Annons:
Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 1126 ggr
LillaSoda
10/21/16, 10:34 AM

Ung med fibromyalgi

Hej! Jag är 28år och är småbarnsförälder. Min fibro startades när jag var 11 år och fick diagnos när jag var 21år. Arbetar som undersköterska i många år men nu säger kroppen ifrån. I våras fick jag svår yrsel som varade nästan 2 månader och jag kunde inte jobba, ta hand om barnen eller köra bil. Läkaren på vårdcentralen trodde först att det var kristallsjukan men när jag förklarade att jag kunde få synrubbningar samband med yrsel så blev jag tagen på allvar. Fick åka in akut till sjukhus och gjorde en del tester och magnetröntgen och CT röntgen av min hjärna men läkarna kunde inte se vad yrsel berodde på. Blev sjukskrev under tiden och började sakta bli bättre till att arbeta igen. Efter sommaren fick jag tillbaka yrsel på jobbet och inser att detta är ohållbart. Jag älskar mitt jobb men klara inte av att arbeta 50% längre. Som tur är har jag en underbar man som stöttar mig och mina barn som ger mig glädje. Men jag har blivit så ljud- och ljuskänslig efter yrseln att jag inte klarar av att arbeta på min demensavdelning eller andra avdelningar på min arbetsplats. Tips på arbeten som vi med fibro klarar av? Som sagt jag är bara 28 år och vill kunna arbeta. Tacksam för råd

Annons:
Zadeira
10/21/16, 10:51 AM
#1

Vad tråkigt att höra om dina problem. På måndag fyller jag 29 och har levt med fibro sedan tonåren, men diagnosen kom för två år sedan.

Jag tror inte man kan generalisera vilka jobb vi med fibro klarar. Fibro är en så bred sjukdom med så olika påverkan att man får se till sig själv och lära sig hur man själv funkar. Det enda som jag tror gäller generellt är väl att väldigt enformiga, statiska jobb (ex sitta i kassan i mataffär) troligen inte är bra för någon med fibro. Tunga lyft och mycket stress brukar inte heller vara bra för fibro överlag, men vad som är tunga lyft och stress är ju olika för olika personer.