Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 9819 ggr
Zadeira
2016-04-06 21:07

Matförgiftad...

Behöver bara skriva av mig för det här är den värsta kvällen jag haft på länge. Inte smärtmässigt, men jag har blivit matförgiftad. Varit sugen på semla ett bra tag nu så idag kunde jag inte låta bli att unna mig när jag var och handlade. Semlan såg fläckfri ut och luktade inget när jag lade upp den på ett fat men vilken överraskning jag fick nu när jag skulle äta den. Fick lite grädde på fingret, slickade i mig den och inser i samma sekund att den här grädden är INTE okej alls.

Med varning för äckelmagade, resten av inlägget är inte att läsa om du är lätt äckelmagad.

Det tog inte många sekunder fören allt i magen vände sig och i sista sekunden hann jag in i badrummet innan jag kaskadkräkte ner toaletten. Och det fortsatte och fortsatte till  det bara var galla som kom upp. Middag och allt bara sprutade ut. Nu vill inte illamåendet ge med sig utan det känns som om jag behöver kräka ännu mer.

Jag har ALDRIG varit med om något liknande. Har ätit dåliga saker förr och på sin höjd kräkt upp det lilla jag då ätit eller blivit typ illamående dagen efter, men att en liten klick grädde på kanske en cm i diameter får mig att verkligen vända magen helt ut och in på två sekunder är ju löjligt. Och illamåendet ger inte med sig nu heller utan jag sitter här med en hink bredvid redo för en omgång galla till. FY FASEN!

Annons:
Maria
2016-04-06 21:18
#1

Det känns som om det kanske är något annat som spökar än just semlan? Så fort borde det logiskt inte ske.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-04-06 21:20
#2

Jag har hört att just grädde/mjölkprodukter kan ha den effekten när de är dåliga, att det liksom kommer direkt. Det måste vara grädden för den smakade ju så sur så det var löjligt. Hade den smakat okej hade jag misstänkt något annat men eftersom den smakade så fruktansvärt är jag övertygad om att det var den.

Maria
2016-04-06 21:23
#3

Jag tänker bara på förr då man gjorde smör av grädde som börjat surna. Jag har aldrig blivit sjuk men du kanske är väldigt känslig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-04-06 21:23
#4

Den lilla mängden och att det gick så fort låter inte alls som grädden är boven. 

Hoppas du blir bättre snart.

Zadeira
2016-04-06 21:47
#5

Fattar bara inte vad det annars skulle vara. Hade inget illamående eller ätit på länge. Mådde inte konstigt alls innan och har inte ätit något konstigt idag. Men så fort jag smakade den sura grädden kom det. Och har ni nån gång smakat på riktigt sur grädde så vet ni att man inte kan missa att det är dålig grädde. Så eftersom det hände efter att jag fått i mig dålig grädde är jag säker på att det är boven i dramat.

Maria
2016-04-06 21:54
#6

#5 Jag har smakat sur grädde många gånger som barn på somrarna då vi inget kylskåp hade.😉

Men den sura grädden togs tillvara och man brukar inte bli sjuk av sur grädde mer än äcklad möjligtvis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Zadeira
2016-04-06 22:00
#7

#6 Då har vi inte samma upplevelse av sur grädde då. Efter lite googling är jag inte heller ensam om att reagera så på dålig grädde eller mjölkprodukter överlag. Jag anar att det har något att göra med att grädde i semlor nog innehåller en del medel som inte vanlig "ren" grädde gör, typ konserveringsmedel och grejjer. Vet inte om det kan bli sämre pga det.

vallhund
2016-04-06 22:05
#8

Din kropp o ditt psyke reagerade för att du blev äcklad. Magsjuka var det inte iaf.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zadeira
2016-04-06 22:07
#9

Ok, då säger vi väl så då.

Honestyisdead
2016-04-06 22:10
#10

#7 Jag har jobbat i kök och gjort tusentals med semlor vid semletider. Vi hade helt vanlig vispgrädde. 

Jag har aldrig hört om en inkubationstid på några sekunder. Gällande någon mat.

Zadeira
2016-04-06 22:14
#11

#7 Nej då har ni väl rätt då allihopa och jag reagerade på något helt annat än den uppenbart supersura grädden, eller bara inbillar mig. Reagerade starkt på något i alla fall, vilket kom i samband med den sura grädden som gav mig världens kaskad-kräkning med illamående.

Tant Grön
2016-04-06 22:20
#12

#6 Förr i tiden när grädden inte var pastöriserad så surnade den, det var ofarliga mjölksyrabakterier och den kunde användas till smör och bakning. Nu när den är pastöriserad så surnar den inte, fast man säger så, den ruttnar. Kunde varit vilka bakterier som helst i den.

TS om du har lakrits hemma så ta en 6 - 7 bitar. Det svarta färgämnet är aktivt kol och det kan hjälpa att få stopp på det om det nu är bakterier.

Zadeira
2016-04-06 22:23
#13

#12 Typiskt att jag åt upp lakritsen i eftermiddags! Fick i mig en halv skiva vitt bröd nu i alla fall som verkar stanna kvar i magen. Tack för infon om att grädden kan "ruttna". Man kan alltså reagera så stark så snabbt på den om det är dåliga bakterier om jag förstår dig rätt?

Annons:
Tant Grön
2016-04-06 22:28
#14

#12 Nej, jag vet inte om man kan reagera så snabbt. Bra att du är bättre i alla fall.

Zadeira
2016-04-06 22:34
#15

#14 Ok.

Något var det i alla fall, oavsett om det var grädden i sig eller att den utlöste något annat dåligt jag ätit.

[lillelull]
2016-04-07 03:07
#16

Oavsett vad det än var så är det jättetråkigt för dig. 😕

 Spelar egentligen ingen roll vad det nu än var, du mår ju ändå lika dåligt för det men ja såklart hade man velat veta precis vad det var så man kan undvika det nästa gång eller vara mer försiktig eller kanske undvika just det stället/den varan/ eller ja vad det nu än kan vara som gjort det. 

Har också blivit sådär riktigt matförgiftad en gång i mitt liv.
Jag har lyckats under hela mitt liv undvika de klassiska vinterkräksjukan/magsjukan tjohejsan sakerna. Som tur är..

Men iaf den gången då var jag rejält dålig, glömmer det aldrig för jag har aldrig kräkts så mycket i hela mitt liv…. började sakta men säkert bli helt grå i ansiktet och  sen bara kaskad kräktes, så jag bara kräks så de kommer ur näsan och samtidigt som jag då även har diarré .. HÄRLIGT! 
Fy det var så jädra hemskt.
 Var helt lamslagen av smärta och trötthet flera dagar efteråt. 
Återhämtningen blir alltid lite sämre när man redan har massa andra saker som spökar..

Kram till dig Zadeira. 
Hoppas du mår bättre snart.

🤗🌺❤️

Mia-45
2016-04-07 06:09
#17

Men usch Zadeira!!😮
Jag hoppas du mår bättre idag.

För något år sedan så blev det en "epidemi" på Kalmar sjukhus efter att de hade ätit semlor. De som hade ätit av de blev hemskt magsjuka. 
Och där var det med grädden som vart boven i dramat. 
Kan det kommit in nån skit i grädden där de gjort semlan så att det var därför du reagerade så snabbt?

Men iallafall…hoppas du mår bättre idag vännen. ❤️🌺

Anonym
Anonym
2016-04-07 09:01
#18

tror nog semlan är rätt oskyldig trots att den var dålig då du inte åt knappt något av den låter mer som om du råkat få något magsjukevirus då insjuknandet går jättefort och typiskt att man kaskadkräks och mår riktigt uselt

hoppas du mår bättre snart

Zadeira
2016-04-07 09:23
#19

#16 lillelull, tack! Du har helt rätt  iatt det spelar ingen roll om det var grädden eller något annat. Jag mådde uppenbarligen inte bra så något var det som var dåligt. Och när allt annat jag åt under dagen verkade ok så är det ju rät troligt att den uppenbarligt sura grädden hade något att göra med det hela.

Vet du vad det var du hade ätit som gjorde dig så dålig?

#17 Idag mår jag forfarande illa och känner mig inte alls sugen på att äta Mia, men kräker inte.  Det där lät ju precis som det som hänt mig så jag googlade faktiskt lite på just dåliga semlor och magsjuka!

Det verkar som att boven var just grädden, eller rättare sagt en viss bakterie Bacillus cereus som växer i grädde om den ex har förvarats för varmt på affären.  Den gav tydligen två olika sorters matförgiftning, den ena som ger magsmärtor och diarre, den andra som ger kräkningar. Om man fick första tog det 6-16 timmar innan utbrott, men den andra varianten (med kräkningar som jag fick) kunde komma direkt du stoppade i dig livsmedlet upp till 6 timmar. Sen kan det hålla i upp till ett dygn.

Så nu är jag övertygad trots att inte alla som skrivit i tråden är det.

vallhund
2016-04-07 09:35
#20

Du beskriver en fysikalisk omöjlighet. Om det varit grädden skulle flera ha blivit sjuka o det torde framkomma i lokalpressen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Maria
2016-04-07 09:38
#21

Inkubationstiden kan vara en timma vid vissa bakterier och då är det oerhört snabbt. Så en sekunds inkubationstid är logiskt helt orimligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-04-07 09:41
#22

#20 Inte om inte fler äter semlor tillagade just då  eller om det var just så att min förpackning kanske stått utanför kylen i affären.

Zadeira
2016-04-07 09:44
#23

Såg att jag skulle kollat noggrannare på datumet, de visade sig vara gjorda två dagar innan..

vallhund
2016-04-07 09:49
#24

#23 Gå tbx till affären, ta med förpackningen, ev semmelrester o klaga.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zadeira
2016-04-07 09:58
#25

#24 Det hade jag gjort om jag hade haft bil och möljlighet. Men jag ringde dem precis och pratade med bageri-avdelningen som ska kolla de andra semlorna!

Honestyisdead
2016-04-07 10:15
#26

#23 Grädde håller två dagar i vanliga fall.

Det är bäst före datum du ska kolla.

Zadeira
2016-04-07 10:34
#27

#26 Inte i rumstemperatur… Bäst före är idag.

Annons:
Honestyisdead
2016-04-07 10:37
#28

#27 Produkter med grädde får inte alls stå i rumstemperatur. Inte ens en timme.  Det är kylvaror.

Så om du köpte semlor som stod okylda borde du kunnat gissa att grädden blir dålig ;)

Och företaget borde anmälas.

Zadeira
2016-04-07 10:41
#29

#28 De stod inte okylda. Jag tog dem i kyl. Men vem som helst kan ju ha tagit paketet, gått runt med i affären sen ångrat sig och satt tillbaka det. Till exempel. Eller att någon att de på fel plats i butiken, och någon annan satt tillbaka det utan att tänka på att det stått i rumstemp.

Honestyisdead
2016-04-07 10:45
#30

Jaså du menar så.

Kan lika gärna vara gammal grädde som använts.

Maria
2016-04-07 10:47
#31

#29 Du har med all säkerhet drabbats av någon form av magsjuka och då brukar det ske blixtsnabbt när man väl blir sjuk.

Däremot tror jag inte att det har med semlan att göra överhuvudtaget. Jag tror bara att det var en olycklig slump att kräkningarna började just då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-04-07 10:50
#32

#30 Det var min tanke. Eller som du sa gammal grädde.

Oavsett har jag ringt butiken och de skulle kontrollera kylen så att den höll rätt temp och ta bort semlorna gjorda samma dag som mina. Tänker att även om det inte skulle vara grädden som orsakade magsjukan (vilket jag ändå är övertygad om) så var grädden sur i alla fall. De blev bara tacksamma för att jag hörde av mig.

Honestyisdead
2016-04-07 10:55
#33

#32 Fick du ingen kompensation? 

Ofta har jag fått hemskickat kuponger och liknande då jag fått dåliga varor.

Zadeira
2016-04-07 10:58
#34

Jag pratade direkt med bageri-avdelningen så hon visste väl inte mycket, men jag kunde maila till butiken sa hon.

Annons:
[LoveUnite]1
2016-04-07 20:20
#35

Kanske du är laktoskänslig?

Jag kan bara prata om mig själv i liknande situationer, när jag äter mycket laktos, glass, grädde, mjölk etc under en dag, behöver inte vara allt med detsamma men utspritt så går min mage "sönder" men från det södra hållet.

Dock har jag blivit på sista tiden väldigt känslig mot feta laktoser, som grädde och fet sås (vilket normalt sätt jag undviker att äta), 2 senaste gångerna jag åt gräddsås till maten tog det stopp efter bara 2-3 munnar med mat doppad i sås, illamående och kräktes. Jag mådde illa rätt länge pga detta.

Så om grädden på semlan är dålig samt att du kanske är lite laktos känslig eller känsliga mot feta produkter och kände dig äcklad av att grädden var sur så kan det självklart trigga igång en hel del grejer!

Majaa12
2016-04-07 21:31
#36

Kräkas kan man ju göra bara några sekunder om man äter något riktigt äckligt. Flera gånger om man blir äcklad av sin spya… Men det är konstigt att du fortsatte må illa efteråt.

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Honestyisdead
2016-04-07 22:06
#37

#36 Ja men då beror det på äckel och inte matförgiftning.

Majaa12
2016-04-07 22:08
#38

#37 Nä, matförgiftning borde det ju inte vara

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Ankan76
2016-04-07 22:27
#39

Zadeira ville ha lite stöd då hon mådde illa. Onödigt att påpeka varför hon blev dålig. Ge henne lite kärlek istället❤️. Krya på dig Zadeira! Att vara magsjuk är det värsta som finns. Vila och drick vatten och avslagen cola så släpper det. Kram

vallhund
2016-04-07 22:56
#40

Man kan få massvis av stöd när man mår illa, men knappast för hittepå diagnoser som inte finns på kartan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[lillelull]
2016-04-07 23:54
#41

Ja de enda jag hade ätit under den dagen var en pizza sallad och en pizza med svamp på så ja jag misstänker väl att det var salladen. Det var rötmånad, skit varmt ute och den hade stått framme på ett bord hela dagen och jag tyckte nog att den smakade lite lustigt men jag var så hungrig så jag tänkte inte så mycket på det.. 

blö usch har inte ätit på det stället igen sen. Har hört många andra som tyckt maten smakat konstigt där. 
#19

Annons:
[lillelull]
2016-04-08 00:00
#42

Jo men det var ju ingen hittepå " diagnos" det var en spekulation kring vad det kunde vara som gjort henne sjuk det är ju inte så hemskt fel att säga vad man trodde det var… de känns som alla bara har tagit det helt på fel sätt och försvarar semlan, hon avrådde ingen att köpa semlor, eller att köpa semlor på något ställe så hon har inte anklagat någon direkt heller för det utan trodde bara det var semlan och sen mådde hon dåligt och ja det kan väl räcka med det.
Kanske var det semlan kanske inte.. 🙂

Mia-45
2016-04-08 06:02
#43

Hoppas du är bättre idag Zadeira. 
Kram 🌺

Honestyisdead
2016-04-08 09:23
#44

#42 Hahaha "försvarar semlan" 😂

Nä, det handlar bara om fakta.

Zadeira
2016-04-08 09:42
#45

Tack alla ni som stöttat mig! Nu mår jag bra igen! Magen var lite skum igår men nu verkar allt vara bra.  😃

Och tack alla ni andra som bemödar er med att tjata om vad det ABSOLUT inte kan vara. 

Ringde sjukvårdsupplysningen och enligt dem så var det sannolika att det var matförgiftning på grund av grädden, för enligt dem var det en typisk reaktion när det grott en viss sorts bakterier i grädde som varit förvarad dåligt.  Så jag vet ju vad jag väljer att tro på.

vallhund
2016-04-08 09:53
#46

Det är väl jättebra om TS får någon slags psykisk aversion mot att äta semla, eftersom hen tydligen gick över något slags gräns vid inköpet av semlan, typ "unna sig" texten utstrålar dåligt samvete för att ha gjort något förbjudet.

Om man nu prompt måste sätta i sig produkter gjorda av vitt mjukt bröd o/e grädde så bör man införskaffa dagsfärska varor.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zadeira
2016-04-08 09:54
#47

#46 Kom igen vallhund, det där var LÅGT sagt.

[LoveUnite]1
2016-04-08 14:26
#48

Någon som älskar semlor verkar det som och vill skydda semlans rykte 😎 syftar på #46

Alla reagerar olika på dåliga produkter. Min mamma kan äta gammal yoggi och youghurt sam mjölk, jag får kväljningar om något smakar surt som mejeriprodukter. Har sånna hemska minnen från när jag bodde hemma och skulle äta youghurt eller fil till frukost och en munfull och inser den är gammal, men eftersom mamma älskar gamla grejer är allt kvar i kylen.

Jag åt levergryta en gång för flera år sedan och reagerade starkt på det, allt kom upp och bara maten inget annat, när magen var tom så mådde jag självklart illa men allt var bra dagen efter. Har inte ätit levergryta sedan dess faktiskt. Jag tror det var matgrädden jag använde.

Annons:
Majaa12
2016-04-08 14:34
#49

Skönt att du mår bra igen 🙂 Fick du någon kompensation?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Zadeira
2016-04-08 14:41
#50

#49 Tack! Ja, jag skulle få någon form av rabattkuponger eller liknande som jag kan hämta ut nästa gång jag är i butiken. 😃

Mia-45
2016-04-08 15:00
#51

Härligt Zadeira att du mår bättre. 
Kram🌺

Upp till toppen
Annons: