Annons:
Etikettförsäkringskassan
Läst 1074 ggr
Novachan
2/6/18, 6:13 PM

När och hur förtidspenionerades ni?

Man har ju hört att det inte är allt för ovanligt att man förtidspensioneras när man har fibro, och vissa är nära men någonting hindrar dem.

Jag undrar när ni, som är förtidspensionerade, blev det?

Och lite hur det gick till: var det ni som berättade att ni inte klarar av att jobba eller var det andra som såg att ni inte kommer att kunna jobba? Vart gick vändpunkten för "Nej, nu blir det inget mer jobb"? Om ni förstår på ett ungefär vad jag menar och undrar? Hur många år hann ni jobba innan dess? (finns det någon som inte ens hann komma ut i arbetslivet?) Kanske ni har andra sjukdomar eller problem med kroppens som bidrog?

Om ni borde vara förtidspensionerade men är inte det av någon anledning, vet ni varför?

(Inlägget kanske ligger under fel kategori)

Annons:
vallhund
2/6/18, 6:20 PM
#1

Det är många år sedan termen sjukpension ändrades till sjukersättning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

flocken
2/6/18, 6:35 PM
#2

Det kom upp på tal när jag knappt var 30 år. Kunde inte jobba, blev klassad som rörelsehindrad. Kunde nästan inte göra någonting. Men ville inte. Så under min mammaledighet började jag utb mig på distans. Började träna upp mig med promenader. Vet inte hur många gånger mannen fick hämta mig ute för att jag kollapsade. Nu är jag 34 år. Egen företagare och driver hunddagis & pensionat i hemmiljö.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Novachan
2/6/18, 6:51 PM
#3

#1 Jag vet men man hör sjukpension/förtidspension fortfarande och jag tror fler vet vad man pratar om när man använder de gamla termerna. Man får väl också sjukersättning även om man fortfarande jobbar fast inte på heltid, eller heter det något annat? Mina frågar handlar mest om de som inte jobbar alls och kommer troligen inte göra det i framtiden. Men jag tar inte illa upp för rättelsen 🙂

Maria
2/6/18, 7:16 PM
#4

#3 Man kan få sjukersättning på 25%, 50% och 75%.

Jag har sjukersättning (det som förr kallades sjukpension) på 50% men inte för fibromyalgi.

Jag tycker sällan man hör ordet sjukpension numera faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Flyingfaun
2/13/18, 1:51 PM
#5

Min uppfattning är att det är svårt. Många som jag mött/möter får sjukpenning indragen från FK vid fibromyalgi och utmattning.

[HundochKatt]
2/13/18, 2:47 PM
#6

Fibromyalgi enbart tror jag inte att många blir "förtidspensionerade" på, framförallt inte de senaste 15 åren. 

Själv hade jag ju stora problem med värk och klarade inte ens vardagen och ansökte själv om sjukersättning och fick det beviljat med 2 år i taget.  Jag gjorde 3 utredningar under en 7 års period och den sista (när alliansen tog över) blev bara på ett års pension och sedan blev jag utförsäkrad. Ja, helt plötsligt ansågs jag vara frisk över en dag och kunde jobba.🤪 Men så fungerar ju inte fibromyalgi utan problemen kvarstod. Blev utförsäkrad alltså och kämpade med den låga inkomst man fick och socialbidrag, blev så småningom sjukskriven eftersom reglerna ändrades och jag kunde sjukskrivas igen. Men skulle utförsäkras igen när dagarna tog slut….

Sedan var det prat om dessa fosterbarn som blivit utsatta för övergrepp och jag är en av dem och ansökte om ersättningen. Vilket jag fick beviljat. Så i min sista ansökan till F-kassan om sjukersättning bifogade jag en kopia av det jag skrev till ersättningsnämnden och blev beviljad sjukersättning tills vidare, som det numer heter. Men jag hann bli utförsäkrad ett par månader innan den beviljades och allt var klart. 

Att jag inte berättade för min läkare och f-kassan tidigare om min barndom beror på att jag helt enkelt inte var redo att berätta. Hade ju inte berättat för någon på 30 år. Så nej, jag fick inte sjukersättning bara pga fibron utan pga psykiska besvär, bla PTSD. Men det tog alltså 11 år innan jag fick min nuvarande sjukersättning, jobbigt var det att kämpa. 

Å andra sidan var det inte mycket att kämpa för pga den låga inkomst jag nu har eftersom det tog så lång tid. Har ju bara garantinivån och den är jobbig att klara sig på tyvärr. Men jag slipper i alla fall kämpa och försöker ta hand om mig själv efter min bästa förmåga.

Annons:
Maria
2/13/18, 2:50 PM
#7

#6 Kan man verkligen bli "utförsäkrad" från sjukersättning? Den är ju inte tidsbestämd.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
2/13/18, 2:56 PM
#8

#7 Japp, jag blev det då jag hade tillfällig eller tidsbegränsad sjukersättning, som numer är borttagen. Nu finns bara tillsvidare sjukersättning. 

Det var alltså 2010 jag blev utförsäkrad första gången och hade haft tidsbegränsad sjukersättning i 7 år. Med 2 år i taget de första tre gångerna och sedan 1 år.

Maria
2/13/18, 2:58 PM
#9

Oj då. Det hade jag ingen aning om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: