Annons:
Etikettövrigt-ot
Läst 1198 ggr
flocken
1/16/18, 6:47 PM

Klantiga/ dumma kommentarer

Här kan vi skriva klantiga/ dumma/ opassande kommentarer vi fått pga våra sjukdomar. Ibland blir allt så fel & klantiga kommentarer dyker upp. Oftast inte av elakhet utan okunskap. Men ibland finns det dom som är elaka.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

  • Redigerat 2/1/21, 6:18 PM av flocken
Annons:
flocken
1/16/18, 6:52 PM
#1

Det värsta jag någonsin hört & gjorde så jag bröt ihop & bara grät inför arbetsgivare, facket & många andra. Var på den tiden jag jobbade på industri. Hade möte med företaget, f-kassan, facket osv. Då säger personen från fk " Du kan inte ha 2 sjukdomar. Du måste bestämma vilken du ska ha" Hade jag valt hade jag inte haft någon sjukdom

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Novachan
1/16/18, 7:13 PM
#2

(Gäller inte bara fibromyalgi)

Kommentarer i stil med "Jag tror inte att du är så sjuk egentligen utan att du mår dåligt för att du tror att du är sjuk" - svårt att formulera/upprepa kommentaren för den är så korkad…. men syftar på att man skulle vara inbillningssjuk. Jag är dock tvärtom som människa som försöker att tänka på annat så fort jag känner att något inte känns bra för att "försöka glömma"/ignorera, och med annat tänka typ "Äsch det är säkert inget eller kommer gå över" och så låter jag det gå mer tid och sen när jag faktiskt måste söka vård för något är de typ "Varför sökte du inte vård tidigare…"

Också fått höra kommentarer om att man skulle kunna stoppa sig själv från att bli sjuk, inklusive vanlig förkylning, inte tillåta sig att bli sjuk… alltså även fast man vet att man har blivit smittad av något så de syftar inte på att man kulle försöka förbättra sin handhygien eller i den stilen utan att man ska göra något mentalt.

Men jag har också fått förklarat för en person som sagt dessa kommentarer och det handlar om att personen erkänner att hen har svårt att föreställa sig hur man mår när man är så pass dålig i kroppen.

Btw puckad person som sa den kommentaren #1 Att det finn idioter som tror att man inte kan ha flera sjukdomar samtidigt… Har väl aldrig ens hört talas om följdsjukdomar heller…

flocken
1/16/18, 7:20 PM
#3

#2 men vilka kommentarer. Inbillningssjuk. Om det hade varit så ;) Ja om man ska räkna följdsjukdomar så blir det väl ett a4 blad

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[HundochKatt]
1/17/18, 3:26 PM
#4

Den allra klantigaste kommentaren jag har fått var av FK läkare när jag kämpade med sjukersättningen. Jag har diabetes typ 2 och läkaren skrev något i stil med att det berodde pga fetma (ja, jag är överviktig) och stillasittande. 

Tyvärr minns jag inte ordagrant, men jag blev faktiskt riktigt kränkt och förbannad. Jag har hundar och rör mig därav ganska mycket och dessutom finns diabetes i släkten på båda sidor. Min bror hade diabetes typ 2, farmor, morbror, moster etc.  

Hade även graviditets diabetes många år innan jag fick diagnosen "på riktigt". 

Utöver det här så har min egen läkare sagt att det finns de som jobbar med fibro. Vilket också gjorde mig riktigt förbannad och jag läste lusen av honom. Fibro är inte likadan från person till person tex. och jag ska inte jämföras med andra patienter. 

Och så det klassiska när man har bra dagar - Det syns inte att du är sjuk. 

Nu har jag inte bara fibro utan mycket mer, men blir ganska så irriterad på att det måste synas för att man ska räknas som sjuk. Ja, häng med mig dygnets alla 24 timmar så får ni se hur jag mår till och från brukar jag säga.

[HundochKatt]
1/17/18, 3:30 PM
#5

#1 Haha, den var verkligen bra. "Du måste välja vilken du ska ha"

Som om man kunde välja sin sjukdom. 😂

[HundochKatt]
1/17/18, 3:40 PM
#6

När jag började få värk i kroppen, ont överallt och jag blev liggande ett par dagar efter att jag jobbat (just då städade jag en gång i veckan) och min dåvarande läkare inte hittade något fel på mig. Kommentaren var: " Ta en alvedon när värken sätter till". 

Eh? Vad trodde han att jag hade försökt med?

Min dåvarande läkare hittade alltså inga fel på mig, trots flera besök. Och jag är en sådan person som inte söker vård förrän jag inte står ut. 

Jag hade så ont så jag blev ju desperat och sökte då till kiropraktor och hon hittade låsningar i min rygg. Men pga min låga inkomst så hade inte jag råd att betala 350 kr för varje besök för att komma tiil rätta med problemen. Men hon var landstingsansluten så en remiss skulle kunna fungera. Så jag gick till min läkare igen och då sa han: "Jag vet inte vad en kiropraktor gör"

En läkare inte vet vad en kiropraktor gör!?!?

Nej, jag fick ingen remiss men jag anmälde min läkare för jag tyckte att han skulle minsann veta och han skulle ta reda på vad det är för fel på mig. 

Jag fick då en ny tid hos min läkare, men samma sak där. Han hittade inte något fel på mig, men sa att han skulle hämta en annan läkare för en second opinion. Denne läkare gjorde en MYCKET grundlig undersökning medan min läkare tittade på och svaret blev: Jag tycker att detta liknar Fibromyalgi. 

Min läkare visste inte något om fibromyalgi!! Men rullningen var igång i alla fall och jag fick tid hos den andra läkaren och diagnosen stod fast, fibro. Därefter har jag fått lite hjälp. 

Men visst blir man lite mörkrädd när läkare visar okunskap på detta vis?

Annons:
Novachan
1/17/18, 3:58 PM
#7

"Det syns inte att du är sjuk" är en så jäkla dum kommentar överhuvudtaget, inte bara till fibro. Det syns väl inte om en person diabetes, cancer i tarm, laktosintolerans, allergi… förrän man gör rätt undersökning! Och man kan inte identifiera alla sjukdomar och åkommor än heller så…

Puckad läkare som inte vet vad en kiropraktor gör, tycker det hör till allmänkunskap att veta så inte bara läkare borde veta.

[HundochKatt]
1/17/18, 4:23 PM
#8

#7 Det är ju ofta man får den kommentaren tycker jag och det hör väl till okunskap att man tror att allt måste synas för att det ska bevisas. 

Nej, men precis. Riktigt puckad läkare som inte vet vad en kiropraktor gör. Det var ju därför jag anmälde honom, för den kunskapen ska de ha. Jag som lekman har ju det. Kan säga att jag gick aldrig tillbaka till den läkaren något mer för just det där med att "ta en alvedon när värken sätter till" och inte veta vad en kiropraktor gör eller vad fibro är - en sådan läkare tordes inte jag fortsätta gå till. Han kan ju missa något riktigt allvarligt. 

Nu har jag en bra läkare och framförallt efter att jag skällde ut honom för att han jämförde mig med andra patienter. Det gör han inte längre. Man måste våga säga ifrån när läkare gör sådana dumheter.

flocken
1/17/18, 7:27 PM
#9

#6 utan min Kiropraktor vore allt mkt värre. Hjälper så mkt. Det du fick höra om din vikt påminde mig om när jag jobbade på industri. Vi hade regelbundna hälsokontroller pga ohälsosam miljö. Mina blodfetter var bättre än medelvärdet eller vad man ska säga. Sköterskan tittade på mig. " resultatet måste visa fel. Vi gör ett nytt" blev lika bra även den gången. Men med min vikt skulle jag visst vara ohälsosam

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
1/17/18, 7:30 PM
#10

#7 det är tyvärr en sån vanlig kommentar så man är nästan van. Det är nackdelen med en " osynlig sjukdom " Vet inte hur många gånger en medelålders person tappat något & bett mig ta upp det. Jag som är så ung o smidig. Jo eller hur…

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Zadeira
1/18/18, 7:47 PM
#11

När jag hade möte med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen om att börja arbetsträna sa en av dem "Har man fibromyalgi beräknas man enligt standard kunna jobba 50%".

Först blev jag helt förvånad, för vadå, det finns väl ingen standraduträkning på hur många procent de flesta med fibro kan jobba. Sen slog det mig, självklart har FK och AF en BERÄKNING på vad man kan med olika sjukdomar, det är ju deras jobb att "bestämma" hur sjuk man är.

flocken
1/18/18, 8:00 PM
#12

#11 Ja Det är sjukt att de kan bestämma hur sjuk man är. Men är likadant inom annat oxå. Hade diskussioner med kommunen ang barnomsorgen med äldsta sonen. När jag blev utförsäkrad o var tvungen att börja jobba mer så fick jag höra att då var jag frisk . Jag jobbade ju igen o behövde ingen sjukskrivning. Var ju utförsäkrad!

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Zadeira
1/18/18, 8:58 PM
#13

#12 Ja, att man liksom räknar ut en snitt-tid en fibromyalgiker kan arbeta  och tycker att då kan ju alla (den helt arbetsföra och den som inte kan jobba alls) jobba 50 % istället för att se från fall till fall.

Jag förstår inte att det här med utförsäkring ska vara så himla svårt att förstå att det INTE innebär att man är frisk, utan att man tvingas arbeta mer än man kan.

Annons:
flocken
1/19/18, 5:27 AM
#14

#13 ingen som har förbi eller andra sjukdomar känner likadant. Man vet ju Inte heller vilka följdsjukdomar personen har. Idioti. Just detta att man blir utförsäkrad är något som Sverige misslyckas helt med. Hoppas någon utav de som bestämde detta blir allvarligt sjuka & själva får känna på hur det känns att få ett brev där det står att nu är det dags att börja jobba. Du är frisk nu

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[HundochKatt]
1/19/18, 2:02 PM
#15

Ja, det är horribelt att det ska finnas måttstock hur sjuk man får vara oavsett diagnos. Allt är ju individuellt. 

Har också tänkt på det du skriver #14 att de som bestämde utförsäkringen (alliansens partier) kan gott få bli sjuka riktigt ordentligt och känna på hur det är. Men tyvärr så skulle det ändå inte drabba dem lika hårt som oss vanliga, för de har en hög lön och har kunnat spara undan en massa pengar (om de inte slösat bort allt). 

Vi vanliga får ju inte bara tampas med våra sjukdomar utan en urusel ekonomi dessutom. 

Själv hade jag tillfällig sjukersättning i 7 år innan jag blev utförsäkrad första gången och just på grund av att jag blev utkastad så har jag fått följdsjukdomar (ångest och depression) som jag aldriv verkar bli kvitt från. Hann bli utförsäkrad en gång till innan jag fick min nuvarande sjukersättning. Men pga förhalningsprocessen under alla år så har jag bara garantiersättningen och den är definitivt inte rolig, då det mest går till hyra och andra räkningar.

flocken
1/19/18, 8:19 PM
#16

#15 vilket elände du varit med om. Jag är otroligt tacksam att min man under min utförsäkrade period tjänade bra så vi klarade oss. Klarade oss, men det var det oxå. Ja tyvär är det väl så. De som bestämmer har hutlösa löner så det drabbar inte dom.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mia-45
1/20/18, 11:51 AM
#17

Man blir ju mörkrädd när man läser här vad dumts som har sagts. 
Som tur är så har jag en arbetsgivare/läkare nu som förstår. 
FK ville inte bevilja sjukersättning på 25% för jag hade inte testat att jobba heltid. 
Öhhhh va?
Kan man inte ens knappt jobba 75% och ibland med övertid förren man blir sjuk..hur ska man ens då orka 100%???

flocken
1/20/18, 12:06 PM
#18

#17 Även att det är galet hur samhället fungerar mot oss sjuka. Men är rätt skönt att höra att vi är flera som.är drabbade. Det är ett stort + att du har en bra arbetsgivare. När jag var anställd & fick en ny chef så tog jag alltid med mig ett informations blad om mina sjukdomar & så satt vi o pratade om det. Så de fattade. En tid var min svåger min chef o gjorde likadant med honom.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[HundochKatt]
1/20/18, 2:57 PM
#19

Jag har ju varit på flera utredningar och en läkare som jag träffade var helt korkad.

Hon gick emot alla andra i teamet (psykolog, arbetsterapeut, sjukgymnast etc) och tyckte att jag kunde jobba mer OM 6 mån. Därav fick jag bara förlängt min sjukersättning ett år och nedsatt från 100 % till 75 % (det var innan jag fick permanent). 

Jag begriper det fortfarande inte hur hon kunde påstå något sådant, att jag skulle få mer arbetsförmåga OM 6 månader? Med facit i handen och vad jag visste redan då så blev jag inte bättre efter 6 månader, snarare tvärtom.

Dessutom vid intervjun så sa hon hela tiden, "du vill inte jobba". Och jag svarade, jo, det skulle jag gärna göra men tyvärr säger min kropp ifrån när jag inte ens kan få vardagens sysslor att gå ihop. 

Hon var hemsk och gjorde en väldigt kort undersökning av mig och tiden som hon hade på sig med mig halverades. 

Sedan tycker jag det är vansinnigt system att en förtroendevald läkare på FK som aldrig har träffat mig ska ha sådan makt som de har. 

Hade också en handläggare på FK som inte visade någon empati utan gömde sig hela tiden bakom lagar och paragrafer. En gång när jag skulle utförsäkras igen för andra gången så sa jag något i stil med vad vill ni egentligen, att folk ska ta livet av sig? Jag slängde på luren därefter och någon timme senare ringde polisen på dörren. Hon hade tagit det som att jag hotade med självmord. Pinsamt som attan var det att ha en polisbil utanför dörren och poliser klev in. 

Jag skällde ut henne på Af och talade om vad jag tyckte om henne och hennes sätt, då när jag utförsäkrades för andra gången. Jag sa att hon ska inte jobba med sådant här när hon inte kan visa empati för folk. 

Tack och lov fick jag en underbar handläggare lite senare som hjälpte mig att få min nuvarande sjukersättning. Men inte bara pga min värk utan det framkom nu äntligen något som jag aldrig hade berättat förut, vad jag varit med om som barn.

Mia-45
1/20/18, 3:06 PM
#20

Det är ju just denna Duvillintejobba-attityden som är hemsk. 

Klart man vill men går det inte så går det inte. 
Jag jobbar ju som sagt 75% och mitt hem blir lidande. Börjar jag städa så smått så börjar jag må skit. Yrsel och illamående och mer värk. 
Känns nu som om man bara lever för jobbet. 

Ska be min läkare om en ny grundlig utredning och sen ska jag försöka ansöka om sjukersättning igen.

Annons:
[HundochKatt]
1/20/18, 3:09 PM
#21

#17 #18 Ja, det är tråkigt hur samhället fungerar och människor runt omkring.  Givetvis finns det de som fuskar med sjukpenning, sjukersättning, assistans, men det är ju bara en droppe i havet och det ska inte drabba de som verkligen är sjuka, men det gör det.

Jag vet inte hur många gånger jag har varit i diskussioner om sjukersättningens nivå och det finns alltid en och annan som tycker att det är bra inkomst för att inte göra någonting och kallar det för bidrag. 

Är man sjuk som vi, med värk i kroppen. Bara att dammsuga är ett helvete för många så är det inte lätt att ens får vardagens sysslor att gå ihop. Vi är ju många som inte bara har fibromyalgi utan andra diagnoser också. Vi har inte valt att bli sjuka, men vi straffas för det inte minst ekonomiskt. Då är det inte kul att få höra att man är någon form av parasit och ska vara glada för den inkomst vi har. 

Men vad är 7100 kr e. skatt i månaden?(från och med i år) När arbetare får minst det dubbla, oftast 2 ggr mer i månaden.  Givetvis är vi då beroende av bostadstillägg, för att ha pengar till hyran och visst den delen kanske är ett bidrag men om vi fick en skälig sjukersättning, även på garantinivån så hade inte vi ensamstående behövt bostadstillägget.  Jag menar vi behöver också kunna leva och inte bara betala hyra, el, telefon och liknande. Vi har också ofta mer kostnader som ex. läkarvård, mediciner som drar av pengarna varje månad. 

För övrigt så är det ju inget bidrag utan något vi alla betalar skatt till. 

Nämen, jag blir så himla less på folk som tycker att vi är parasiter.

Mia-45
1/20/18, 3:16 PM
#22

#21 Håller verkligen med dej. 
Jag är med less på folk som kallar en lat, parasit m.m.

Och just detta med att" du borde börja träna så går värken över…det läste jag i Allas veckotidning". 

Jo men tjena!!! Hatar när folk predikar för en när man gång på gång talat om att vid träning så blir jag värre. 
Jag blir sjuk. Det funkar inte så för alla. 
Är så trött nu på att tala om detta fler gånger så jag blir tyst istället. 
Promenader  kanske ett par gånger per vecka räcker. 

För ett tag sedan så fick jag en patient på provtagning som sa att jag borde röra mej mer så jag kan gå ner i vikt. 
Jag sa till han att det finns anledningar varför folk ser ut som de gör, oftast. 
Varför ska de klanka ner på en?

[HundochKatt]
1/20/18, 8:24 PM
#23

#22 Ja, det där känner jag igen. Träna för att stärka upp ryggen etc. Jag var två vändor till sjukgymnastiken med hopp om att få hjälp och stärka kroppen. Jag fick ett träningsprogram, ett ganska enkelt sådant utan en massa vikter. Men vad hände? Jag fick mer ont efter några gånger och det tog lång tid att bli av med värken. Försökte sedan en vända till med ännu lättare övningar. Men det blev samma visa igen. Jag fick helt enkelt sluta med att träna något. För det är inte meningen att jag ska bli sämre.

Flyingfaun
1/22/18, 10:58 AM
#24

Jag har träffat många inkompetenta läkare genom åren. Priset tog en jag träffade i höstas som sa "det här vet vi inget om, det vore enklare om du brutit ett ben"

flocken
1/25/18, 5:59 PM
#25

#24 vadå inte vet något om. Vilket skit snack. Jag tror tyvärr att många läkare ser fibro som" inte en riktig sjukdom" Min förra arbetsgivare var en riktig nöt. Var sjukskriven o kämpade. Fick inget stöd alls. Inte en fråga hur jag mådde tills jag blev inlagd för njurbäckensinflammation. Då blev det ju en riktig sjukdom

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

flocken
2/1/21, 6:01 AM
#26

Jag hittade denna o puttrar upp den igen.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mia-45
2/2/21, 8:06 AM
#27

Bra flocken

Min karl-vän förstår inte varför jag inte orkar jobba mer än 3 timmar. Så han sa att du som bara jobbar 3 timmar borde ha en MASSA ork till annat under dagen och du borde inte vara så trött.
öhhhh…tack.
Jag sa till han inte pissa på mej.

Annons:
Zadeira
2/2/21, 9:38 AM
#28

#27 Det finns ju en anledning till att du inte jobbar mer än de timmarna. Hade du kunnat det hade du ju gjort det!

Men ja, jag har också har hört att "du som går hemma så mycket borde få gjort jättemycket".

Upp till toppen
Annons: