Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 1010 ggr
Mia-45
11/26/16, 8:37 AM

Yr i skallen!

Blir ni andra yra i bollen när det vart mycket ett tag?
Och får sjukdomskänsla så man bara måste gå och lägga sej?

Jag är ofta sådan efter en jobbarvecka. Och det är såååå trist att inte orka göra nåt skoj längre när man är ledig. 
Jag orkar inte ens prata i telefon med folk och heller inte ens träffa de över en fika. 
Jag måste bara vara ifred och vila. 

Trött på detta.😕

Annons:
Mooniq
11/26/16, 8:47 AM
#1

Jag har inte själv fibro, men min kompis har det. När det var som värst för henne, så sov hon väldigt mycket. Kruxet är nog att man vill mycket, men måste lära sig att lyssna på kroppen - som oftast vill något helt annat.

Min kompis var så sjuk för några år sen att hon knappt kunde lyfta ett mjölkpaket, och att gå uppför en trappa var hemsk smärta. Jag vet inte hur du har det på skalan - men Lena tog bort socker, spannmål och mejerier. socker o spannmål innehåller mycket kolhydrater som eldar på inflammationer i kroppen - jag vet inte om du kollar din kost alls , men det kan vara värt att läsa på en del om just socker o spannmål som ställer till det för många. Bra bok är denna.

http://www.adlibris.com/se/bok/gluten-och-mjolk-kallan-till-moderna-sjukdomar-sa-paverkas-du-av-maten-9789163713538

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mia-45
11/26/16, 8:51 AM
#2

Mooniq

Jo jag vet att socker och sånt kan förvärra smärtan. Jag försöker hålla det nere så gott det går. 
Men ibland hjälper inte ens det. 
Jag blir inte yr av smärtan utan min kropp reagerar sämre på stress och just då orolig inre stress.

Mooniq
11/26/16, 9:00 AM
#3

#2 Mia-45, tyvärr räcker det inte med att hålla nere-  ska du få förbättring måste det uteslutas, och kroppen läker långsamt, så det kan ta upp till ett halvår innan du märker nån skillnad alls. ledsamt nog. Lena var farligt nära att bli sjukpensionär innan hon ändrade kosten - idag är hon tillbaka bakom ratten och kör gas-tankbil - ett jobb som hon älskar. När hon är ledsen eller orolig så slår kroppen bakut, men tacksamt så händer det mer o mer sällan numera. Jag hoppas du hittar ditt sätt och att du blir bättre. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mia-45
11/26/16, 9:03 AM
#4

Mooniq

Tro mej. Jag har testat en längre tid. Men smärtan kom tillbaka. 
Detta är inget emot dej…men jag är ganska trött på att folk som inte ens har fibro kommer med kostråd odyl. 
Jag VET att du vill väl. 
Men jag har hört detta till leda och jag har testat. Det hjälper inte mej nämnvärt. Alla är vi olika och våra kroppar reagerar olika. 
Förlåt om jag är elak men som jag skrev, ta detta inte personligt. 

❤️

Mooniq
11/26/16, 9:05 AM
#5

Inte elak - och jag förstår 🙂 men självklart vill man hjälpa.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Mia-45
11/26/16, 9:09 AM
#6

Mooniq

Jag vet att du vill väl och hjälpa.
Nån annan kanske läser det som inte visste det. 
Tack för att du förstår. 🌺

Annons:
Zadeira
11/26/16, 10:52 AM
#7

Jag tror inte det är ett symtom pga fibron utan snarare stress. Sen är det kanske så att vi med fibro har lättare för att drabbas av just denna stress och behöver mer tid att hämta oss efter den.

Jag är dessutom introvert i personligheten och blir extremt lätt stressad pga andra människor, så jag vet precis hur du menar Mia. Efter en intensiv dag kraschar jag totalt jag kan stå upp på bussen och känna hur först psyket börjar stänga ner, sedan kroppen. Har flera gånger somnat stående på bussen när kroppen bara stängt ner under stressiga perioder vilket är skitläskigt.

Mia-45
11/26/16, 10:59 AM
#8

Zadeira

Jag tror inte heller att det är just fibron som gör det så. Men att, som du skriver, att vi är mindre stress-tåliga. 
Exakt! Jag känner också när psyket stänger ner, övertrött så jag kan med stå och somna rakt av.
Sedan kommer muskelsvagheten. 
Och sedan yrsel-attacker. 
Kan komma en till två mindre attacker någon dag innan det börjar på riktigt. 
Då är det bara att gå och sova. Så inatt sov jag 12 timmar så nu känner jag mej bättre. 
Men yrseln ligger på lur så man får passa sej. 
Och det är verkligen så som du säger att kroppen stänger ner. Den stänger av. 
Jag har haft otroligt mycket nu under två veckor på jobbet. Prao-elever, anmälan om sexuella trakasserier och oroligheterna kring detta. 
Även om man inte känner sej nämnvärt stressad just då så kommer ändå kraschen lite senare.

Och det är så himla äckligt när man mår som sämst så här. Jag kan knappt gå rakt och jag mår lite illa av yrseln. 
Det känns som om kroppen bara ska lägga av helt plötsligt.

Zadeira
11/26/16, 11:09 AM
#9

#8 Mia, det är ju inte konstigt om vi med fibro är mindre stresståliga eftersom vår kropp ständigt går i någon form av fysisk stress och påfrestning. Sen får man ju ta i beräkning att även psykisk stress påverkar fysiskt, och många med fibro går ju med högre psykisk stress än helt friska personer. Så i perioder då det är mycket har fibro-sjuka en mindre "buffert" att ta av tänker jag, vår stress-nivå är ju redan förhöjd. I alla fall generaliserat. 

Det jag lärt mig är att det är viktigt att lyssna på kroppen i de lägena. Det lönar sig liksom inte att kämpa emot och stressa vidare för då blir smällen ännu större och håller i sig längre. Jag får helt enkelt bara ta och acceptera att jag måste backa och göra det som kroppen säger åt mig. 

Men visst är det en väldigt underlig känsla att somna stående Mia? Jag har hört att det inte ska vara fysiskt möjligt för människor, men gång på gång har jag bevisat att det absolut går. Det "värsta" var när jag stod på en metal-konsert och sov, bara sådär rakt upp och ner mitt i ett vilt publikhav.

Ankan76
11/28/16, 10:32 PM
#10

Wow,sova under en metal-konsert kanske jag inte kan,men somna stående absolut. Mitt "rekord" var nog i söndags. Jag var på min systerdotters dop och det var väl cirka 30 gäster på fikat. Jag hade vyssjat det arga dopbarnet och när hon somnade så somnade jag också,mitt bland alla människor 😊

Upp till toppen
Annons: