Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1068 ggr
Coffeas
2016-09-12 20:58

Att säga upp sig..

Hej!

Min tjänstledighet går ut om en månad och nu måste jag ta ställning till om jag ska kunna gå tillbaka till mitt fasta jobb eller säga upp mig. Känns hemskt att behöva säga upp en fast tjänst men jag kommer aldrig kunna jobba där igen pga repetativa rörelser och mkt tungt jobb.. Så nu har dom bett mig komma in och säga upp mig men jag blev just orolig för min ekonomi.. Hur blir allt nu? A-kassa är man väl inte garanterad?

Annons:
mangemani4
2016-09-12 21:24
#1

mjo, det gynnar ju att man har ett annat jobb innan man slutar sitt nuvarande, tänker på ekonomin.

men varför slutar du? du säger "aldrig kunna jobba där igen pga tunga lyft", har du någon skada eller så? isf så kan du ju sjukskriva dig och få ersättning på så sätt(dock ett sista alternativ). hur länge har du haft fast arbete där? nu är jag inte säker på hur det ser ut i dagsläget när det gäller A-kassa, men är det inte fortfarande att du måste ha varit fast anställd i 360 dagar för att vara garanterad A-kassa och få stämpla?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Åsa S
2016-09-12 21:44
#2

Man behöver inte ha haft fast anställning för att få A-kassa men frågan är ju hur länge man varit tjänstledig och för vad. Har man varit föräldraledig så räknar de ju på vad man tjänade innan man gick på ledighet men det kan nog skilja, för en del saker räknar de nog på de senaste 12mån och har man inte haft nån inkomst under tjänstledigheten kan det ju bli rätt jobbigt då. +Man brukar få längre karens än de 7 dagarna då man säger upp sig själv. Jag skulle ringa A-kassan innan jag sade upp mig för att få veta vad som gäller.

Coffeas
2016-09-12 21:49
#3

Va först sjukskriven och när det hade gått 180dagar så sa FK att ja inte längre skulle få någon ersättning av dom, så då tog jag tjänstledigt för att prova "enklare arbete" vilket har fungerat bättre men där har jag inte en fast tjänst utan mer säsong som snart är slut tyvärr..

Zadeira
2016-09-13 14:31
#4

Om jag inte minns fel så ska du aldrig säga upp dig själv när din arbetsplats vill det, utan du ska i så fall bli uppsagd av dem,  eftersom du inte är berättigad till ersättning om du själv säger upp dig. Blir du däremot uppsagd är det andra regler för ersättning som gäller.

Vad har din arbetsplats gjort för att du ska kunna jobba kvar? Din arbetsplats är skyldig att hjälpa till med rehab för att du ska kunna återgå till arbetet. Du kan läsa mer här: https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/arbetsanpassning-och-rehabilitering/

Här finns mer info: https://www.forsakringskassan.se/sjukvard/rehabilitering/forsakringskassans_roll_och_ansvar

Coffeas
2016-09-13 20:49
#5

Man får 45dagars karens hos a-kassan om man säger upp sig själv men kan om man har särskilda skäl få ner det till 7 dagar.. Känner att min situation är speciell då jag är tjänstledig och provar på ett annat arbete som visar sig att jag kan arbeta men det företaget har inte möjlighet att ha mig på heltid året runt därför måste jag nu söka nytt jobb då jag inte heller kan gå tillbaka till det jag är tjänstledig ifrån för där kan jag inte jobba alls, dom har sagt att dom inte kan hjälpa mig med rehabilitering eller omplacering eller ge mig andra arbetsuppgifter.. FK tycker inte jag är sjuk.. Så den onda cirkeln går runt runt.. Å jag vet längre inte va ja ska göra..

Ankan76
2016-09-15 23:53
#6

Man ska aldrig säga upp sig. Det är dåligt och fegt av din arbetsgivare att säga så,då kommer de undan allt jobb liksom. Nu är jag inget proffs men jag är ganska säker på att arbetsgivaren måste ha starka skäl till att säga upp dig,alltså inte pga sjukdom. Du ska kräva att om de nu inte kan hjälpa dig med omplacering,rehabilitering etc så ska de säga upp dig. Du kan även ställa vissa krav vid uppsägningen,ekonomisk kompensation till exempel. Ta kontakt med ditt fackförbund innan du träffar arbetsgivaren!

Annons:
Coffeas
2016-09-16 20:33
#7

Nu är det iallafall gjort.. Får se va som händer.. Hoppas hitta annat arbete snabbt..

Upp till toppen
Annons: