Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1419 ggr
Ankan76
4/20/16, 11:21 PM

Slut på eländet

Nu ska jag sluta med Gabapentin,har för mycket biverkningar tycker doktorn. Han sa att jag då inte heller kan prova Lyrica för att def är samma sak. Men det är väl det inte? Han har också sagt att opiater inte biter på fibromyalgismärta men det är ju det jag tar nu… Han är 70 år så han hänger väl inte med på allt 😜. Men han är snäll och omtänksam,ringde mig idag fast han var ledig. Ska bli skönt att få komma till Smärtkliniken den 2/5 ,hoppas de har något BRA förslag

Annons:
[lillelull]
4/21/16, 12:44 AM
#1

Hm ja alltså nej de tycker jag inte egentligen. 
Jag hade fruktansvärda biverkningar av gapaFentin som du vet. 
Men OM man går långsamt fram med lyrica så är det en helt annan sak..

Kan du inte fråga om du kan få prova att göra det? eller är din läkare väldigt sådär " trångsynt" jag måste följa schemat.. 

För jag menar den läkaren jag hade han satte in gabapentin och sen lyrica och allt gick för fort för mig och jag fick bivekrningar av båda och fick sluta men sen när min vanliga läkare då och jag föreslog att vi skulle prova lyrica igen och gå långsamt fram så har allting gått mycket bättre

Zadeira
4/21/16, 9:03 AM
#2

Vad har du provat att ta för mediciner?

Jag fick inte prova Lyrica eftersom den enligt min läkare medför viktuppgång.

Jag förstår inte vad han menar med att opiater inte biter på fibro-smärtan? Jag upplever att de gör det.

[lillelull]
4/21/16, 11:03 AM
#3

Vad jag har provat.. ja förutom såklart klassiska alvedon, ipren och NSAID tabletter i början då när ingen trodde jag hade fibro utan bara var hittepåsjuk. 

Ardinex, Citodon, Kodein, Gabapentin, Lyrica, Tramadol, Palexia, Dolcontin, Morfin, Oxynorm, Paraflex, Ketogan, Stesolid, 

Så de enda jag inte fått prova är ju något plåster mot smärtan, som Fentanyl eller Norspan. De är så himla tjuriga med att skriva ut såna nu för de har vart massa strunt om folk som fått tag i de och slickat i sig resterna och ja de är hett på svarta marknaden sa en läkare. Men men jag önskar jag kunde fått prova eftersom jag har absolut inget intresse av att slicka på några plåster, jag vill bara inte leva i ständig smärta. 😕
Jag har provat Mirtazapin men då får jag fruktansvärda myrkryp och därav sätter vi inte in några andra i den klassen antidepp som kan hjälpa mot smärta som Saroten eller Cymbalta eller Anafranil. 
Min neurolog har sagt att det inte är lämpligt för mig då jag redan har den svåraste formen av RLS.

Av de ovan nämnda så går jag på Stesolid, Dolcontin, Morfin, Lyrica just nu. 
Och sen har jag en del andra mediciner men de är inte för smärtan så de är bara massa annat

[lillelull]
4/21/16, 11:04 AM
#4

Eller de kanske inte var en fråga till mig men nu svarade jag ändå haha.. 
Ja sorry, de blir lite extra läsning!

Zadeira
4/21/16, 1:56 PM
#5

Haha, jag syftade på vad TS hade provat för mediciner 😉Tänkte just kring de som brukar provas på oss fibro-patienter, som inte är starkare utan typ anti-depp.

Vad finns det egentligen för alternativ där att prova?

Ankan76
4/21/16, 3:28 PM
#6

Har inte fått prova så många än,diagnosen är ju rätt ny. Citodon och Oxynorm har jag haft från början,de funkar men inte över dygnet liksom. Venlafaxin har jag provat,fungerar inte men doktorn tycker ändå jag ska behålla den,varför är oklart. Har även provat Norspanplåster, fungerade halvbra men hemska biverkningar. Ska fråga om Fentanylplåster på smärtkliniken

Annons:
[lillelull]
4/21/16, 11:38 PM
#7

Haha ja förstod de efter jag hade läst tråden men men det är svårt att läsa ibland när man är trött som fasen och sovit 2 timmar. 
#5

Spaicy
4/23/16, 7:18 AM
#8

Ankan76, det är ett elände detta med läkare och mediciner. Jag antar att de flesta av er andra här i trådan har som mig, flera olika diagnoser/sjukdomar å det blir det än värre att bråka med läkarna. Å vilken kraft det tar, som vi inte har. :( Jag har själv Citodon sedan -93, de har labborerat med detvärse mediciner under nu 23 år, men det är ändå den jag har bäst hjälp av. Sedan använder jag, stesolid men mer för annan problematik. Å mkt mera därtill. ;o( Men det var ju lite frågan om anti-depp medicin. Sambon har provat mkt av det som står i tråden, men som någon av er, minns ej om det var Lillelull kanske?! ;0) Men i vilket fall, han går på Lyrika och trappade upp mkt försiktigt och har en rätt låg dos (han lider av Fibro, ME/CFS bla), men han tycker det fungerar helt okej. 👍Mendans jag provade vi ett tillfälle och "Hua" inte igen!! Har provat det mesta också, men nackdelen är ju att man går upp i vikt av många och jag med en ätstörning ruvandes i botten, höll ju på att trilla ner för stupet Totalt när vågen visade 35 kg +, på ca:5 månader. ;((( Jag har nu gått på Valdoxan sedan 2014, å är SÅ nöjd! Mår psykiskt bättre, det bidrar ju till att livet känns aningen bättre. Å det bästa är att det är betydligt mindre allvarliga och konstiga biverkningar på det preparatet. Men ett stort Lycka Till!! <3 //Spaicy

Upp till toppen
Annons: