Annons:
Etikettprathörnan
Läst 1103 ggr
[HundochKatt]
2016-03-28 01:03

64,7 %= Fattigdom - Skriv på!

Admin får ta bort det här om det inte passar in på sidan. (Visste inte vilken kategori det skulle läggas under). 

Nu när det pratas om Ålderspensioner, så glöms vi bort som har sjukersättning=sjukpension. Tyvärr är det många av oss som har det ännu sämre än vad ålderspensionärerna har. Där många av oss hamnar i ekonomisk skuld för att vi inte har råd att köpa nödvändiga kläder och annat kontant. Vi är många som är beroende av släkt och vänner för att klara en månad på tex. garantiersättningen som inkl. ev. bostadstillägg är LÄGRE än ålderspensionärernas. Medan ålderspensionärerna fick höjd pension så fick många av oss garantipensionärer sänkt sjukersättning. Ledsen Vi missunnar inte ålderspensionärerna sina höjningar men vi är så många sjuka som har det jättetufft, som om det inte vore nog med våra sjukdomar!

Även fast man inte är sjuk idag så kan man hamna där många av oss är idag. Sprid gärna för det här är viktigt både nu och för framtiden. Detta angår inte bara nuvarande sjukpensionärer utan även framtida!!! 

http://www.skrivunder.com/647__fattigdom

Annons:
[AnimeV4]
2016-03-28 01:46
#1

*flikar in att ålderspensionärer lever under fattigdomsgränsen* I och med höjningen höjs skatten, så det händer egentligen ingenting. Många pensionärer har inte råd med mat och blir vräkta ifrån sina boenden eller nekas plats på äldreboende. Ska hitta bra länkar.

Och jag tycker inte att det är rätt att sjukpensionärer lever fattigt heller, absolut inte! Tyckte bara att det lät som om ålderspensionärer har det bättre än de har det.

[HundochKatt]
2016-03-28 14:18
#2

Så kan man tolka det givetvis, men så är det inte menat. 

Dock är det så att vi som har sjukpension enligt garantinivån och har det svårt ändå…. fick sänkt sjukersättning. Dessutom så har ålderspensionärerna högre tak då det gäller bostadstillägget. 

Jag personligen tycker att det är orättvist när det gäller garantipensionerna oavsett om man är ålderspensionär eller sjukpensionär. Jag tycker att som pensionär som pensionär så ska det inte vara någon skillnad, men det är det. 

Sjuka straffas gång på gång för något de inte kan rå för. 

Det skrivs inget om oss sjukpensionärer, men en himla massa om ålderspensionärerna. Vi är bortglömda helt enkelt. 

Men för ett förtydligande då,  att jag missunnar inte ålderspensionärerna sina ev. höjningar, inte alls!

Hur som helst så är detta angeläget för ALLA! Många vet inte att man kan förlora sin SGI efter lång tids sjukskrivning och bara få garantipensionen. 

https://www.facebook.com/groups/1688154534730506/

[HundochKatt]
2016-03-28 14:27
#3

Jag lägger också in detta som jag skrev på Politik i fokus, där någon antydde att vi hade inte det så illa. Boende betalt och gratis tandvård….. 🤪

Som  sjukpensionär som tråden gäller och inte företagare Galen så kan jag säga att garantipensionen är EFTER SKATT 6661 kr (för 100 % sjukersättning/sjukpension).  Ja, ni som tvivlar så betalar vi fortfarande skatt även på dessa låga summor.

Man kan få som högst 4650 kr i bostadstillägg OBS! Det är inte bostadsbidrag utan bostadstillägg pga låg inkomst. Detta gör att man som sjukpensionär kan få ut som MEST 6661 kr + 4650 kr =11311 kr  

(Taket på bostadstillägget för sjukpensionärer är också lägre än för ålderspensionärerna). 

Det låter kanske helt ok, men är man ensamstående och bor själv i lägenhet som idag kostar 6132 kr i  hyra så blir det inte många kronor kvar. För resten ska räcka till precis allt annat: telefon, tv, sjukvård, mediciner, kläder, mat, hygien osv. osv. 

Många sjukpensionärer idag har ådragit sig en massa skulder som man tvingats ta då man blivit behandlad som skit av förra regeringen och då syftar jag på utförsäkringar.  Många av oss har tvingats till arbetsförmedlingen och socialen och handläggningstiderna har varit väldigt långa så man har tvingats låna pengar för att klara uppehället. Många av oss har också tvingats att ta en massa krediter för att kunna köpa sådant som man absolut behöver. En ond cirkel alltså som vi inte ser någon chans att ta sig ur. 

Vet ni att förutom jag själv så finns det massor med sjuka människor som har bara knappa 2000 kr att leva på efter att alla räkningar är betalda. Jag själv har ca 1800 kr och då kan ni ju tänka er själva hur det är när pensionen kommer. Man handlar det man kan och sedan är pengarna nästan slut och det ska räcka till nästa månad. 

Och nej, vi får inte gratis tandvård! 

Vi har inte råd att gå till tandläkaren längre, vi har knappt råd med mediciner och det är många av oss som har massor med mediciner som kostar minst 202 kr i månaden. På konto i apoteket. Det låter inte mycket men det är det för den som har så lite. 

Många av oss har också diabetes, Gluten, laktos som kostar mer i matväg. men vi har ta mig sjutton inte råd att äta rätt! Man kan inte sköta sin kropp på det lilla man har, det är omöjligt! Och på det blir det mer mediciner osv. 

Det ÄR tufft att vara sjukpensionär idag! Är man också ensamstående och inte har släkt och vänner som kan hjälpa till så är det ännu svårare och så ska det inte behöva vara! Man är ju sjukpensionär pga av många skäl och det är mer än tillräckligt i många fall men så ska man också behöva må ännu sämre för att man inte har pengar så det räcker!!

Tänk på att detta kan drabba vem som helst. Vi är många som har förlorat SGI pga år som sjuk och man inte fått tex. sjukpension. Det här kan drabba även dig som tjänar 30 000 kr i månaden så det är en angelägenhet för hela svenska folket!

Så snälla antyd inte att sjukpensionärer har det bra eller parasiterar på samhället för det gör vi inte! Det är inte vårt fel att vi hamnat i den situation vi är idag! Vi har bara haft otur i livet…..

Ankan76
2016-03-28 17:51
#4

Detta är en politisk diskussion. Jag är osäker om den passar i detta forum. Till andra medlemmar,pm'a mig om ni tycker tråden ska tas bort. Mvh Annica,sajtvärd

tlover
2016-03-28 18:13
#5

Då jag endast har snäppet under 3000 :- efter skatt (50% aktivitetsersättning) och inget bostadstillägg så var det självklart för mig att skriva på.

l'm back

[HundochKatt]
2016-03-28 19:10
#6

#4 Eeeh, ja det gör ju du som du vill…..🤔 MEN, många med fibromyalgi har säkert sjukpension eller är snart där och som jag skrivit så angår det ALLA, inte bara nuvarande sjukpensionärer utan även de som en dag riskerar att bli det. 

Behövs många, många underskrifter och det ligger under Politik i fokus också, men alla går ju inte dit och läser.

Annons:
[AnimeV4]
2016-03-28 22:09
#7

Förstår. Jag själv kan komma att behöva sjukpeng (aktivitetsersättning pga att jag inte är +30) så jag är absolut med på detta! Skulle varit med även om jag inte kunde komma att drabbas, för detta är förjäkligt!

[HundochKatt]
2016-03-28 23:24
#8

Visst är det PuffBuck! Och det är få som vet om hur det går till, för man tror att man klarar sig i alla lägen. Men som sagt var, det finns massor av människor som jobbat hela sina liv och BORDE ha mer i sjukersättning. Men reglerna är ju horribla, att det är bara de närmaste 6-8 åren (osäker på hur många år det är) som räknas och många HAR varit sjuka under den tiden och då räknar de på sjukpenningen….. och det blir garantinivån. 

Härligt att höra du skrivit på och jag hoppas på många, många fler. Man kan vara anonym, alltså välja att inte visa sitt namn på nätet om man vill.

[AnimeV4]
2016-03-29 00:17
#9

Du har så rätt! Ja, jag har skrivit på🙂

valanto56
2016-03-30 09:25
#10

Jag skriver också på. Även om man har jobbat under lång tid så är
det inte alls ovanligt att man får ut c:a 7.500:-/månad. Har man ett
sparkonto så får man inget bostadsbidrag.

Upp till toppen
Annons: