Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 597 ggr
Mia-45
2017-04-10 08:37

Ryggont på jobb!

Jag fattar inte detta riktigt.

På helgerna när jag är ledig är min rygg ganska ok.
Men så fort jag är tillbaka på jobbet måndag morgon så kommer ryggvärken tillbaka.
Har testat att byta skor….ändra sittställningar….gå mycket…..
Men inget hjälper.

Varför är det så här?

Annons:
Zadeira
2017-04-10 18:11
#1

För mig är det precis likadant. I mitt fall är det för att belastningen på jobbet är annorlunda än hemma. Kan det vara så för dig också Mia?

Dels så vet jag om att jag spänner/anstränger mig mer både fysiskt och mentalt när jag jobbar och får ont av det, dels så är det ju en helt annan sorts belastning än sakerna jag gör hemma. Dessutom kan jag  se att mitt rörelsemönster är annorlunda på jobbet mot hemma, även om jag försöker vara så "ergonomisk" som möjligt på båda ställen. Det är helt enkelt så att jag rör mig mycket mer avslappnat hemma, gör saker i mitt tempo, pausar och kan till och med låta bli saker om jag har ont osv mot när jag på jobb gör det som måste göras och inte har samma möjlighet att anpassa mig efter min värk.

Mia-45
2017-04-11 07:32
#2

Jamen absolut kan det vara så Zadeira.

För ryggvärken blir bättre när jag väl kommer hem och kan slappna av och har ett annat rörelsemönster. Precis som du säger.

Jag försöker med vara ergonomisk men det fungerar inte alltid här.
Försöker ändra ställning när jag sitter och tar prover på folk men det fungerar oftast inte.
Nä på jobbet har man ju inte möjlighet att anpassa sej efter värken utan det är bara att mala på.

Zadeira
2017-04-11 08:42
#3

Det är så tråkigt med fibron att man kan vara nästan som frisk om man får göra saker utefter det fibron "tillåter", men så fort det blir minsta press eller man gör mer än vad man egentligen bör så sparkar kroppen bakut och man blir så begränsad.

Tyvärr funkar det ju inte alltid så att man kan anpassa sig efter fibron även om man försöker i den mån det går, och det är väl en av de sakerna som är svårt för folk att förstå med just fibro. En bra dag kan man vara nästan smärtfri, men gör man minsta lilla för mycket så blir man lidande i flera dagar.

Upp till toppen
Annons: