Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 857 ggr
Zimba
2007-07-25 01:49
0

Goda gärningar.

En god gärning i form av vad som helst, har jag som mål varje dag. Det kan vara alltifrån att ge nån ett leende eller ett hej, till att hjälpa nån. Möter många äldre när jag o vovven promenerar, en del stannar o pratar fast jag inte sett dom förrut, sen brukar jag säga hej. Det finns dom som stannar o tackar för att jag bara sagt hej, tänk vad lite man kan göra men som betyder så mycket för andra.

Vad gör ni?????

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Zimba
2007-07-25 01:50
0

Rita:

Du gjorde ju verkligen en god gärning härrom dagen ang din granne.

//Baloo forever

Rita-S
2007-07-25 01:59
0

jo det va väl gjärning nog för hela veckan kanske? :)
Jag brukar forsöka va trevlig, jag gjör goda gjärningar på jobbet hela tiden värkar det som (håller upp dörren, diskar äfter alla som skiter i at diska osv) och håller upp dörren för äldre som skal inn med 2 kasser matvaror, bjuder kollegor på skjuss om det behövs o dyl..

Blir lite mindre goda gjärningar när man har semester, men jag diskar upp för gubben med kaffe och god mat varje dag iaf :) Det kanske räknas det med?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Zimba
2007-07-25 02:03
0

Klart det räknas, bara han gör nåt tillbaka. Men det tror jag nog han gör.Flört

//Baloo forever

mudkip
2007-07-25 05:06
0

hmmm mina goda gärningar e nog at tjag håller tyst när det e som värst, inte gnälle rpå min sambo och låter honom ta all skit man vill kasta på någon.. det hjälper oss båda..annars har jag ju inte så många att göra goda gärningar för..

vanessa
2007-07-25 09:49
0

Vad roligt! Jag har äntligen mött någon som har samma livsinställning som jag. Varje dag ska jag göra en främmande människa glad. När man blivit varm i kläderna så blir det automatiskt fler varje dag. Så härligt att möta glädjen från de personerna.

En annan sak jag gör är att ha frön med mig i fickan. Där jag ser att det är skräpigt, klottrat, förstört så planterar jag lite frön. Allt för att skönheten ska vinna, även om det är diskret.

Min man som är en fema på att mecka med bilar brukar stanna och hjälpa bilister som har problem. De vill alltid betala honom för hjälpen. Då svarar han att de istället ska stanna när de möter någon som har problem och hjälpa dem. Det tycker jag också är en bra tanke från honom.

Saken är det att sprider man glädje så möter man glädje. Sprider man sorg så möter man det och så vidare. Så valet är inte så svårt att ta. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

dreamiz
2007-07-25 11:19
0

Ibland räcker det bara med att heja på nån. När jag går till jobbet möter jag ofta en kvinna som hör till a-laget. Ofta vill hon prata lite. Hon är harmlös, oftast trevlig, så självklart svarar jag o är trevlig tillbaka o det märks att hon uppskattar det.

Jag blev själv föremål för en annas goda gärning igår. Jag hade handlat för mycket (burar till djuren o annat) o gick hem från tåget mer än fullastad. (Jaja, borde fattat att det skulle bli ett helsike att få hem det.) Nåväl, när jag gått en bit kommer en kvinna o cyklar förbi, stannar o frågar om jag vill ha hjälp. Vi skulle åt samma håll så hon hoppade av cykeln o jag kunde ställa kartongen på hennes cykel medan vi gick hemåt mitt. Det tycker jag var så himla snällt o gulligt gjort av henne! Jag känner henne inte, har aldrig sett henne förut vad jag vet men hennes hjälp var väldigt uppskattad, vilket jag också sa till henne. Hon tyckte inte det var nåt, hon gick ju bara istället för att cykla, men för mig gjorde det en enorm skillnad.
Vad härligt det är med såna gulliga människor!

Zimba
2007-07-25 11:27
0

Tänk vad många vardagshjältar det finns, utan att dom ens tänker på det, men själv blir man enormt glad o tacksam.

//Baloo forever

dreamiz
2007-07-25 20:25
0

Ja, det behöver ju inte va stora saker man gör för att de ska förändra dan för nån!

vanessa
2007-07-26 01:28
0

Det är det som är så underbart, att med enkla medel så glädjer man någon. Ibland med ett leende, hålla upp dörren eller hjälpa till att bära något. Det var som en dag när jag mötte en dam på bussen, hon var så fint klädd. Vardagsklädd men så himla fint. Så jag sa till henne att jag blev glad av att se hur vackert klädd hon var. Leendet på hennes ansikte blev så brett att man kan vara glad att hennes öron fanns som stoppklossar.

Så om alla gjorde detta så skulle världen vara en bättre plats att leva i. /Vanessa

Zimba
2007-07-26 11:32
0

Jag blev igår enorm tackad för att jag åkte o köpte medecin till en kompis som sjuk, skulle ändå till apoteket så jag passade på o fråga om hon behövde nåt där. Hon blev så glad o tacksam.

//Baloo forever

dreamiz
2007-07-26 16:13
0

Varje månad hjälper jag min mormor med hennes räkningar (hon har svårt att skriva siffror efter en stroke för några år sen.) Jag hjälper henne även med annat pappersarbete (deklaration, ansökan om bostadstillägg osv) o att klippa klor på hennes katt. Inte mycket jobb för mig, men hon är tacksam.

vanessa
2007-07-26 18:37
0

För mig är det lyckan att ge främmande människor ett leende. Men annars så tar jag hand om min mamma varannan dag och hennes katt Love Tasslös. Mamma har lungemfysen och KOL, samt problem med hjärtat. Så henne hjälper jag med allt. Handla, blommorna, rensa kattlådan, tar ut henne på promenader, följer med när hon ska ut och shoppa. Fast det är ingen uppoffring eftersom jag älskar henne. Sedan hjälper jag vänner som mår dåligt och så hjälper jag hemlösa katter. Det gillar att göra goda gärningar, inte för min skull utan för att andra blir positiva och kanske sprider det vidare i sin tur. /Vanessa

dreamiz
2007-07-26 18:52
0

Jag har även tagit hand om djur där ägarna tröttnat. Det känns verkligen positivt! Att ge ett djur en andra chans. Ett djur som kanske skulle avlivats (eller som mitt ena marsvin: dumpats i soprummet!) får istället fortsätta leva sitt liv här hos mig med kompisar.