Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1093 ggr
Flyingfaun
1/4/17, 11:05 PM

Vad gör ni för att må bättre?

Hej! Det här verkar vara ett trevligt forum och det här blir mitt första inlägg här. Jag tar tacksamt emot era bästa tips på vad ni gör för att må bättre. Vad gör ni och hur tänker ni när fibromyalgin gör livet tufft? Jag är 35 år, fick diagnosen fibromyalgi sommaren 2012 efter 6 år med värk. Jag är gift, har två barn som är 9 och 10 år och jobbar heltid på statlig myndighet, kontorsarbete. Jag känner att jag blir sämre och sämre och tankarna och oron om framtiden pockar på. Mådde bättre när jag deltog i studie om fibromyalgi 10 v via karolinska med KBT terapi via internet förra våren. Svårt att hålla i då tiden var slut och då jag ofta är sjuk (12 ggr senaste året), får lätt feber/migrän/förkylning och när jag inte har feber har jag ändå influensaliknande sjukdomskänsla och blir fort trött i musklerna/kroppen. För tillfället känns det bara som att jag jobbar och vilar i sängen. Jag tycker om att träna på gym och mediyoga men blir ofta sjuk vid ansträngning och har nu inte tränat alls på ca två månader. Jag har även fått restless legs och har troligen IBS. Tacksam för svar!💖🙏

Annons:
flocken
1/5/17, 5:49 AM
#1

Jag klarade inte av jobbet jag hade innan. Så började utbilda mig till mitt dröm yrke. Hunddagis och pensionats föreståndare och startade eget hunddagis o pensionat. Allt i vårt hus. Får mina promenader och vila. Trots att man inte vill så ändras ens liv med dessa diagnoser. Har även bechterews utöver fibro, ibs och myrkrypningar i benen. Gym är omöjligt för mig. Alldeles för hård belastning. Prova att gå ut o gå ist? Tycker det låter att du pressar kroppen alldeles för mycket. Kanske måste gå ner i tid i jobbet? Jag gick från 2 skift till halvtid och klassad som rörelsehindrad. Gick på kryckor. Har fått träna mig upp till var jag är nu. Ett vanligt jobb skulle jag aldrig fixa. Idag mår jag skit. Känns som jag är överkörd av en truck

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mia-45
1/5/17, 8:28 AM
#2

Hej Flyingfaun

Och välkommen hit. 
Du kanske kan gå ner i arbetstid och söka sjukpenning på resten och sedan ansöka om sjukersättning?
Jag jobbar 75% på en vårdcentral och det är precis vad jag klarar av. 
Hjälper din man till hemma mycket med barn och så, så du kan vila när du behöver?
Jag fixar heller inte träning på gym men nyligen börjat promenera sådär en 2-3 km varje gång. 
Får jätteont i ryggen men är ju inte heller bra att vara helt stillasittande. 

Vila när du känner att du behöver. 
Och hoppas att du snart mår lite bättre. 

Kram🌺

Annautanh
1/5/17, 9:05 AM
#3

Mia-45 ang ryggen som gör ont när du går- har du provat stödkorsett? Jag köpte en på Clas ohlson för jag sörjde så jävligt att inte kunna gå långa promenader (det känns lite som att när jag får ont orkar jag inte bära upp mig ordentligt längre med de stabiliserande musklerna och får därför mer och mer ont). När jag kommer ihåg att ta på den så gör den ändå nytta. Likaså används den ibland om jag ska laga mat lite längre, dvs stå "stilla" länge.

Annautanh
1/5/17, 9:26 AM
#4

Jag är förövrigt väldigt duktig på att smärtlindra/förebygga när jag har en okej dag, att göra yoga, ta det lite lugnare, inte göra för "tung" mat (alltså röra tunga grytor eller hacka/skära mycket etc) osv, medan dåliga dagar är det precis som om jag blir en fyraåring som bara vägrar samarbeta. Vadå "inte borde" lyfta 25l dunkar? Vadå "orkar inte mer" än att dammsuga? Vadå "be om hjälp" med matkassarrna? Jag vet hur mycket jag kommer få lida för det efter, det gör mig nästan argare och mer bestämd att "detta ska jag visst göra, f*ck att någon sjukdom ska styra över mig"… Går det någonsin över, den tjurskalligheten? (Ibland är den bortblåst men då är jag helt uppgiven istället, ser ingen mening med livet -utan att vara självmordsbenägen, men bara ser inget syfte att anstränga mig för skiten försvinner inte ändå å hur jag någonsin ska kunna jobba, försörja mig etc) (Smärta i två år, diagnos sen sept). För att må bra väljer jag musik, träna, yoga, äta choklad, promenader, lämna telefonen hemma och åka till skogen, resa när det tillåts i ekonomin (värme gör mig gott), solariet (värmen där….), värmefilt (hittade min på Clas ohlson den med, finns på ÖB med har jag sett). Har säkert fler små grejer jag gör för att må bättre, men minnet ja…. ni som vet ni vet ;) Och det där "när livet känns tufft", för tillfället är min lösning att hoppas det är natt snart så jag kan försöka sova och hoppas på en bättre dag imorgon. Så jag uppskattar ditt inlägg å hoppas på många bra tips. Framtiden känns Jävligt bitter, å det är jag inte nöjd med, jag har aldrig varit bitter förr så hade inte tänkt börja nu ;)

Leifsdotra
1/5/17, 10:25 AM
#5

Hej och välkommen!

Jag känner igen mig i dina symptom, har också IBS och restless legs som följd av fibron. Jobbar heltid inom IT/administration och har ett väldigt stillasittande jobb, men har svårt att klara riktig träning (har egentligen aldrig hittat någon träningsform jag tycker om heller) Tänkte testa Yinyoga nu under våren. 

Jag fick diagnos först 2015 efter några års problem med värk och IBS, och precis som du beskriver med influensaliknande smärtor i kroppen.  Har mycket besvär med huvudvärk/migrän/spänningar i nacke/axlar och rygg samt ont under fötterna och i leder. Låg uthållighet när det gäller fysisk ansträngning. Lågintensivt funkar bra så länge jag tar det utifrån mina förutsättningar, men absolut inte högintensivt. Har blivit mer och mer stresskänslig och har svårare att arbeta fokuserat långa stunder eller ha "många bollar i luften" numera. Vilket såklart blir ett problem i mitt jobb…

Var deltidssjukskriven under hösten -15 och våren -16 och nu känns det som att det är nära igen… Har gått smärthanteringskurs via hälsocentralen för ganska exakt 1 år sedan parallellt med sjukskrivningen. Jag har Alvedon 665 mg som är mer långtidsverkande som jag tar under jobbiga perioder och så har jag medicin mot Restless legs som ska tas 1-2 timmar innan läggdags. Enligt receptet ska jag ta den varje kväll, men oftast känner jag i förväg om det kommer krypande eller inte, så jag tar vid behov.

Leifsdotra
1/5/17, 10:30 AM
#6

Och vad gör jag för att må bättre? Jag måste ta en vilodag från jobbet ibland när det är som värst. Jag  jobbar hemifrån emellanåt också eftersom det då är lugnt omkring mig och det underlättar när jag har dåliga dagar. Mina djur och naturen ger mig energi, så långpromenader och pyssel med dem är guld värt för mig. Jag försöker överhuvudtaget att få så mycket tid som möjligt i omgivningar och med människor/sysselsättning som jag mår bra av.

Annons:
Mia-45
1/5/17, 10:34 AM
#7

Ja jag får med vara hemma nån dag då och då. När jag känner att min kropp håller på att köra slut på sej. Då får man tänka efter en extra gång och ta en vilodag. 

Jag träffar nu med min första kärlek igen. Och bara det att vara nykär igen gör så att man glömmer bort mestadels av värken 🤪

Flyingfaun
1/8/17, 7:48 PM
#8

Hej och tack för era svar! Flocken - jag tror också att jag pressar mig för hårt. Funderar på att gå ned i tid men kommer inte få färre arbetsuppgifter vilket leder till mer stress…Försöker gå ut på lunchen och gå en kort promenad. Jag har inte ork och motivation till ny utbildning. Har svårt med koncentration vid läsning och minnet sviker. Mia-45 Hösten 2014 var jag sjukskriven för akut stressreaktion sex veckor och har inte mått så bra i kroppen någonsin som jag gjorde då. Knappt någon värk alls. Jag läste spanska och började träna med personlig tränare. Psykiskt mådde jag sämre då jag älskar att jobba och träffa människor och behöver det för att må bra. Vet du om det är svårt att få deltidssjukskrivning beviljad vid fibromyalgi? Min man är en klippa. Jag får vila när jag behöver och numer tar han ensam barnen på alla deras aktiviteter så att jag får vila. Vill gärna vara med men orkar tyvärr inte…när barnen är sjuka numer vabar jag för att få återhämtning och vila. Förut fick min man vabba då jag ville jobba. Nu tar jag alla chanser till vila. Leifsdotra - vi verkar ha en liknande situation. Har du funderat på deltidssjukskrivning? Jag kan ibland jobba hemifrån men skulle gärna göra det oftare. Ja har testat yinyoga och tyckte att det gav energi på ett sätt jag inte upplevt tidigare. Tänkte gå på yoga i helgen men har haft feber några dagar och varit sängliggande med hemsk huvudvärk. Hoppas kunna jobba imorgon. Ni som tar smärtlindrande medicin, upplever ni minskad trötthet? Vilken medicin rekommenderar ni? Har ingen medicin. Har testat medicin mot restless legs men får ofta biverkningar och verkar känslig mot läkemedel. Ha en bra kväll alla fina människor!

Mia-45
1/8/17, 7:50 PM
#9

#8

Jag har inte haft svårt att bli sjukskriven på 25%. Gå till din läkare och prata om detta. 
Kram🌺

Flyingfaun
1/8/17, 8:06 PM
#10

Tack Mia-45, jag ska ringa vc imorgon. Tyvärr har min underbara läkare som jag haft i många år flyttat men hoppas på att det kan ordna sig i alla fall. Läkaren beviljar säkert sjukskrivning frågan är snarare om FK gör det?! 🤔

Mia-45
1/8/17, 8:08 PM
#11

#10 Skriver läkaren ett ordentligt intyg och läkarutlåtande så ska det inte vara några problem.

Leifsdotra
1/8/17, 11:17 PM
#12

Jo, jag vet att jag skulle må bättre av att jobba lite mindre, framför allt under vintern då jag tycker att det är svårast. Men det bär emot också framför allt för att jag är rädd att det ska förstöra på andra sätt jag jobbar i en stor organisation och jag trivs inte alls där jag jobbar nu. Det bidrar såklart till hur jag mår, men det blir ju svårare att hitta nåt annat inom organisationen om jag är deltidssjukskriven till o från. Sånt sprider sig och för att jag blir mindre intressant att rekrytera till annat tänker jag.

Upp till toppen
Annons: