Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 8682 ggr
valanto56
2016-03-30 09:51

Utsättning av Tramadol, en mardröm.

Jag har haft Tramadol under väldigt många år och det fungerade bra.
Men så kom det en dag då jag skulle sätta ut, och då förstog jag vilket
"rävgift" det är. När jag fick det insatt på 90-talet så sade min läkare
att jag inte skulle bry mig om alla biverkningar som det står i Fass då
"det inte stämmer". Även att de inte är beroendeframkallande. Så jag
kände mig tacksam för det.
Men så kom den dagen då jag skulle sätta ut och använde ett nedtrapp-
ningsschema som jag fick av smärtkliniken.
När jag hade "nollat" fick jag gå igenom det värsta jag varit med om.
Jag satt helt stilla i soffan i en vecka, fick inte en blund och åt 2 smörgåsar
under 2 veckors tid, kilorna rasade. Fick "elstötar" i huvudet och hörsel-
hallucinationer i form av "pistolskott" vid örat.
Kunde inte ens hålla i bestick eller slå igen dörren. Om någon kom i när-
heten så gnällde jag.

Var inte ute på 6 veckors tid. Under den sjunde veckan blev jag bättre
men sedan så körde kraftlösheten och "suget" i magen igång så jag inte
kunde stå upprätt.

Jag vet att smärtstillande kan vara ett måste för att klara av vardagen.
Men den dag de ska sättas ut så förstår man hur mycket de ställer till
i kroppen.  Har även fått veta att en s.k. "utdragen abstinens" kan pågå
upp till 1 år.
Så går det, var försiktig med detta "rävgift". Det sägs att om man ex.
tar det under 6 års tid så blir abstinensen 6 veckor (minst).

Detta är ju förstås mycket individuellt men mina symtom ska visst inte
vara ovanliga.
Var rädda om er ! ❤️

Annons:
valanto56
2016-03-30 09:54
#1

Tillägg: Fick även veta att smärtstillande under lång tid även kan för-
värra symtomen. Kanske att min nuvarande smärtfrihet delvis kan bero på
att jag slutade med Tramadol ?

Annielle
2016-03-30 10:19
#2

Ja tyvärr är ju Tramadol liksom mycket annat sådant som kan ge mycket svåra utsättningsbesvär.

Jag kan inte sätta ut Cipralex (SSRI) som jag har ätit i 10 år p.g.a. blir dödssjuk av det när jag bara drar ner extremt lite på det (som värst var det i 4 månader med bland annat konstant kraftigt dunkande huvudvärk, yrsel, utmattning (sängliggande större delen av dagen) kall som en isbit, kunde bara gå 500 meter per dag i extremt långsam takt och var då svimfärdig) knappt någon sömn på nätterna m.m.)har tagit mig ett år sen jag sist gjorde det att bli något så när människa igen.

Känner en som har en mamma som ätit Tramadol i flera år för ryggont, men som med tramadol fck svåra smärtor i hela kroppen efter ett tag på den, så ja tyvärr stämmer det att tramadol kan göra det ännu värre.

Min pappa har också ätit tramadol under max ett år på låg dos ,men mådde ändå väldigt dåligt av att sluta med dem och tänker aldrig börja igen.

Skönt att du kunnat bli av med dem i alla fall, tror knappt att jag kommer kunna sluta med cipralex någonsin 😕😡

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zadeira
2016-03-30 13:23
#3

Nu tar jag inte Tramadol, men Treo Comp (2-3 dagar i veckan) som inte heller är en snäll medicin. Enda problemet jag har är magsårsbesvär till och från men då käkar jag Omeprazol som godis om jag behöver ta Treo Compen.

Jag ser själva beroende-risken som skit samma egentligen i den mån att alltid behöva smärtstillande. Jag är övertygad om att jag kommer behöva smärtstillande i någon grad resten av livet så på det viset är jag ju redan beroende. Det som jag upplever som ett problem är ju att man riskerar att öka toleransen och bli immun mot det smärtstillande. Det skrämmer mig, för fy fasen om medicinen inte längre biter på de där smärt-topparna när man inte fungerar alls.

Jag försöker med jämna mellanrum ha en "vit vecka" utan smärtstillande och märker ingen abstinens eller problem mer än såklart smärtan och värken som finns oavsett, dvs inget abstinens-symtom. Läkaren tror det är tack vare att jag bara tar medicinen ett par gånger i veckan, så jag hinner inte bygga upp någon tolerans eller beroende eftersom kroppen oftast får mer än ett dygn på sig att återhämta sig.

Jag brukar vara lite påverkad vid insättning av nya mediciner fast det är främst SSRI, men har alltid kunnat sluta helt tvärt även med mediciner som rekommenderar uttappning  utan minsta besvär. Senast för någon månad sen slutade jag från medel-dos av Fluoxetin rakt av, läkaren rekommenderade minst 3 månader utsättning men jag slutade rakt av utan minsta påverkan.

Annielle
2016-03-30 15:46
#4

Olika SSRI (och andra mediciner)har ju också olika halveringstid, det är väldigt kort halveringstid på cipralex, jag blir sjuk på natten i kallsvettningar och influensliknande symptom m.m. redan när jag missat en dos av den, har också ätit Fontex för länge sedan, den har himla lång och bra halveringstid, märkte inget om jag glömde ta den och när jag sluta fick jag heller inga svåra symptom (fast jag hade ju max ätit den i 2 år och inte 10 heller)

Men man är ju olika känslig också….

Synd att man inte kan ta en vit vecka när det gäller all typ av medicin….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[lillelull]
2016-03-30 19:51
#5

Har aldrig fått nån svår abstinens av mina smärtstillande däremot tycker jag antidepressiva och lyrica är mycket jobbigare, lyrican får jag konstig känsla i bröstkorgen av, som en elefant sitter på mitt bröst.. Den andra mianserin känns helt konstigt i hela kroppen och får riktigt ont i musklerna och det känns som jag sträckt sönder alla muskelfästen när jag både ska gå upp och ner i dos.

gudilondon
2017-08-21 12:42
#6

Hej Alla!

För ungefär ett år sedan drog jag ut en tand och fick gräslig smärta efteråt. Det var en svår tandutdragning. Min sambo hade Tramadol och jag fick 2 stycken tre gånger den dagen. En mycket effektiv tablett som verkligen tar bort akut smärta!

Jag har fibromyalgi och ADHD. Har tagit smärtlindrande medicin av och till sedan mitten av 90-talet. Eftersom Tramadol var en sådan bra tablett så fick jag utskrivet denna av min läkare, att jag skulle ta högst tre om dagen. 

Då jag upplevde Tramadol som också lugnande och att jag "mådde bra" av den, så tog jag för mycket. Tog 2 kapslar två och ibland tre gånger dagligen. Jag har nyligen gått igenom en skilsmässa och upplevde Tramadol som "min räddning för dagen". 

Det blev ett psykologiskt beroende, förstår jag nu. Jag trodde att Tramadolen skulle göra allting lättare, vilket är ett utomordentligt självbedrägeri.

Jag beslutade mig för att göra en tvär utsättning eftersom medicinen var slut ändå. Då jag ersatte den med Citodon (kodein). Citodon har jag tagit förut och har aldrig haft några problem att sluta eller minska. 

Jag fick en chock första natten, det var det värsta jag varit med om! Fy vilken mardrömsresa jag haft nu i tre dygn. Detta vill jag inte vara med om igen. Man ska inte sluta tvärt, men jag valde detta eftersom jag inte hade en aning om hur illa det skulle bli.

Nu har det gått en vecka och jag är fri från Tramadolen. 

Jag skulle vilja varna folk för att ta denna medicin eftersom det inte behövs så många dagars användning förrän man är beroende, och man vet faktiskt inte om detta. 

Jag fick aldrig någon varning av min läkare om utsättningsproblem. Nu ska jag träffa honom om en vecka och "banna" honom lite för att han inte berättade!

Annons:
Annielle
2017-08-21 15:40
#7

#6 Att sluta tvärt med sådana mediciner som Tramadol liksom Benzodiazepiner kan vara farligt, i värsta fall livshotande, så att du fått har upplevt det som en mardröm är inte förvånande, det kan dessutom hålla i sig ett längre tag.

Bra att du ska ta upp det med din läkare, de borde verkligen vara bättre på att informera om sådana här saker (och mycket annat också för den delen)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

flocken
2017-08-21 16:22
#8

Jag har ätit tramadol i Många, många år. Även Panodil och orudis retard. När vi bestämde oss för att skaffa barn ( 6 år sedan) bestämde jag mig att sluta med mina mediciner trots att Läkarna rådde mig att inte sluta. Inga problem att sluta med tramadol. Men orudis.. fy! Mådde skit. Alla mina inflammationer blossade upp. Genomled min graviditet och började sen med mina mediciner igen. Önskar man kunde vara utan medicin. Men med mina sjukdomar är det omöjligt tyvärr

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maria
2017-08-21 16:33
#9

#3 Kan du inte byta Treocompen mot Citodon som är snällare mot magen?
Treocomp är ju Treo+kodein och Citodon är Panodil+kodein kan man säga.

Jag har bytt till Citodon för flera år sedan just på grund av magsår.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2017-08-21 19:12
#10

#9 Faktum är att sedan jag skrev i tråden (ett ch ett halvt år sedan) har jag inte haft några magsårsproblem överhuvudtaget. Min läkare är väldigt negativ till att byta mot Citodon, enligt honom är det en värre medicin så den vill han inte alls att jag byter till.

Maria
2017-08-21 19:14
#11

#10 Ok vad bra att det funkar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: