Feberkänning utan feber
Vet att här på forumet är det nån av er som drabbas av feber ibland pga fibron eller pga följdsjukdomar. Men drabbas ni nånsin av feberkännig utan att det syns på tempen?
Jag är så innerligt trött på min kropps temperatur-reglering, som är totalt obefintlig eller logisk. Men en sak som verkligen, verkligen stör mig är att om jag blivit kall tex en stund mitt på dagen dagen, tex om jag väntar på bussen och blir nedkyld, kan jag ett par timmar senare få värsta feberkänningen. Kroppen beter sig som om jag har hög feber. Men tempen står envist kvar på 37 grader.
Det är sällan ett problem på sommaren, men som idag blev det riktigt iskallt när jag väntade på bussen och nu ett par timmar senare känns det som jag har 40 graders feber. Mår som en gris rent ut sagt och har frossbrytningen från helvetet. Tempen vägrar envist erkänna feber, men exakt alla andra symtom på feber är där.
Ja, enklaste vore ju att inte hamna i situationen att nånsin frysa, men tyvärr är jag sån som svettas bara jag tänker på att ens gå till bussen, sen sitter man i 3 minuter och väntar på bussen och då kylnar svetten och mna fryser som en idiot. Sen kommer feberkänningen efter några timmar. Varenda gång!
Nåt ni känner igen? Vad gör man?
Ja jag känner igen mej. Men jag får verkligen feber efter några timmar.
Jag kan frysa så jag hoppar fram. Så tänderna skallrar. Klä på mej vad jag kommer åt.
Två minuter efter så är jag så varm så jag kokar.
Av med palterna.
Så kan det hålla på.
Men till skillnad från dej Zadeira så får jag verkligen feber. Detta kan gå upp tll över 39 om jag har otur.
Med fibro/ME så har man svårt med regleringen av tempen.
Man kan tro att man är i klimakteriet men det är en helt annan svettning då.
Mitt kommer främst på kvällar eller så vaknar jag med det.
Och detta verkar som om det är aktivitetsutlöst.
Jag har inte fibro, men jag får precis som du Zadeira. Nu är jag väldigt lågtempad, så ligger jag själv över 37 så har jag feber, men min temp kan gå upp från 36 till 37.5 och då ligger jag och känner det som om jag ska frysa ihjäl i sängen och hjärnan är mosig som om tempen ligger minst närmare 40. Får också frossa oavsett om jag har feber eller inte, vilket är jättejobbigt.
Och precis som du så blir jag lätt svettig om jag t:ex ska till bussen eller ut med hunden. Och så blir man sittandes/ståendes ute i några minuter och blir istället iskall när svetten "fryser".🙄
Har ingen aning om varför det är så här, men jag blir inte av med det. Varit så senaste fyra-fem åren minst. Är främst framåt kvällen det blir riktigt jobbigt. Går i princip inte en enda kväll under vintern där jag inte känner mig extremt febrig när det är dags att försöka sova.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
- Redigerat 2022-11-16 21:25 av Calcifer
Har också känt detta senaste åren men brukar vara ganska kortvarigt för mig. Har inte heller fibro men har normaltemp på 36 nånstans.
Så jag spånar lite. Om man har låg normaltemp så kanske det inte behövs så mycket för att man ska känna sig febrig. Fast ibland när detta kommer och jag tar tempen så är det ändå 36.
Att temperaturen sjunker så man får frossa för att få upp värmen igen. Vet inte om det förklarar mosighetskänslan i hjärnan dock.
En tredje tanke är att det är hormonellt på nåt sätt. Jag har sköldkörtelproblematik, vissa symtom kan vara att man fryser, kalla händer och fötter men också att man blir för varm och svettas.
Ska googla mer för har för mig att jag hittade en intressant frågeställning en gång men nu måste jag sova.
"I'm too old for this shit."
Det är väldigt intressant. Jag är inte lågtempad, utan ligger alltid runt samma. Kan få "riktig" feber om jag är sjuk, men annars ligger jag runt 37 oavsett om jag fryser eller är varm. Men den här jä*la feberkänslan är där på kvällarna. Dock bara om jag blivit kall och fryst nån gång under dagen. Det är en speciell känsla och ni verkar alla fatta exakt vad jag menar.
Det har varit så mer eller mindre hela mitt vuxna liv. När jag jobbade i stall kunde man bli riktigt väderbiten under heldagar på vintern och då förstod jag att det kunde kännas i kroppen även när man fick upp värmen, men nu räcker det som sagt att frysa 5 minuter i väntan på bussen sen flippar min kropp ut.
Jag kan få feberkänning utan att ha feber. Jag får sällan eller aldrig feber, oavsett om jag är sjuk eller inte. Men om jag skulle få feber, då däckar jag fullständigt.
Har haft dessa feberkänningar i några dagar nu, och bara på kvällen. Jag blir trött och matt, och jag börjar frysa. Men tempen ligger normalt
#0: Jag brukar ibland känna mig febrig men ligga på 37 grader (vilket är normalt för mig) så ja. Är nog vanligare än att jag faktiskt får feber.
Minns inte när detta började för mig, tror innan jag hade covid, om det kanske skulle ha något med saken att göra. Finns ju också alternativet att det alltid varit så här men att jag tänker på det mer nu eftersom jag är extra uppmärksam på symtom (iom pandemi).
Hittade till slut! Inlägget är från 2018 dock. Psykogenisk feber.
Tl,dr att det kan vara stress.
https://www.instagram.com/p/BkiTiCHl947/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
#7: Stress vore nog orsaken hos mig… :')
Jag har ju ME så där har man flukturernade temp.
#7: Där fick jag förklaringen på mina feberkänningar. Jag har varit väldigt stressad under väldigt lång tid, så jag kollapsade i Januari.
I förra veckan fick jag ett kraftigt stresspåslag, och det var efter det mina feberkänningar började. Jag gjorde tom ett covid test bara för att vara på säkra sidan, men det var negativt.
Jag lever ju med ständig stress, depression och ångest så det förklarar absolut saken i sådana fall.
Ibland är det skönt att man skriver på forum även där man kanske inte tror man "hör hemma" för då kan man hitta såna här guldkorn. xD
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#11: jag har aldrig haft sådana problem tidigare, men nu har jag både ångestdämpande och stämningshöjande mediciner. Både maken och min läkare blev mycket orolig när jag "kraschade". Jag var ostabil i humöret, jag sov extremt mycket och orkade ingenting. Vid minsta lilla konflikt, en sånn simpel sak att jag måste säga till barnen t.ex, fick jag panikångest. Ett tag var de inne på att lägga in mig på affektiva
Kom ihåg denna tråden, jag får såna här känningar till och från fortfarande men är inte säker på vad det är.
Kan vara olika intensivt och vara olika länge men max några timmar sen är jag ungefår som vanligt.
Det är så märkligt, ena stunden så fryser jag som fasen och vill klä på mig alla kläder jag har och lägga mig med minst 4 täcken och 7 filtar. Känslan är att nu kommer jag bli jättesjuk. Efter en stund är jag varm och svettig och efter ytterligare en stund är det normalt igen.
Fick detta idag igen, inte jättestarkt men fick också lite ont i halsen. Vissa gånger har näsan känts lite snorig till och med, blir som en liten intensivförkylning.
En teori jag har just nu är att det kan komna av fysisk ansträngning också.
#13: Jag blir sådan också till och från.
Diagnostiserad med ME/utmattning och då kommer det sånna skov.
Tror inte man får feber utav fibro.
Men kanske är det så att kroppen kämpar med värk och då kanske man får feberkänsla?
#14 Fast jag har inte fibro.