Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 2113 ggr
Mia-45
2016-09-17 09:19

Fibro och IBS

Vi hade läkemedelslunch nu i veckan. 
Där pratades det om IBS.
Jag sa att detta är en samsjukdom och de som har fibro kan ofta ha detta. 
Han som föreläste sa att så är det inte och min chef sa: " säger du bara för att kunna vara sjuk och hemma".
Va i hel…e!!! 😡🤔
Jag sa till han att JAG har inte IBS. 
Men är jag helt fel ute?

Annons:
Zadeira
2016-09-17 13:56
#1

"Om du har fibromyalgi eller IBS är det större sannolikhet att du har den andra sjukdomen också." Hela artikeln: http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1%2F563

Forskning har visat att så många som 60 % av IBS-patienterna även lider av fibromyalgi. Omvänt så är det 70 % av alla FM-patienter som uppger att de har IBS-symptom." Lär mer  här: http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1%2F571

"Fibromyalgia occurs in up to 60% of patients with irritable bowel syndrome and up to 70% of patients with a diagnosis of fibromyalgia have symptoms of irritable bowel syndrome." På engelska: http://www.news-medical.net/health/Irritable-Bowel-Syndrome-(IBS)-and-Fibromyalgia.aspx

"Her case is not unusual. Fibromyalgia and IBS frequently co-exist in the same people. As many as 60 percent of people with IBS also have fibromyalgia, and up to 70 percent of people with fibromyalgia also have IBS." På engleska igen: http://www.everydayhealth.com/ibs/navigating-the-relationship-between-ibs-and-fibromyalgia.aspx

Så jo Mia, du har rätt! De två första artiklrna är från Svenska Fibromyalgiförbundet så de vet nog vad de pratar om. De engelska lnkarna vet jga inte trovärdigheten i men de säger ju i princip exakit samma sak som de svenska! Tycker du ska ta med länkadresserna och visa din chef!

Mia-45
2016-09-17 14:23
#2

Tack Zadeira😃

Ja jag hade läst detta någonstans jag med. Men kom inte på vart. 
Ska ta och visa upp det för min chef. 
Och fråga vad han menade med sitt uttryck. 

🌺

Sundaychild
2016-09-18 09:22
#3

Vissa chefer borde lite fundera vad de häver ur sig. Har tyvärr en likadan 😭

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Mia-45
2016-09-18 12:57
#4

# Ja verkligen. 
Men det är brist på förståelse. Jag brukar tänka som så att det inte är lönt att diskutera saken. Ingen ide att säga hur man mår. För ingen bryr sej ändå. 
Men en dag kommer de själva hamna i den sitsen. Och då tänker då inte jag vara den som är förstående emot de. 
Jag kör numera med raka kort. Och begär detsamma från min chef. Gör han inte detta så får jag ta ett snack med han igen.

Ankan76
2016-09-18 23:11
#5

Det är därför det är så skönt med den här sajten. NI förstår en,vet hur det känns ❤️

Mia-45
2016-09-19 08:06
#6

Jag mår verkligen sämre och sämre.
Mer nackont och skallevärk nu varje dag.
En muskelsvaghet som liknar den när man får mjölksyra.
Mer ont i fötter och händer.

Vill vara hemma en vecka och se om det blir bättre men varken kan eller vågar sjukskriva mej.
Tror det är själva personalmiljön här som gör att man mår som man gör just nu.

Annons:
Spaicy
2016-09-19 14:19
#7

#Mia-45, stå på Dig!!❣<3, jag är ej läkare, men dessvärre fått erfarenheten av denna och andra sjukdomar inpå mig, allt för mkt. Jag, sambon och ett par st. vänner lider av det (mörker-antalet runt mig vill jag ej ens tänka på). Men IBS hänger "helt" klart ihop, har fått operera mig pga detta, så nog har Du rätt alltid vännen. Men vad skönt att läsa att du ej upplever några besvär.😉👍🏼😊(tummen upp) Det ska väl din (förlåt), "korkade" chef vara glad för och uppskatta, istället för att göra det Extrema dåliga och klumpiga uttalande hen gör?!?! Det sägs att de är otroligt många (det finns forskningsbelägg för det) höga chefer, som har psykopatdrag, därav styr sina underordnade som det gör. Känns som din chef råkar ha oturen för din skull, att vara drabbad?! Om intet, så fäller en frisk människa ej så dumma och ogenomtänkta kommentarer som din chef gör, gång på gång mot dig #Mia vännen. Kram och Lycka Till❣

Spaicy
2016-09-19 14:19
#8

#Mia-45, stå på Dig!!❣<3, jag är ej läkare, men dessvärre fått erfarenheten av denna och andra sjukdomar inpå mig, allt för mkt. Jag, sambon och ett par st. vänner lider av det (mörker-antalet runt mig vill jag ej ens tänka på). Men IBS hänger "helt" klart ihop, har fått operera mig pga detta, så nog har Du rätt alltid vännen. Men vad skönt att läsa att du ej upplever några besvär.😉👍🏼😊(tummen upp) Det ska väl din (förlåt), "korkade" chef vara glad för och uppskatta, istället för att göra det Extrema dåliga och klumpiga uttalande hen gör?!?! Det sägs att de är otroligt många (det finns forskningsbelägg för det) höga chefer, som har psykopatdrag, därav styr sina underordnade som det gör. Känns som din chef råkar ha oturen för din skull, att vara drabbad?! Om intet, så fäller en frisk människa ej så dumma och ogenomtänkta kommentarer som din chef gör, gång på gång mot dig #Mia vännen. Kram och Lycka Till❣

Spaicy
2016-09-19 14:21
#9

Nu dyker min kommentar upp, "dubbelt" åter igen?!?!

Spaicy
2016-09-19 14:21
#10

Nu dyker min kommentar upp, "dubbelt" åter igen?!?!

Mia-45
2016-09-19 16:27
#11

Tack Spaicy🌺

Ja vad konstigt att dina inlägg läggs upp dubbelt. 

Min chef borde vara tacksam för allt jag gör på jobbet. Ska egentligen inte ha det ansvaret jag har när jag går på SAS. Men jag tycker, eller tyckte, det vart skoj innan. Men inte nu längre när man ALDRIG får den minsta lilla uppskattning. 
Utan bara plumpa kommentarer och sen ett hånflin. 
Jag har med sagt till han att han ska ta det lugnt med min kollega. Han kollar alltid henne och är på henne om saker. Jag kallar det ren mobbing. 
Men när jag säger till han så hånflinar han då med. 

Jag söker nu andra jobb inom samma yrke men inte det enklaste. 
För här går det INTE att vara kvar. 
Till och med vår praktikant inom medicinsk sekreterar-yrket har med märkt vad som pågår. Han ville med hon skulle jobba för receptionisten när han ska vara ledig. Men det får hon ju inte så länge hon går på praktik. 
Han ska bara utnyttja folk. 
Man ska jobba livet ur sej och helst jobba gratis.

Spaicy
2016-11-13 05:42
#12

Hur går det för dig #Mia-45❣️?!<3 Tänk att det känns som livet mest är ett stort ända kämpande?! ;( Men vi sjuka får försöka att förstå och stötta varandra så gott det går. Kram på dig Spaicy

Mia-45
2016-11-13 09:01
#13

Hej Spaicy.

Det går mycket bättre nu. 😃
Det ena ledde till det andra på jobbet så jag fick skälla ut min chef och fråga om han visste vad fibro är. Jag fick tala om för honom hur jag mår och vad jag gör. 
Sedan sjukskrev jag mej en vecka efter det så de fick ta hand om labbet och proverna själva. DET var nog nyttigt. 
De har inte sett hur mycket jag gör och att det är ingen dans på rosor och ta hand om ett labb ensam. 
Sedan dess behandlar han mej som man ska. 
Han har mer förståelse nu. 
Det blev till och med så nu i veckan att AF kommer att förlänga med lönebidrag i mars nästa år. 
Det hade de inte gjort om han hade fortsatt som innan. 
Jag hoppas verkligen att detta är hållbart. Att han inte bara spelar, Men jag tror inte det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: