Annons:
Etikettprathörnan
Läst 469 ggr
Mia-45
3/20/18, 7:00 AM

Sjukersättning m.m

Har pratat med AF nu om en massa regler som verkar vara nya för de. 

Jag jobbar ju 75% och innan så gick jag på aktivitetsstöd på resten av tiden upp till 100%. I oktober avbröt vi dessa 25% på ak-stödet.

Jag tyckte att jag klarar mej ekonomiskt på min lön då jag fick rejält löneök. 
Jag har fått papper från min a-kassa från november att jag måste lämna in aktivitetsrapport för att en eventuell a-kassa inte ska sänkas. 
Öhhh va?

Efter mycket om och men fick jag igår reda på av min handläggare på AF att man måste vara aktiv på 100% med något. Alltså så var det fel att avsäga sej ak-stödet på 25% . Men detta skulle väl handläggaren vetat? Nu säger hon att det är nya regler och hon inte visste då. 
Men jag undrar jag. Detta kan även påverka min SGI om jag blir sjukskriven. 

Men nu iallafall så pratade vi om jag ska ta och ansöka om sjukersättning på dessa 25% igen. 
Så jag kör igång med detta och hoppas på att det ska gå i genom denna gången. Men jag har inga större förhoppningar.

Annons:
-Aida-
3/20/18, 7:32 AM
#1

Det är något handläggaren bör ha vetat, vet dock inte om de är så värst nytt eftersom jag vetat de i ungefär 4 års tid. När jag gått hos jobbcoacher har vi alltid haft diskussioner och genomgångar om hur a-kassa fungerar, vad man ska tänka på osv.

Mia-45
3/20/18, 4:04 PM
#2

Aida-

Nä detta är inget nytt. Har pratat med andra om det. Så min handläggare säger så bara för att klara sej undan att det ska va hon som gjort fel. 
Vi har aldrig haft diskussioner om det. Så hur ska jag då kunna veta hur det fungerar. 

Men blir det problem så får jag ta det då och säga att min handläggare inte skötte det hon skulle. Jag har alla mail och så sparade.

Upp till toppen
Annons: