Artikel i Barometern
I måndags så fanns det en artikel om en kvinna som har ME/Utmattning
Jag såg nu in chans att gå ut med mitt om detta.
Läste idag också att de som har Fibro kan också ha ME/utmattning. 60-70% av dessa kan vara drabbade.
På tisdag så kommer Barometern och intervjuar mej inför en artikel.
Jag kommer där framhäva detta med att Fibro-patienter även kan ha ME, FK´s behandling och läkarnas rådvilla bekymmer kring denna diagnos.
Har upptäckt att då det inte finns några egentliga medicinska undersökningar för detta så står läkarna där och vet inte hur de ska göra. Då är det så enkelt för de att de skippar ME-diagnosen och kör enbart på Utmatttningssyndromet.
Detta blri ju helt galet fel.
För en med utmattning så kan fysisk träning vara bra. Men för en ME-patient kan det vara tvärtom.
Därför är det så viktigt att behålla ME med ordet utmattning.
För att få nån ordning på detta måste vi göra oss hörda OCH sedda.
#0: Lycka till. 👍
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vi snackade om sjukersättning…varför man inte får den.
Och hon snackar enbart om sjukpenning, vilket jag inte har problem med.
Läkaren har dessutom gjort alla medicinska bedömningar som hon säger att de går på.
Hur många läkarintyg ska de ha som säger att man inte kan arbeta längre?
När både läkare och arbetsförmågeutredningen visar på det.
Så klart så slingrar sej FK´s chef i detta. Resultatet av Adavio sket de i. Och att sjukdom och nedsatt arbetsförmåga är två olika saker???? Hur fan hänger det ihop?
Jag har ju nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom.
Och det ENDA de kommit med är att jag måste genomgå medicinsk rehab (som inte finns för oss och det hjälper föga) plus viktreducering. Det sistnämnda kom de med som skäl till sist efter 2 års överklagande på de.
Jag kan jobba trots min övervikt. och det är ju av mina sjukdomar jag blivit överviktig för att jag knappt kan gå 100 m.
Jag blir sämre vid ansträningning.
#3: FK gör de allt de kan för att inte behöva betala, så intyg och annat verkar inte spela så stor roll för dem.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#4: Nä precis.
Jag fattar inte hur 17 man ska kunna få de att begripa. Det går nog tyvärr inte.
Bara att slita ut sej så man dör i förtid.
Kan tyvärr inte läsa artikeln.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#6: Nä tyvärr är den bakom betalvägg (heter det så?).
#7: Ja, det heter betalvägg. Jag kunde läsa den eftersom jag har ett abonnemang på en annan tidning i Bonnier-koncernen. Rätt smidigt faktiskt. Det är många tidningar man kan läsa tack vare det.
#9: Ja jag brukar ta sånna ibland.
Oftast bara 1 kr 😎
#8: Det är bättre att lägga in bilderna en och en, eller bara 2-3 stycken åt gången. iFokus har den egenheten att sidan blir jättebred om man lägger in många sidor i samma kommentar. Det verkar inte som om bläddringslisten fungerar nämligen.
https://support.ifokus.se/discussion/1614432/gra-ruta-runt-bilder-som-forstor-sidan
- Redigerat 2025-05-23 19:05 av Carmarino
#11: Märker det..hahahha…
Orkar inte ändra just nu så dte får vara så.
#10: Första gången ja. Sedan kostar det betydligt mer att förnya prenumerationen, om man vill det. Jag prenumerar på lokaltidningen digitalt och delar den med grannen. Då blir det lite billigare. 😊
#13: Jo men jag brukar ta ett uppehåll. Väntar man kanske 6 månader till nästa gång så kan man ta på en struntsumma igen.
Men det går ju inte om man vill ha hela tiden.
#14: Nej, det är det som är problemet. Förr fick man alltid rabatter, så grannen och jag brukade växla om att ta ett abonnemang, men numera är det väldigt sällan det händer. Så man får nöja sig med att säga upp abonnemanget och hoppas på att få en hyfsad rabatt för att stanna kvar. Tyvärr har det blivit otroligt dyrt även det, så det är tur vi är två som delar. Normalpris var 400 kronor per månad. 😱 Fick halva priset i tre månader, men det är ändå 199 kronor per månad. Förr kunde man få ett halvår för den summan.
#8. Tack för att du lade in artikeln.
Hoppas att du snart blir tagen på allvar, det är inte klokt vad de håller på och trakasserar folk.
De höll på, på det sättet för mig också men sen blev det bättre när jag blev sjukskriven av en psykolog när problemen blev för stora med deras trakasserier och andra problem.
Psyk teamet kontaktade Fk. och förbjöd dem att kontakta mig, ville de prata med mig fick det gå genom teamet.
Det tog "bara" 12-14 år innan jag fick förtidspension!
Fast detta var i slutet av 80-talet och mycket har ju förändrats sen dess.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!