Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 1517 ggr
Mia-45
6/4/16, 9:38 AM

Städa? vad är det?

Idag ska jag försöka städa av lite här hemma. 
Inte blivit gjort nu på ett bra tag pga värk och sen värmen. 
Nästan så jag skäms nu över hur här ser ut. Man vill inte bjuda hem nån. 

Hoppas på att det blir lite svalare ute idag så man orkar med.
Hur går det för er att hålla i ordning i hemmet?

Annons:
Zadeira
6/4/16, 9:50 AM
#1

Badrummet är det enda jag städar regelbundet. Trots att jag har daghund vet jag knappt vad en dammsugare är och kommer man hem till mig så får man acceptera att det inte är så jäkla rent och snyggt. Tänker att så länge där inte är rent skitigt med typ matrester som drar flugor osv så är lite damm, grus och skit i hörnen inte farligt.

Däremot är jag sån som har jättesvårt att göra lite varje dag. Alla läkare osv säger "städa lite i taget, ta dammsugning en dag, disken en dag osv" men jag avskyr det. Dels så tycker jag det känns som att man bara städar då, dels så är ag sån som om jag börjar vill jag städa allt för annars syns det ju inte och då känns det meningslöst. Så jag får ett ryck typ en gång i månaden då jag ägnar en hel dag åt all städning. Sen är jag utslagen nån dag efteråt men tycker ändå det känns bättre än att alltid gå och småstäda.

[Rhonda]
6/4/16, 9:51 AM
#2

Hej igen Mia!

Samma här. Jag mår inte heller eller bra så städningen blir inte riktigt som man vill ha det. Dessa dumma lägenheter har ventilation så allt virvlar runt. 😡

Jag köpte mig en golvmopp som jag för runt med då o då eftersom dammsugningen är jobbig för mig. Man ska inte skämmas över sitt hem men ibland undrar jag om det inte ligger i våra gener på något sätt att vi reagerar så här. 

Jag orkar hålla ordning  men dammet vinner över mig ibland. Ibland dammsuger jag ett/två rum men får vänta tills nästa dag för att kunna göra klart - dvs om jag orkar.

Jag har inte fibromyalgi men har mycket värk, huvudvärk. 

Mia - du kanske vill att enbart de som har fibromyalgi ska kommentera här .

Zadeira
6/4/16, 10:00 AM
#3

#2 Här på fibromyalgi är alla välkomna att svara i trådarna, så skriv du! 😃

[Rhonda]
6/4/16, 10:07 AM
#4

Tack ska du ha!

Mia-45
6/4/16, 10:07 AM
#5

Precis så Zadeira. Ska jag städa vill jag göra allt klart på en gång. Känns meningslöst annars. 
Sara…här får alla kommentera. Man behöver inte ha fibro. Så bara skriv du.
🌺

[Rhonda]
6/4/16, 10:25 AM
#6

Tack Mia men Sara kan inte skriva - hon är en kissekatt 😃

Annons:
Mia-45
6/4/16, 10:31 AM
#7

#6 
hahhaahh ok…då är det inte lätt att skriva…😂🐱

[Rhonda]
6/4/16, 10:39 AM
#8

Nej! hahaha. Hon kan en massa annat lilla Sara - som att vara helknäpp när jag försöker bädda. Vi har 'rediga' samtal hon & jag om allt möjligt.

Ankan76
6/5/16, 7:04 PM
#9

Hej #8 ! Jag är Sajtvärd och alla får så klart skriva här😍. Bara för man inte har fibro så kan man dras med andra problem i vardagen! Kan varmt rekommendera robotdammsugare! Kostar en del men det är det värt! I övrigt håller jag rent i kök och badrum. Dammsugaren går rätt ofta då jag är allergisk mot katt och har en katt… Helknäppt jag vet men jag hade redan henne innan jag fick veta att jag var allergisk och jag älskar ju katten så jag lider hellre lite😻. Det som Zadeira säger,att ta det i etapper försöker jag leva efter men åh så svårt. Vissa dagar,när man ligger på soffan och har ont så ser man damm och smuts och det kliar i kroppen om att få gå upp och städa,det är svårt!

Annzet
6/12/16, 11:03 AM
#10

Hej. Visst är det konstigt? Man ser varenda litet dammkorn då man har för ont för att städa😭! Om jag kan dammsuga en gång i månaden är det bra, jag försöker sopa bort det värsta däremellan….. och jag har tre katter och en hund så välstädat finns inte här, däremot gott om pälstussar! Men det känns inte så kul att få besök för jag skäms över hur det ser ut, fast jag vet att det inte beror på att jag är lat känns det så iallafall! Jag har också försökt det där att ta lite varje dag,  ett rum per dag… men det blev istället press att städa hela tiden och det var värre! Och dammsuga ett rum per dag funkar inte rent praktiskt heller, dammtussarna förstår ju inte att dom ska hålla sig borta från det rum som är städat🤪! Och att få husdjuren att torka tassarna innan dom byter rum funkar inte heller😂, det verkar som det är jättekul att ha race fram och tillbaka mellan städat & ostädat rum! Jag prioriterar kök och badrum, resten får gå efter dagsform. (Eller tills jag absolut inte står ut om jag så måste krypa med dammsugaren!)

[LoveUnite]1
6/12/16, 1:09 PM
#11

Jag delar upp städningen.

Senast jag städade så klarade jag av allt på en och samma dag men det tog hela dagen, hade flera pauser, men så himla skönt, för det känns mer att det är rent när allt blir gjort på samma dag.

Men… självklart fick jag ont under tiden och efter.

Annars så städar jag inte alls lika ofta som förr, jag brukade alltid ha en storstäd dag i veckan och sedan småstäd (disk, tvätt) under veckorna. Nu blir det ju… disk har jag diskmaskin så det är inte så farligt (skaffade bänkdiskmaskin pga värken) så egentligen är det mer tvätta rent diskbänken när disken går i diskmaskinen och badrummet som sker regelbundet, dammsugning sker varannan vecka och tvätta golv gör jag endast om det verkligen behövs.

Å jag bor i en liten etta, så… inte direkt ett hus jag har.

Har även hund och katt som… stökar ner på sitt sätt.

Men jag har lärt mig acceptera det nu.

Ankan76
6/13/16, 12:15 AM
#12

Ett annat pinsamt problem som jag har, är att när jag har som mest värk så erbjuder sig maken såklart att städa… Det är ju jättebra men han städar på " fel " sätt enligt mig☺️. Han får bort allt damm men plockar inte undan det som ligger och stökar så då känns det ändå ostädat ( skulle aldrig säga det till honom såklart) . Vad säger ni? Är jag ensam om mina tvångstankar?

IaMiaMaria
6/13/16, 6:00 PM
#13

Kan ni inte få hjälp av hemtjänsten med städning. Jag har precis skickat in papper för att se vad det skulle kosta mig, att få det verkar inte vara nåt problem utan för mig är det priset. Men om det inte blir så mycket så kommer jag ta emot den hjälpen. Dammsuga är det värsta som finns för kroppen. Jag bor i en liten tvåa men har två katter och behöver dammsuga iaf en gång i veckan, men det gör så ont och jag får ont i flera dar efteråt. Annan städning som damma och städa toa och handfat går ganska bra för det kan jag göra lite i taget. Men ska jag dammsuga ett rum om dagen så står dammsugaren framme hel tiden, för det är jobbigt att bara släpa fram den varje gång.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Annelie65-a
6/15/16, 7:19 AM
#14

Min man städar av ordentligt varannan vecka och sen så dammsuger han emellanåt.
Jag skurar badrummet regelbundet, diskas görs det varje dag, jag brukar pyssla med det, och har jag för jävla ont så gör ju min man det.

Slänga in i tvättmaskinen och hänga det gör jag, sist satt jag i rullstolen och strök in tvätten, det var som ett gympapass för mig. Men, glad jag gjorde det även fast värken vart ettrigare. Jag vill sååå mycket, men klarar såå lite :-(

Är såå innerligt glad att jag har min älskade hjälpsamma man.

Ha det gött alla "värkisar", ta hand om er… // Annelie <3

flocken
6/23/16, 6:24 AM
#15

Mitt problem med städning är att jag städar för mkt.. Ju sämre jag mår desto mer städat jag. Logiskt? Jag driver hunddagis i mitt hem o är jätte noga med städningen. Har både fibromyalgi o bechtetews.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

glittrande_ljus
7/13/16, 9:02 PM
#16

Efter 19 är med sjukdomen som stadigt försämras så har jag äntligen blivit beviljad hemtjänst. Sedan ett halvår tillbaka får jag städhjälp en gång var tredje vecka och jag är så lycklig och så tacksam för det. Jag är 46 är och har nyligen fått rollator också.

Upp till toppen
Annons: