Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1747 ggr
Flyingfaun
2017-02-19 20:25

Trötter och avslag FK

Hej! I lördags sov jag till 10. Försöker umgås med familjen. Kämpar med att hålla mig vaken och hänga med någorlunda i samtal. Efter lunch åker jag längdskidor 3 km i lungt tempo med sonen. Värdefull tid och mysigt. Blå himmel och sol. Behöver sova 2 och en halv timme efter det. Är ändå trött och somnar på kvällen. Fler som sover mycket? Vad kan det vara? Fibromyalgin eller något mer? Läkartid den 2 mars. Fått avslag på ansökan om särskilt högriskskydd trots sjukfrånvaro 12 ggr/år…migrän ( vanlig samsjukdom till fibromyalgi) och återkommande förkylningar (vanligt med infektionskänslighet vid migrän). Jag ska överklaga. Hävdar att det beror på fibromyalgi. Ingen vore gladare än jag (och ni) om det kunde behandlas. De undrar vilken behandlingsplan som finns. Då alla prover som tas är bra kan läkaren inte ange behandlingsplan. Har ni tips så tas de tacksamt emot. Ta hand om er!

Annons:
Ankan76
2017-02-26 22:35
#1

Förlåt,jag är väck. Vad är det du har ansökt om?

Maria
2017-03-31 13:12
#2

Jag har haft särskilt högriskskydd i ett par år. Jag får ansöka en gång om året.

Jag har det på grund av återkommande huvudvärk.

Har du någon ordentligt utredd diagnos? Jag tror att det är enklare då om man vet vad det handlar om så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Flyingfaun
2017-04-02 19:35
#3

Hej! Jag har överklagat avslaget men FK håller fast vid sitt beslut. Dvs att inte bevilja särskilt högriskskydd (som man kan söka om om man har fler än 10 sjukperioder per år man slipper karensdagen och sjuklön betalas direkt från FK så att arbetsgivaren slipper). Jag har varit sjuk 12 gånger på ett år mestadels feber/förkyld migrän vid fyra tillfällen. Eftersom jag inte gar någon immunsjukdom (många tester har gjorts) vet inte sjukvården vad det beror på och kan inte behandla. Jag hävdar att man är mer känslig för infektioner när man har fibro (info från fibromyalgi förbundets hemsida) men läkaren jag senast träffade hävdade att det inte fanns sådan forskning så hon skrev migrän ca en gång per månad i det nya läkarintyget vilket ju inte överensstämmer med mina uppgifter där jag även skrivit feber och förkylning. Vad ska jag göra? Har ni några tips? Vill inte ge mig men blur så trött. Jag har diagnoserna restless kegs, fibromyalgi, ibs, migrän och jobbar heltid. Sover nästan all ledig tid. Tacksam för hjälp!

Maria
2017-04-02 21:40
#4

Ja det blir ju svårt när läkaren och du själv anger olika orsaker gissar jag. Du är ju hemma från jobbet av lite olika orsaker också och det kanske kan spela roll…jag vet inte.

Det bästa är väl om du kan komma överens med läkaren så att ni har samma orsak i intyget respektive ansökan.

Jag jobbar bara 50% och har sjukersättning resten men jag har fått det godkänt direkt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Flyingfaun
2017-04-02 21:55
#5

Ja, det är det som blir problemet. Önskade att det gick att få en läkare som är insatt i fibromyalgi och kan ange att migrän är en samsjukdom och att infektionsrisken ökar vid fibromyalgi. I efterhand önskar jag att jag skrivit migrän på alla tillfällen, är säker pä att det skulle gått igenom men man är ju ärlig. Är tyvärr inte förvånad. Möter dagligen människor som fått sin sjukpenning indragen…är glad för din skull som fått det beviljat. Jag tänker inte ge upp!

Upp till toppen
Annons: