Annons:
Etikettsmärta-anhöriga
Läst 1861 ggr
Whatsupdoc?
2016-07-24 20:59

Jag får ont vid minsta beröring

Jag är 23 år & så länge jag kan minnas så har jag alltid ont vid minsta beröring, även mjuk beröring. Man kan bara klämma väldigt lite på min arm eller ben & det känns som tusen nålar + eldar, därför vill jag inte att nån rör vid mig. Är det nåt oroande eller är jag kanske bara ''överkänslig'' som min familj kallar det? Jag har också Autism(-spektrum) & det kanske är bara att jag förstorar det då.

Annons:
Honestyisdead
2016-07-24 21:09
#1

Det är vanligt att vara känslig för beröring om man har tex autism. Så det kan mycket väl bero på det.

Spaicy
2016-07-26 02:30
#2

@Whatsupdoc?, jag antar och skulle nog våga vilja säga(skriva) att det du lider av är något som heter Allodyni. Sök på det, då kanske det lite faller på plats? Jag lider med dig då jag har väldiga problem med detta själv, så även min sambo. Jag har dagar då vattnet i duschen känns som småsten mot kroppen, å kudden känns som en sten att försöka finna ett bekvämt läge att lägga huvudet på. 😕😖 Men jag har också en dotter som idag är vuxen dock, men har också haft som du själv beskriver och även @Hera skriver, autism-spektrat att handskas med då hon var liten/yngre. Så jag tror att allt har ett samband, som det mesta alltför ofta dessvärre har. Men sök på Allodyni och jag själv har fått Stesolid för detta, då jag utvecklat det efter tre olika skador och när jag fick min fjärde i dec. -15, då blev det än värre. Men stå på dig vännen och Stort Lycka Till!! Kram 🍃🌸🍃☀️🍃🌸🍃

Honestyisdead
2016-07-26 11:41
#3

#2 Det var nytt för mig, att man får stesolid utskrivet pga smärta.

love-child
2017-02-02 19:22
#4

Har det lika dant. Har fem barn och dom två minsta vill gärna klappa mamma men det är såååå obehagligt och gör faktiskt ont. Min sambo har ju lärt sig att det inte går att smeka min arm tex svårare med små barn. Kan inte ligga för länge på sidan på kudden då det blir såååå ömt så vrider och vänder mig hela nätterna. Sover om jag har tur ca 4 tim per natt. Å då inte ens ihållande. Har dessutom restless legs som stör sömnen. Värk och elende bara ibland känns det som. Jag har sån tur att jag har min fina familj. Å framför allt dom två små som får mamma att vakna och faktiskt vilja gå upp på morgonen. Tror ärligt ibland att om det inte vore för barnen så hade jag inte funnits här idag. Förstår hur du har det. Det enda som fungerar är väl att kämpa vidare och hoppas att det i framtiden kommer att finnas riktig hjälp att få. Kämpa på Vännen.😊

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Zadeira
2017-02-02 21:05
#5

Jag skulle precis som #2 misstänka Allodyni. Jag lider själv av det i perioder och då är det nästan värre med mjuk och försiktig beröring än att man tar i mig ordentligt. Mjuk beröring kan för mig i perioder kännas som eld, stickningar, det bränner och svider i huden. Det kan vara allt från att någon rör vid mig, till kläder, vattnet i duschen och liknande.

Nu har jag ingen personlig erfarenhet av autism-spektrum men har hört att man kan ha problem med beröring framförallt när hjärnan är för trött för att kunna hnatera alla sinnesintryck.

Prata med en läkare och se om det finns något du kan prova för att avhjälpa det värsta.

love-child
2017-02-03 01:12
#6

Måste läsa på om Allodyni. Har jag aldrig hört talas om. Tur att denna sida finns så att man kan få lite tips och råd.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Annons:
Upp till toppen
Annons: