Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 679 ggr
[LoveUnite]1
2016-06-24 10:57

Ny träning och fortsatt värk - lite klag

Jag går hos smärt rehab (individuellt) och har sedan två veckor tillbaka fått ett tränings program från sjukgymnasten.

Jag tränar ca 2 ggr i veckan på gym med konditions uppvärmning 20-30 minuter och resterande ca 30 minuter styrketräning. Det brukar fungera bra för mig, gäller bara att lära mig att inte ta i för mycket och vilka redskap jag kan och inte kan använda.

Men det programmet jag fick från sjukgymnasten var lite annorlunda från det jag har fått från mina andra sjukgymnaster samt kiroprakter.

Mycket för ryggen, eftersom jag har värk i ryggen.

Så jag har gjort det 3 ggr i veckan i 2 veckor, enligt sjukgymnastens rekommendationer. Men… jag har fått mer värk nu än vad jag hade innan, visst kan det vara så att jag är på väg in i ett nytt skov, jag är fortfarande helt ny angående detta, vet liksom inte ens vad det är jag har samt om det är jag som triggar igång skoven eller om det kommer av sig självt.

Sjukgymnasterna (läkare också) på smärt rehab säger ju hela tiden att det är dörrarna i hjärnan som har öppnats och det är därför jag har ont. Så i grund och botten är det bara inbillning enligt dem, bara att de säger det på ett fint sätt.

Jag har hållit på med olika sjukgymnasters tränings program sedan jag fick detta, samt går jag på gym och promenerar, har väl hållit på 1,5 år nu, men ändå inte bättre. 

Den enda anledningen till att jag inte får lika extremt mycket värk som innan (sk smärt toppar) är för jag inte utsätter min kropp för dem sakerna och har inget med träningen att göra för jag klarar inte av mer idag än vad jag gjorde för 1,5 år sedan.

Jag är tacksam över hjälpen och jag tänker fortsätta göra allt läkarna och sjukgymnasterna säger till mig att göra, för då kan de inte säga att jag inte är frisk pga jag inte lyssnar på dem och gör vad dem säger.

Men… jag blir så frustrerad ibland! Jag har fortfarande mentaliteten att jag vill bli frisk, och frustrationen över att jag fortfarande inte vet vad felet är vilket när jag når stark smärta eller får mina smärt toppar att jag självklart blir rädd ibland, för det är inte bara lite ryggvärk. Jag har haft ryggskott för några år sedan och den värk jag får är mycket värre än det. Jag bryter hellre handen varje vecka än att få den värk jag har och får.

Så när sjukgymnasten frågar hur det är och jag är ärlig och svarar att jag har mer ont än innan så frågar de alltid om jag varit ledsen eller under mycket stress.

Känns som man får en smäll på kinden varje gång det syftar på att allt är mentalt.

Har bara en blä dag idag för min värk har kommit smygande tillbaka de senaste dagarna och det blir gradvis värre för varje dag.

Annons:
Ankan76
2016-06-24 11:20
#1

Men VARFÖR påstår de att du inbillar dig,att det är psykiskt??!! Tror dom att du tycker att det är kul att ha ont?! Jag blir så förbannad på sånt!

[LoveUnite]1
2016-06-24 11:40
#2

Jag skulle gissa på att det är för inget syns på röntgen. Alltså jag har en sne kota precis längst ner vid ländryggen där det går ihop till korsryggen saknades även ledvätska eller vad det var, minns inte riktigt vad det kallas, var länge sedan jag röntgade det (1 år sedan).

Men enligt läkare så är det normalt med sådant och bör ej göra ont. Dock är det PRECIS där när någon trycker det gör super ont, samt där min smärta börjar.

MEN…. förmodligen bara inbillning, haha!

Jag vet inte… om de inte ser något på papper så är allt inbillning enligt dem, känns det som.

Zadeira
2016-06-24 11:55
#3

Jag tror inte de menar att det är inbillning eller hitte på när de säger att det är mentalt. Jag tror  att de menar att hur man mår mentalt påverkar kroppen, för så är det ju. Om du stressar eller är deppig så påverkas kroppen negativt och har man då fibro ökar ju smärtan/värken ofta. Det behöver inte vara stora grejer, det kan räcka med att du är ledsen en dag över något minimalt och sen är hjulet i rullning. 

Jag tror att de menar att ditt mentala mående påverkar ditt fysiska mående och inte som en anklagan för att det är inbillning. Har du tagit upp detta med dem? Frågat hur de verkligen menar? Berättat hur du tolkar det de säger och be dem säga det på ett annat sätt?

[LoveUnite]1
2016-06-24 13:06
#4

#3 jag har sagt till dem och de har förklarat hur de menar och jag förstår hur de menar men för mej betyder det ändå samma sak. De gör inga undersökningar längre utan säger att all min värk beror på mitt mentala mående. Jag får dålig mage när jag ör jötte stressad och jag får ont i huvudet när jag spänner käken, så ja det kan påverka en fysiskt o vice versa. Varför kan inte ryggvärken ha triggats igång pga fysisk överansträngning… det förstår inte jag varför de ej kan misstänka det.

Zadeira
2016-06-24 13:07
#5

#4 Då misstolkade jag dig, sorry.

[LoveUnite]1
2016-06-24 20:32
#6

#5 inga problem. 😊

Annons:
[LoveUnite]1
2016-06-27 18:28
#7

Ska gå över till att träna vanligt gym samt promenader igen så den ihållande värken i ryggen har börjat försvinna (har den vanliga vardagsvärken kvar som vanligt).

Alltså, den träningen jag fick från sjukgymnasten gjorde så jag fick så himla ont i ryggen, en äcklig värk, men har trappat ner den till 1 ggr i v istället för 3 och så tränar jag styrketräning på gym som vanligt och sjukgymnasten sa okej till det, eftersom hon ÄNTLIGEN verkade förstå att jag faktiskt tränar 2-3 ggr i veckan på gym där jag tränar mycket rygg och hållning samt inre musklerna också.

Tog bara några månader för henne att fatta.

Så är säkert överansträngning som gav upphov till mer värk.

Däremot skippar jag gymmet kunde jag ta och göra de övningarna istället.

Min mamma sa samma sak, hon har även sagt jätte länge att hon inte förstår hur sjukgymnasterna vill jag ska träna så mycket när jag går på gym och även går promenader flera ggr i veckan. Så även hon blev lättad att sjukgymnasten verkade förstå denna gången och att det minskades.

Ibland blir jag bara smått irriterrad på dessa sjukgymnaster (och läkare) är precis som de ej tror på en när man säger att man går på gym och promenerar.

Är jag svag, ja, för jag har ONT och inte  med att jag inte rör på mig eller  inte tränar! 

Idag har jag haft en helt ok dag iaf, tog en promenad med hunden OCH städade lägenheten =) Blev lite för mycket dåra med städningen men det fick bli akut städning för folk ska komma imorgon, fick veta sista minut, men har resten av kvällen och lite innan i eftermiddags då jag bara kan slappa och ta det lugnt =)

[LoveUnite]1
2016-06-30 21:49
#8

Förutom huvudvärk och yrsel 1 vecka igen… och lite värk i ryggen så är allt bra.

Ska träffa en vän imorgon för första gången sedan Januari, ska bli skoj =)

Hade sista träffen med alla läkare idag, jag ska börja smärtrehab kursen i Augusti.

Sjukgymnasten tyckte dock jag ändå ska öka på träningen, alltså oftare men inte lika många set, att jag kanske tar i för mkt. Så jag ska göra övningarna 3 ggr i v men 1 set per övning ist för 3.

Okej… jag testar.

Upp till toppen
Annons: