Annons:
Etikettförsäkringskassan
Läst 986 ggr
Mia-45
2018-04-16 17:00

Sjukpenning

Nån som vet detta MER än FK?
Jag arbetar 75% och ska börja med aktivitetsstöd igen på 25%. AF förbereder nu för att jag ska vara 25% sjukskriven från Aktivitetsstöd. Alltså INTE sjukskriven på min själva arbetstid. 
Kan jag då få sjukpenning på de 25%? 
Förra gången jag vart sjukskriven på dessa 25% fick jag ingen då FK sa att det var inte på min jobbtid. 
Jag vill inte fråga FK än och AF vet tydligen ingeting om detta.
Nån här inne som vet lite?

Annons:
Novachan
2018-04-16 17:30
#1

Jag tror du har rätt till sjukpenning, VC/personen som sjukskriver dig kanske vet, men AF borde ju ha koll…. är ju dom som meddelar till FK

Farwuq
2018-04-16 17:33
#2

Det var en massa jox med mig.
Jag var sjukskriven 25% i ca tre år; sedan blev det "snack".
FK pensionera mig mer eller mindre helt, men jag ville inte det, obstinat som jag nu är.
Men till slut så blev det 75% arbete med någon liknade procentsats i lönebidrag från AF.
De 25% får jag sjukersättning från FK.
Jag är således "förtidad" på onsdagar, och två timmar på fredagar, annars så betraktas jag som delvis arbetsför.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mia-45
2018-04-16 17:50
#3

#1 Min handläggare på AF verkar inte ha koll på nåt :-(

#2 Jag sökte sjukersättning på 25% förra året denna tiden men fick avslag då FK sa att jag inte försökt att arbeta 100%…vilket jag visst hade.
Var vanligt sjukskriven på 25% som låg utanför min arbetstid på 75%. Men fick inte ens sjukpenning på 25%.

Flyingfaun
2018-04-16 18:45
#4

Förstår att Af inte vet detta då det är Fk som tar beslut. Min erfarenhet är att Fk är stenhårda då deras uppdrag på regeringen är att sänka sjukskrivningstalet. Hoppas på ändring då Sverige tyvärr inte har någon sjukförsäkring att tala om längre. Så ledsamt att så många människor tyvärr hamnar i kläm.

Farwuq
2018-04-16 18:47
#5

Märkligt, men min diagnos gjorde nog sitt till, och likaså läkarens tjänstetitel.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Mia-45
2018-04-16 18:56
#6

#4 Jo det vet jag med att FK måste veta detta mer än AF. Det jag menar är att AF måste ju veta om några andra fått sjukpenning på det viset. 
Sedan är det ju FK som beslutar i slutänden ändå.

Annons:
Upp till toppen
Annons: