Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2429 ggr
[systeryster82]
2016-11-03 10:32

Fibromyalgi o stesolid

Jag har fått diagnos generaliserad smärta sa läkaren på smärtmottagningen använd inte ordet fibro sa han…? Hur som jag trappar jag ut stesolid mot ångest och det gör min smärta outhärdlig när utsättningssymtomen kommer. Den funkar inte heller längre som muskelrelaxtion då jag haft dem ett tag. Jag får så ont så jag kan inte röra vid ex mina lårmuskler. Jag har ont överallt o det flyttar sig hela tiden. Idag är det nacke o skuldror samt fotleder. Läste en gammal tråd om känslor av kallr rinnande vatten i kroppen. Jag har det i ansiktet o i huvudet. Kan kännas som en stor kall snöboll sitter i hjärnan. Min neurolog jag har pga nervsmärtor fr en op säger att detta är stressutlöst. Kan kännas i bröstet oxå. Jag hade det innan min diagnos på fibro o innan jag började med stesolid. Så det är psykosomatiskt. Jag har gjort både MR röntgen o lumbalpunktion då de trodde jag hade en tumör i hjärnan lr MS, borrelia…. Men allt var normalt. Sedan en fråga, jag har fått en behandling på smärtkliniken med xylocain o ketamin i blodet mot mina smärtor. Ska vara mkt effektiv men jag fick allergisk reaktion på Xylocain så nu står jag utan smärtlindring. Jag har haft Citodon men det blev jag beroende av o slutade rakt av o vägrar ta dem igen de var fruktansvärda att sluta med o jag fick mer ont än innan. Dels hjälpte de inte heller. Min läkare ville ge mig buprenorfinplåster o jag skrek rakt ut. Det är samma substans som heroinister får som substitution istället för att knarka då heter de subutex. Jag vill inte ha opiater!!! Jag funderar på lyrica men har blivit såååå avskräckt pga att många skriver om ett helvete att sluta med o värre än benzodiazepiner o opiater ihop… Vad har ni för smärtlindring? Jag får ingen hjälp o läkarna river sig i huvudet o säger lär dig att leva med att ha ont!! Jag blir deppig av detta och står inte ut . . Har provat Lyrica men bara några dagar jag fick mer ont men det kanske är ett insättningsbesvär?

Annons:
Maria
2016-11-03 11:07
#1

Jag har inte fibromyalgi men stora besvär med smärta. främst huvudvärk och jag har provat Lyrica utan större framgång men jag hade inga besvär alls att sluta med den.

Du skriver att du får ingen hjälp men jag tycker det verkar som om du fått prova många alternativ.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-11-03 12:21
#2

Jag tror att lever man med kronisk, konstant smärta så får man överväga de starkare/farligare/mer beroendeframkallande alternativen när de andra alternativen tagit slut, trots vad de innebär. Jag tycker det låter som att du får alternativ men själv inte vill ha dem/kan ha dem, och då är det svårt och till och med läkarna står rådlösa. Tyvärr måste man ge mediciner mer än ett par dagar (om det inte är en allergisk reaktion såklart) innan mna vet hur de verkligen funkar, så Lyrican kanske var något för dig ändå. Har du provat Cymbalta eller Saroten? Det är också sådana preparatman brukar börja med. Ingen av den funkade alls för mig tyvärr dock.

Till viss del är det tyvärr så att "lär dig leva med smärtan" är det tipset de har att ge, för med fibro är det otroligt svårt då det inte finns något som funkar för alla utan det är en så pass bred sjukdom. Man kan få delvis smärtlindring men vad läkarna menar är nog egentligen att man måste acceptera och lära sig leva med att man alltid har en grundsmärta i kroppen som kanske aldrig går att göra något åt.

Jag har Alvedon och Diklofenak dagligen mot huvudvärken jag får pga fibron, sen har jag Treo Comp (kodein) mot smärt-topparna som jag tar kanske 3 gånger i veckan. Jag upplever inte det som en optimal medicinering för jag går alltid runt med någon form av smärta/värk, men starkare alternativ är i dagsläget inte aktuellt enligt min läkare trots att jag själv önskar det.

[systeryster82]
2016-11-03 14:30
#3

Jag har ett enzymfel som gör att alla läkemedel som bryts ner av två enzymer i levern gör att jag inte kan ta nästan några läkemedel alls. Jag blir dödssjuk. Därav kan jag inte ta ex Cymbalta,Saroten lr nästan inga antidepp över huvud taget. Läkaren som ville ge mig buprenorfin samtidigt i hop med stesolid hade slutat i katastrof. Då de är livsfarliga att ge i hop. Man kan sluta andas. Kvar är lyrica. Den bryts ner via njurarna. Men min läkare säger att den måste jag sluta med när jag kommit upp i maxdos 600 mg o sen inte få den igen? Varför då sätta in den? Och få en jobbig utsättning på dem? Det är tufft nog med stesolid. #1 Hur länge hade du Lyrica o dos? Ja jag kanske har fätt div hjälp men jag är ju typ allergisk mot nästan allt. O jag vill inte fastna i opiater. För de kommer kräva doshöjningar o att sluta med dem är fruktanavärt!! Jag vet av egen erfarenhet. Man blir deprimerad o får fruktansvärd ångest. Funkar TENS, Sterila kvaddlar? Capcinplåster? Smärtkliniken skriver inte ut opiater utan har KBT som beh.alt. Och jag verkar ju få biverkningar av Lyrica då jag får dimsyn o knappt kan se o väldigt ont i min kropp

Maria
2016-11-03 15:04
#4

Jag tror jag hade Lyrica ett år ungefär men det funkade inte som sagt inte. Jag minns inte dosen.

Nu har jag Citodon, Saroten och Stesolid. Jag tar bara vid behov.

Stesolid ganska sällan. Då tar jag i så fall 2 Citodon och 5 mg Stesolid men oftast nattetid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[systeryster82]
2016-11-03 15:44
#5

#2 Kodein omvandlas till morfin i kroppen men det visste du säkert? :-). Att ge tunga opiater som är avsedda för cancersmärta är inget en läkare sätter in om det är en vettig läkare. Jag hade maxdos på Citodon i nästan 8 månader och den abstinesen jag fick att sluta med dem ( dels för att de inte hjälpte längre o den mängden med paracetamol är inte bra för levern, så fick jag veta att jag kunnat dö av att ta dem pga de enzymfel jag har) & den abstinensen jag fick önskar jag ingen. De är lätta att sätta in opiater o du får snabb smärtlindtring men snabbare än man tror går det att bli beroende o dosen kommer snart behöva höjas då tolerans utvecklas snabbt så jag tycker det är bra med läkare som inte sätter in dem då helvetet kommer bryta loss när man fastnat i skiten. En vän till mig tar 800 mg Tramadol varje dag mot diskbråck o de hjälper inte. Hon har provat allt. Jag somnar på 50 mg. Hon måste läggas in för avgiftning nu och trappa ut dem. Buprenorfin är likvärdigt heroin därför ger man det till missbrukare o jag fattar inte hur han kunde ta till det? För det är jättestarka värktabletter.

[systeryster82]
2016-11-03 15:47
#6

Kom inte med o plåster….

Annons:
Farwuq
2016-11-03 16:48
#7

Maxdos av Citodon och även ren kodein, tillsammans med bl.a. Lyrica i höga doser tillhör min vardag sedan länge.
Det är inte kul på något vis.

Om det hjälper? Jag hoppas det…

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2016-11-03 17:57
#8

Jag tar också regelbundna prover på njurarna med tanke på Citodonen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2016-11-03 18:31
#9

#8 Varvar du inte med ren kodein för att få ner halten paracetamol?
Det finns tabletter med 25mg att komplettera med.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2016-11-03 19:12
#10

#9 Jag ska ta upp det nästa gång. Tack för tipset.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-11-03 19:47
#11

#5 Ja, jag är medveten om att kodein blir till morfin i kroppen. Jag är också medveten om att den dosen jag tar inte har gjort mig beroende eller behövt öka dosen under de snart två åren jag har tagit dem. Menar du att min läkare inte är vettig för att jag får den medicinen jag behöver för att fungera?

Maria
2016-11-03 19:51
#12

#5 . Att ge tunga opiater som är avsedda för cancersmärta är inget en läkare sätter in om det är en vettig läkare.

Hur menar du här?  Vad menar du med cancersmärta? Det finns ju mängder av stark smärta som inte har med cancer att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-11-03 19:54
#13

#12 Vad jag vet finns det ingen opiat som specifikt används för cancerpatienter, så jag är också nyfiken på hur det menas.

Annons:
Farwuq
2016-11-04 10:29
#14

Det finns så mycket okunskap om mediciner. Så fort det rör sig om substanser utvunna ur naturligt förekommande växter, så skriker den okunnige, "men det är ju knark". Jag suckar och skakar på mitt huvud. Människor är inte bara dumma, de är dessutom väldigt trångsynta.   

Om det rör sig om kemiska substanser, så sägs det väldigt lite, "de är ju läkemedel" kan den dumme på sin höjd kläcka ur sig.

#10 Maria, här är en länk på de tabletter jag tar som komplement till Citodon. 100 tabletter kostar 117,60. De innehåller kodeinfosfathemihydrat och laktos.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20131015000021

/Farwuq en legal knarkare

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2016-11-04 10:33
#15

#14 Tack för länken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[systeryster82]
2016-11-04 12:03
#16

#2, #4 Jag har jobbat inom palliativvård o jag anser att det är vettigat av läkare att inte sätta in för tung medicinering med väldigt starka opiater till en övrigt frisk person just pga beroendet för det är inte ev att man blir det utan man blir det. Och jo det finns just mkt starka smärtlindrade läkemedel som man ger just till cancerpat/palliativa patienter.Se längre ned #4 Det är väl levern de kollar när du får lämna prover? Citodon går via levern o det är den som påverkas av detta läkemedel då den bryts ned där… En döende pat blir inte beroende. O skall ha all smärtlindring för att få ett lindrande. Och då menar jag fentanyl ex, eller oxycontin, oxykodon, smärttpumpar etc. Jag förstår hur en läkare kan tänka för man vill inte skapa en ond spiral med ett beroende av dessa läkemedel o även biverkningar. Att man ex kan få Oxycontin vid en revbensfraktur är under mkt kort tid. Vid fibro är det inte under begränsad tid…Som 7 dgr. Givetvis har vi rätt att vara smärtfria jag lider själv av att ha ont och inget finns att göra för mig. Jag har fått KBT som ordination fr smärtklininen det säger mkt om hur läkare resonerar.Man vill inte göra pat beroende. Har du inte haft ett beroende så vet du inte hur jävligt det är när toleransen ökar o du får ont av din medicin. Då kroppen slutar producera sina egna "morfiner" o nerver blir extremt smärtkänslig. Jag vet själv hur önskan att få vara smärtfri är…Jag skrev bara hur läkare tänker o hur jävligt ett beroende blir. Jag hade extrem ångest och fick efter ett tag ångestdämpande som jag idag ångrar att jag stoppade i munnen för det är ett rent helvete på jorden att sluta. Och läkare har strikta restriktoner om vad de får förskriva och till vad. Jag har inte fått lyrica av smärtläkare han vägrade utan fick det av neurolog efter en olycka o flertak operationer o det var efter mkt om och men för de nämner mkt om just beroendet o att de sätter ut dem om jag når maxgräns då blir jag utan. Jag har en allvarlig skada efter en trafikolycka o mina nerver är förstörda inom ett område. All smärta är givetvis unik o subjektiv. Det är nog av försiktighet din läkare inte vill ge just starkare mediciner, har du frågat varför? Gör det. Och jag kan lova dig att han/hon kommer säga ngt av det jag nämnt. Inom läkarkkåren så finns det riktlinjer för vad för slags medicin man ex ger mot just ex cancersmärta. Kika lite i Fass på Oxycontin och ex Abstral vad det står att det anv inom för smärtområde. För att nämna ex ett annat läkemedel som är restriktioner kring är Stesolid o dessa skall ges under mkt kort tid. Max ett par veckor. De är de jag trappar ut nu o beroendemott. läkare svär över primärvårdens läkare o dess okunskap som gör individer till beroendepatienter. Jag fick knappt tramadol efter min trafikolycka o det var under mkt om och men läkaren skrev ut 25 st och sa mer får du inte. Kan tillägga att jag hade vansinnigt ont. Nej jag skulle ta alvedon o Ipren. #2 Vad är det för smärtlindring du frågat efter då din läkare säger nej? #14 ja kodein är bra att anv då man vill spara på levern då man får i sig enorma mängder med paracetamol. Jag nämde CBD olja för min läkare på smärtkliniken han blev nästan arg! Förstår vad du menar # 14… Jag får lära mig att leva med detta…

[systeryster82]
2016-11-04 12:39
#17

Ett tips är att få en kontakt med smärtklinik o testa det jag fick. Tyvärr reagerade jag med allergi så jag får inte testa igen. Men detta ska vara bra 6-8 v mellan beh. Xylocain o ketalar i dropp. Här finns länkar om smärtlindring vid cancer o fibromyalgi. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=492 http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2687 Sen tänk på att är man inte nöjd med sin läkare sök second opinion om du känner dig osedd lr inte bekräftad.

[systeryster82]
2016-11-04 12:49
#18

#11 det skrev jag inte… jag skrev bara att kodein blir morfin och du skrev att du ville ha starkare än dem du får. Det är det jag menar med att läkare är vettiga som är försiktiga med att inte friskt skriva ut hur som helst o göra dig beroende. Som #14 skrev man blir en legal knarkare. Jag kallar mig själv för legal landstingsknarkare o jag har blivit det pga av mediciner jag fått på recept fr min läkare o jag har aldrig missbrukat dem. Och jag tror att #14 kanske förstår helvetet med dessa piller…när man blir fast. Missförstå mig rätt..

Maria
2016-11-04 15:01
#19

Jag skrev fel förut. Jag menar givetvis att jag tar regelbundna leverprover.

TS har ju avslutat sitt konto så det är väl ingen idé med vidare diskussion?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2016-11-04 15:49
#20

Jag är "legal knarkare" tills de finner ett botemedel för Primär Progressiv Multipel Skleros (PPMS). En elak variant av MS.

Eftersom det inte finns botemedel för min åkomma så är det döden som slutligen avslutar det hela. I princip gör det inte så mycket om jag är beroende. Jag är ingen ungdom precis, och jag är redan 25% sjukpensionär med ålderspensionen inom synhåll.

Alternativet är att byta mitt Citodon, Lyrica mm. till något annat, men då kör jag bara fast på det.

En dag som idag, så har jag hitintills inte behövt några smärtstillande tabletter. Jag började dagen med två timmar och en kvart på gymmet (5:15 - 7:30), det - och så lite stress som möjligt - hjälper fint i flera timmar. Det hela kröntes av promenad till och från 2x3,5 km.

Det enda som jag har tagit i dag - för att lindra mina symtom - är medicin mot mina narkolepsiliknade anfall av trötthet (tabletter klassade som centralstimulantia).

#19 "TS har ju avslutat sitt konto så det är väl ingen idé med vidare diskussion?"

TS läser kanske, eller återkommer under nytt namn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
2016-11-04 16:37
#21

#20 Du har rätt. TS kanske läser eller återkommer.

Mitt intag av Citodon varierar kan man säga. Flera dagar i rad kan jag äta maxdos för att sedan inte äta alls några dagar. Det är vid behov så att säga.

Jag ser mig inte som fast i ett missbruk utan det är min livlina för att klara av livet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2016-11-04 16:52
#22

#21 Vi ser på saken på samma sätt.
👍 🌺

PS: Lyrica har jag tagit, Det som jag menar i inlägg #20 är att kodein och Citodon har stannat kvar i förpackningen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ankan76
2016-11-07 13:08
#23

Fibromyalgi är ju en bred sjukdom som drabbar olika individer och dessa hjälps av olika behandlingar och mediciner. En del kanske klarar sig bara på Alvedon medan andra behöver Morfin. Ingen ska dömas för den behandling som man har. Visst finns det riktlinjer för läkare men de är inte alltid så lätt att följa när man har en Fibromyalgipatient framför sig. En bra läkare provar sig fram tillsammans med patienten till den behandling som passar bäst och det kan vara så att man behöver ha tex Citodon eller Oxycontin.

Jag har hunnit prova det mesta innan jag kom fram till min behandling som jag har idag och nu har jag en som fungerar. Jag är näst intill smärtfri 😃. Gabapentin,Cymbalta,Saroten,Norspanplåster,Alvedon och Ibumetin 600 mg. Men bara för att det fungerar för mig ät det inte säkert att det fungerar för andra.

Upp till toppen
Annons: