Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1233 ggr
Ankan76
4/1/16, 2:37 PM

Läkemedelsfråga

Jag väntar på att få komma till Smärtkliniken för att kunna hitta en medicinering som fungerar och helst inte är beroendeframkallande. Jag behöver er hjälp om ni har provat någon av dessa mediciner och om de fungerade för er: Cymbalta Lyrica Gabapentin Paraflex Tack på förhand ❤️

Annons:
Zadeira
4/1/16, 2:49 PM
#1

Jag har provat Cymbalta. Det var skitdyrt och fungerade inte alls för mig. Slängde ut 1200 spänn på en ask och det enda som hände var att när jag uppnått maxdos blev jag hård i magen. Ingen som helst hjälp mot smärtan och värken, eller ens depressionen. Så jäkla sur var jag för att läkaren inte skrivit ut en mindre förpackning, så ska du prova cymbalta så se till att få en liten förpackning först eftersom den inte är subventionerat.

[lillelull]
4/1/16, 11:36 PM
#2

Jag har provat paraflex - Absolut ingen hjälp överhuvudtaget. 
Gabapentin - Riktigt hemsk för mig, kändes som en elefant satt på mitt bröst hela dagen kunde inte riktigt ta djupa andetag, känns som man försöker gäspa men de går inte och man får panik av känslan. svårt att förklara. Sen är jag infektionskänslig och blir sjuk om någon som bara är förkyld tittar på  mig haha. Så den gick bort pga det också då man blir mer mottaglig för virus infektioner, de är en av de vanligaste biverkningarna. Sen kunde jag inte prata ordentligt. Jag pratade otroligt långsamt och kunde inte hitta ord.. Kunde peka på en tomat och sen inte kunna säga vad det är.. " den du vet den här röda.. saken.. den röd..skal.." ? Helt väck i prat delen. Människor behandlade mig som om jag vore förståndshandikappad och började prata lika långsamt för att de trodde jag hade svårt att förstå vad som sas men det var bara svårt för mig att prata. 

Lyrica äter jag nu, första gången så höjde läkaren dosen för snabbt, vissa klarar det vissa klarar det inte men jag tycker och min vanliga läkare som då var på semster hon tycker man ska gå sakta fram med denna medicinen pga biverkningarna så de beror på vad din läkare säger eller hur du tål det men första gången så gick jag från 75-150-300 snabbt. Och nu har jag gått fram 75 i tre veckor och nu 150 i tre veckor och sen ska jag lägga till så jag äter 75 mrogon 75 middag 75 kväll och sen se om jag kan äta 150 på morgonen och sen öka till 300 upplagt i olika doser under dagen. Men iaf! 
Första gången då när dosen höjdes så blev jag helt väck, kändes som jag ej kunde andas elefant bröst känsla fick panikångest av det och kunde inte prata heller som på gabapentin och mamma fick komma hit för jag mådde så dåligt och det var jätteläskig känsla. Ringde vc och de att jag omedelbart skulle sluta med medicinen och att läkarn hade höjt för  snabbt. Och sen nu så när vi började igen så ja då kände jag lite obehag i att inte kunna ta djupa andetag men det var inte lika kraftigt som första gången och de gick över på 2 veckor så nu är det okej och ja de kommer kännas igen så fort jag går upp i dos men då håller det i sig någon dag sen går det över igen så .. Okej går d med lyrican just nu. 

Lycka till! Berätta gärna hur det gick, hur de kändes och vad du fick för medicin.
Har du stått på någon medicin nu? Har dom bett dig sluta med mediciner som är beroendeframkallande eller är det något du valt själv?

Ankan76
4/2/16, 5:52 PM
#3

Lillelull,hjälper Lyrica mot smärtan tycker du? Det är jag själv som vill sluta,jag blir trött och korkad av dem. Fick Venlafaxin som är kusin med Cymbalta. Hjälper inte ett dugg mot smärtan men bra för humöret och så gick jag ner i vikt :). Annars tarjag citodon och oxynorm

[lillelull]
4/2/16, 6:07 PM
#4

Vet inte om lyrican har hjälpt mig så svårt att säga.. ska upp i dos på mellan 300- Max 600. Så får vi se.. Ska börja öka på nu så kan återkoppla till dig :) Jag har dock så kraftig smärta att jag tror aldrig det kommer bli bra för mig.. Men visst innan jag började med dolcontin och morfin så hade jag ju inget liv, hade så ont att jag gick från sängen till toan. Nu kan jag ändå gå en liten kort runda på stan om ändock långsamt och smärtsamt men jag har ju ett "liv" Även om jag är sjukskriven och kommer förbli det länge så kan jag iaf gå och handla en tröja eller prova lite kläder eller fika, sånt smått iaf. Sen är jag dock helt slut och går hem och sover bort halva dagen och har ont men ja du förstår kanske hur jag menar, det finns ändå lite energi och smärtan är ändå kontrollerbar på en helt annan nivå än den var innan dolcontin/ morfin behandlingen dock sänktes dosen så de är därför vi får lägga till lyrica nu. Annars vet jag inte riktigt vad nästa steg blir, kanske höja dolcontinen igen. Får se när lyrican har kommit upp i dos lite helt enkelt. Men de skadar ju inte mig iaf, de kan ju hjälpa mot smärtorna och min RLS och jag tar alla chanser jag kan få till att bli mer smärtfri 🙂

[lillelull]
4/2/16, 6:10 PM
#5

däremot blir man korkad av lyrican.. Man tappar ord ibland och emellanåt står det helt stilla, Som att jag ibland inte kan räkna ut enkla tal, typ 24+7 .. .. Öghh… 25…26..28.. vänta öhg jaha.. Sen ibland så är jag helt normal igen. Och kan direkt räkna ut nått i huvet men ja lite så har jag upplevt med lyrican. Båda gångerna jag tagit det. Men tror de försvinner sen eller hoppas de försvinner helt!

[lillelull]
4/2/16, 6:10 PM
#6

däremot blir man korkad av lyrican.. Man tappar ord ibland och emellanåt står det helt stilla, Som att jag ibland inte kan räkna ut enkla tal, typ 24+7 .. .. Öghh… 25…26..28.. vänta öhg jaha.. Sen ibland så är jag helt normal igen. Och kan direkt räkna ut nått i huvet men ja lite så har jag upplevt med lyrican. Båda gångerna jag tagit det. Men tror de försvinner sen eller hoppas de försvinner helt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: