Annons:
Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 1126 ggr
LillaSoda
10/21/16, 10:34 AM

Ung med fibromyalgi

Hej! Jag är 28år och är småbarnsförälder. Min fibro startades när jag var 11 år och fick diagnos när jag var 21år. Arbetar som undersköterska i många år men nu säger kroppen ifrån. I våras fick jag svår yrsel som varade nästan 2 månader och jag kunde inte jobba, ta hand om barnen eller köra bil. Läkaren på vårdcentralen trodde först att det var kristallsjukan men när jag förklarade att jag kunde få synrubbningar samband med yrsel så blev jag tagen på allvar. Fick åka in akut till sjukhus och gjorde en del tester och magnetröntgen och CT röntgen av min hjärna men läkarna kunde inte se vad yrsel berodde på. Blev sjukskrev under tiden och började sakta bli bättre till att arbeta igen. Efter sommaren fick jag tillbaka yrsel på jobbet och inser att detta är ohållbart. Jag älskar mitt jobb men klara inte av att arbeta 50% längre. Som tur är har jag en underbar man som stöttar mig och mina barn som ger mig glädje. Men jag har blivit så ljud- och ljuskänslig efter yrseln att jag inte klarar av att arbeta på min demensavdelning eller andra avdelningar på min arbetsplats. Tips på arbeten som vi med fibro klarar av? Som sagt jag är bara 28 år och vill kunna arbeta. Tacksam för råd

Annons:
Zadeira
10/21/16, 10:51 AM
#1

Vad tråkigt att höra om dina problem. På måndag fyller jag 29 och har levt med fibro sedan tonåren, men diagnosen kom för två år sedan.

Jag tror inte man kan generalisera vilka jobb vi med fibro klarar. Fibro är en så bred sjukdom med så olika påverkan att man får se till sig själv och lära sig hur man själv funkar. Det enda som jag tror gäller generellt är väl att väldigt enformiga, statiska jobb (ex sitta i kassan i mataffär) troligen inte är bra för någon med fibro. Tunga lyft och mycket stress brukar inte heller vara bra för fibro överlag, men vad som är tunga lyft och stress är ju olika för olika personer.

Sen tänker jag i banorna att man kanske får se över hur mycket man jobbar. Det går kanske att man har ett jobb på heltid medan ett annat jobb kanske måste dras ner till halvtid. Och vilka jobb det är är som sagt säkert väldigt olika. Det är ju mer än fibron som styr hur vi som människor klarar ett jobb. Jag har en uppsjö av jobb jag inte hade klarat av alls även utan fibron för att det inte passar mig mentalt.

Så vilka jobb vi klarar av är nog lika individuellt som allt annat för oss med fibro. Se över vad du vill jobba med och försök tänka dig in i om det skulle kunna gå. Jag vill jobba i stall men vet att det inte funkar. Jag vill jobba på hunddagis men vet att det inte funkar. Så jag ska troligen arbetsträna i djuraffär istället nu till vintern, för det är inom intresseområdet men ändå inte lika tungt. Om du trivs inom vården men inte klarar av just det du gör nu finns kanske andra alternativ som passar bättre?

LillaSoda
10/21/16, 11:12 AM
#2

Tack Zaderia för svar! Försökte få kontakt med arbetsförmedlingen men ingen handläggare svarade, får försöka igen. Jag vet inte vad jag ska arbeta med. Vart vänder jag mig till för att arbetsträna?

Zadeira
10/21/16, 1:37 PM
#3

Arbetsträning är inte något man får bara sådär utan är en del av en långsiktig plan för att man ska kunna återgå till arbete som görs mellan din behandlande läkare, försäkringskassan, din nuvarande arbetsplats (eller arbetsförmedlingen om du är arbetslös).

Du bör kunna kontaka din handläggare på Försäkringskassan om du har en sådan för att få veta hur du går tillväga, eller deras kundtjänst som kan råda dig vilken väg du ska gå. Annars bör läkaren som står för din sjukskrivning kunna hjälpa dig.

Ankan76
10/22/16, 1:16 AM
#4

Många undersköterskor jobbar i receptionen på mottagningar,kanske kan vara något? Eller bli läkarsekreterare? Beundransvärt av dig att du jobbat på en så "tung" avdelning fram till nu.

Mia-45
10/23/16, 1:32 PM
#5

Jag jobbar med att ta prover på patienter på en hälsocentral. Inga tunga lyft och inte speciellt monotont. 
Jag kan sitta när jag vill, stå när jag vill. 
Förekommer en del stress men speciellt på förmiddagar då det är mycket. Efter lunch brukar det lugna ner sej. 
Jobbar 75% och precis vad jag klarar av. 

Kanske vore nåt för dej med?

flocken
10/23/16, 2:08 PM
#6

Jag gav upp att jobba på olika ställen. Jag startade eget. Jobbar mkt. Men något jag älskar o kan vila när jag behöver o jobbar hemifrån. Jag var tvungen att gå till af när jag var tvungen att gå ner från 100% till 50%. Af läste mina papper och skrev in mig som rörelsehindrad. Det är inte lätt att hitta ett bra jobb. Önskar dig lycka till

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Jessica Holländare
11/6/16, 8:27 PM
#7

Nattarbetet har räddat mig. Mindre stress. Och sen jag bytte till att jobba på sjunhushotellet så slipper jag även alla tunga lyft. Det underlättar enormt för min kropp. Och när man jobbar natt jobbar man i regel mindre. Är sjuksköterska.


Upp till toppen
Annons: