Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 1967 ggr
Mia-45
2018-01-30 18:32

Fy för blodtrycksmediciner!!

Har fått blodtrycksmediciner. Bisoprolol och Losatarn.

Tog bägge i dag på morgonen…märkte först ingenting…men sen…efter 2½ timme.
I ena ögat såg jag sick-sackmönster….blv lite småyr. Typ fylleyrsel. 🍸
Sen blev jag muskelsvag och trötter. 
Sitter i än och ska vara hemma från jobb iallafall i morgon. 

Nån mer som har erfarenheter av sånna här mediciner?
Har ett blodtryck på 155/95.

🌺

Annons:
flocken
2018-01-30 19:13
#1

har ingen erfarenhet utav det. Svärmor har precis börjat o mår dåligt. Min man har ätit det länge o mår prima. Måste man inte hitta rätt dos & rätt medicin för att må bra?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mia-45
2018-01-30 19:17
#2

Jo det är säkert så flocken. Att man måste testa sej fram dels med rätt medicin oh i rätt styrka. 
Bisoprolol är ju både blodtryckssänkande och mot hjärtsvikt och kärlkramp. 
Men jag har ingen hjärtsvikt eller kärlkramp!
Känns då konstigt att äta två mediciner för blodtrycket. 

Min chef (som också skrev ut min medicin) tyckte att jag kan samåka med min kollega och att jag inte behöver ta blodprover (mitt yrke). Men vad ska jag då på jobbet att göra? 
Om jag ska åka med min kollega får jag dessutom jobba över. 
Hur tänkte han här?

Tjeja
2018-01-30 19:44
#3

Han kanske tänkte att han skulle hålla koll på dig hur du mår? ..

Nä dåligt skämt, förlåt.

Tyvärr är det ju så att nästan alla läkemedel för hjärt- kärlsjukdomar är framforskade för att fungera bra på män. Hur Kvinnor reagerar på dem är inte alls lika undersökt och de råkar oftare ut för biverkningar som inte registrerats.

Du får fråga ut din chef hur han tänker. Både vad gäller att jobba utan att arbeta men ännu mer varför han valt just dessa mediciner till just dig när du nu inte ens har de indikationer läkemedlet är till för. Samt be att få byta och prova något annat alternativ.  

Tyvärr har ju nästan alla läkemedel biverkningar, så i värsta fall får du kanske lov att välja mellan vilka biverkningar du kan stå ut med blad de läkemedelsalternativ som finns.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mia-45
2018-01-31 09:25
#4

Tjeja

Vi jobbar inte på samma ställe så det går inte. Hhahahah…😉
Jag ska se hurdan jag blir av medicinen idag. Om det slår till likadant som det gjorde igår. 
Tycker bara det är såååå konstigt att man ger sån medicin utan att ens ta ett EKG och se hur hjärtat arbetar. 
Men det är ju så enkelt för de att bara ge ut piller och tro sen att det ska bli bra. 

Iallafall så har jag sovit mycket bättre inatt än på länge.

Mia-45
2018-01-31 17:30
#5

Undrar jag om min läkare utgått från ett blodtryck på 250/90!!! Han har skrivit detta i anteckningar upptäckte jag på Mina vårdkontakter. 
Sedan längre ner det rätta. 155/95. 
Har han utgått från 250 så fattar jag varför jag har två mediciner. 
Men nu stämmer ju inte det!! 
Har mailat honom om detta och har han utgått från det felaktiga så är det ju förskräckligt om jag går på en alldeles för hög dos!!!*

flocken
2018-01-31 20:09
#6

Men oj! Ett sånt misstag ska absolut inte göras. Se vad som läkare säger

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Mia-45
2018-02-01 08:39
#7

Han skyller på att sekreteraren skrivit/hört fel.

Tjeja
2018-02-11 20:38
#8

250 i systoliskt tryck kan man nog inte ha och överleva.. då skulle du dött i stroke för länge sedan redan tänker jag. Så har svårt att tro att läkaren ordinerade medicinerna utifrån ett så högt tryck för då skulle han skickat dig till akuten direkt.

Tror snarare att han inser att det är felskrivet och skall stå 150/90 istället. och ordinerat utifrån att det är högt nog för att ge ordentligt med l-m.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mia-45
2018-02-11 20:49
#9

Har pratat med den läkaren jag har nu.
Och de gör en ordentlig utredning om jag verkligen behöver medicin för det eller inte. 
EKG, 24-tmmarsblodtryck och blodprover. 
Jag verkar ligga precis i gränslandet för mediciner eller inte. 
Den läkaren jag har nu sa att man ger inte bara piller så utan att göra mer utredning. 
Han tog ju bara trycket en gång och gick utefter det. 

Äter nu inga mdiciner och mår bra.

flocken
2018-02-12 05:30
#10

Jag har tänkt på hur det gick för dig. Men vilken tabbe. Först ge dig skyhöga doser & sen kanske du inte behöver alls.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[HundochKatt]
2018-02-13 14:32
#11

Jag har två blodtrycksmediciner, Losartan och Lerkanidipin. 

Men det är ingenting som bara satts in på en gång utan jag fick gå regelbundet några gånger och ta blodtrycket på VC, för att konstatera att jag hade högt blodtryck. Sedan fick jag gå några gånger efter för att kolla om medicineringen hjälpte och vilken dos. Likadant var det när den andra skulle sättas in så ja, det var väl en riktig tabbe av din läkare anser jag och förstår att du inte mår bra av det. Själv har jag inte haft några biverkningar av mina men det är helt korrekt diagnos och kontroller.

Mia-45
2018-02-13 16:26
#12

HundochKatt

Du fick gå rätt väg. Det är ju så det ska gå till. 😃
Jag behövde säkert inte bägge två mediciner och heller inte dessa doser. 
Tror det var därför allt blev som det blev med min kropp. 
Jag fick till och med ont i hjärtat, som jag aldrig känner av annars. 
Tack och lov så ska det gå rätt till nu.

Upp till toppen
Annons: