!

MiaaiM
0

#5 Ja alltså, om man går på stan och folk röker framför en när de går. Jag blir riktigt sur, jag ska inte behöva drabbas för att de har valt att börja med en fruktansvärt ohälsosam ovana!! Nu låter jag som en riktig surkärring… men jag kanske är en också! 😉

Jag höll på få en doftchock hos mina föräldrar. Jag skulle sätta min tekopp i diskmaskinen och då hade de köpt någon slags diskmaskinsrengörare som ska hänga där i och den doftade fruktansvärt starkt. Jag fick huvudvärk av den, usch!!

[Lilla Fröken]
0

De mest oväntade situationer kan utlösa både astma, migrän och irriterade luftvägar. Jag får tjata hemma nästan varje dag om dofter. Så här snackar vi surkärring de luxe! :) Är jag förkyld så är det ännu värre. Det är inte lätt är att ha mig i huset, jag får ofta dåligt samvete. Det jag blev riktigt arg på ett tag, det var när gubben drog å sig en hemsk doft innan han åkte på hockey. Sen fick jag sova i soffan pga av det då det stank när han kom hem. Behöver jag säga att jag gömde flaskan och deosticket? Hehe.. Jag köper hans duschtvål eftersom jag måste tåla den.

MiaaiM
1

Haha, vi får väl starta en egen koloni tillslut! Doft och ljudfri koloni för fibro-surkärringar!! 😃 Jag skulle lätt flytta dit! Hehehe 😉

Ladydragon
0

här är en till….

själv använder jag mycket av Neutrals produkter dom är jättebra 

toabaksrök och herrparfym/deo brukar va det värsta för mig jag har även astma som reagerar på dofterna usch alltså 

härhemma så får sonen nöja sig med deo utan lukt för jag fixar bara inte lukten tyvärr 

#6 just det ja dom där till diskmaskinen visst dom är effektiva men fy tusan va dom luktar använder jag en sån så får det bli vädring i några timmar för att stå ut 

angående salvor så har jag fått Canoderm utskrivet fått byta salva men usch vad den svider det känns som om jag brinner upp efter jag har smort in mig 😕 och nån annan salva som funkar lika bra finns inte

mayolica
0

Jag har varit doftöverkänslig i många år. I början var det inte så allvarligt, men det har blivit värre och värre senaste åren har det utvecklats till ett eget sjukdomstillstånd (mcs) som är mycket besvärligt att leva med.  Jag misstänker att det har ett samband med fibromyalgin?   http://mcs-sweden.se/diagnoskriterier-och-symptom/      http://mcs-sweden.se/

~ mayolica ~

FruJag
0

Hm. Jag har alltid haft svårt för vissa dofter. Men jag tycker det blivit värre. Parfym som är frisk går ofta bra. Men söta tunga dofter är värre. Herrparfym är skrutt. Förutom en som jag köpt till min man. Den funkar. Vissa dagar väldigt känslig. Andra funkar det bra. Inte funderat på om värken hört samman men känsligheten. Får klura på det :)

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Mylo
0

Hej,

jag har Sensorisk hyperreaktivitet, vilket ofta nämns med doft- och kemikalieöverkänslighet (kemisk intolerans)/MCS och lever också ett mycket isolerat liv för att klara mig så bra som möjligt.

Jag har en egen hemsida/blogg: www.doftfri.se och är medlem i Nätverket för Doftöverkänsliga:www.doftoverkanslig.se samt.
Vi ville också synas och kunna hjälpa andra med doftproblem och att hitta positiva saker att prata om.
Då startade vi vår facebook-sida: In the air - be aware (vars rubrik vi fått lov att använda av professor Eva Millqvist, Sahlgrenska Universitetssjukhuset, och hon har också en egen hemsida: www.tilia.se.
Det finns en del som också har andra sjukdomar bland oss och där fibromyalgi är en av dem.

Varmt välkommen! 🙂

Ingvor

[Lilla Fröken]
0

#12 Tack för info, ska läsa på lite mer vid tillfälle. En Distanskurs såg jag att det fanns, det lät intressant.