Annons:
Etiketterhälsavälvaro
Läst 934 ggr
Chimney
3/26/16, 8:35 PM

Fibro och graviditet?

Jag har fibro, tyvärr ganska stora besvär men är ändå liiiiite sugen på att kanske övertala sambon om en bebis eller fyra.

Hur var det för er att vara gravida? Hade ni mer eller mindre ont av det?

Hur var det efteråt? Blev det värre eller bättre än innan graviditeten?

Annons:
[lillelull]
3/27/16, 12:22 AM
#1

Hm ja du hoppas någon kan svara på din fråga bättre än jag.. försökt att tänka ut om jag vet någon  men känner ingen som har fibro som har varit gravid tyvärr.
Om du äter mycket mediciner får man börja sätta ut de i god tid iaf.
Jag minns att en barnmorska  sa till mig .. " De är absolut inte lämpligt för dig att bli gravid nu med all medicin och de besvär du har dels för att du måste sätta ut medicinen och ofta blir fibro besvären värre " Och i mitt fall hade det varit katastrof..och jag tänker hur fan kan de bli ännu värre än vad de redan är? 😭 Som tur vill jag ej ha barn men jag hoppas verkligen att det inte skulle bli så för dig! ❤️ 
Har du pratat med din läkare om det?

Coffeas
3/27/16, 10:02 AM
#2

Jag hoppas du får bra svar här, ja har inte heller barn så ja kan tyvärr inte hjälpa. Men jag tror det finns några som bloggat samtidigt som dom varit gravida om det skulle kunna hjälpa dig något..

[LoveUnite]1
3/27/16, 10:54 AM
#3

Jag har dock inte fibro men kronisk värk i rygg och fötter som gradvis börjar bli värre. Är 30 år. Kvinna också hehe.

Jag har alltid velat ha barn sedan jag var 21 år men inte hittat den rätta att skaffa barn med. Men när jag fick alla dessa problem som 28 åring så har jag börjat inse att jag kommer inte palla av en graviditet med alla dessa besvären, samt att jag har ingen energi då jag verkar lida av någon slags utmattning, orkar inte ens med min egna hund.

Jag har hört om de som har fibro som har barn men de kanske fick barn innan de fick fibro, min mamma har fibro men hon fick oss barn när hon var 24-25 och hon fick inte sina riktigt jobbiga besvär förrän i 30+ åldern.

Så.. inte så mkt positiv hjälp från mig kanske hehe. Men som sagt jag har hört dem som har fibro som har barn.

Zadeira
3/27/16, 3:25 PM
#4

Jag vägrar skaffa barn av många anledningar, men en är att jag inte vill föra vidare mina skit-gener och riskera att få barn med samma besvär som jag har. Känns så taskigt att föra den här kroppen vidare..

Min mamma har precis som jag fibro och hon har tre barn. Jag är äldst. Redan innan jag föddes hade hon mild fibro som sedan blivit värre. Det var dock inte fören efter graviditeten med min yngsta bror, född 97, som hennes fibro blev så pass dålig att hon blivit tvungen att sjukpensionera sig. Det är ju egentligen omöjligt att säga om fibron hade blivit värre om hon inte hade skaffat barn eller om det var en naturlig utveckling. Dock misstänker läkaren och mamma att traumat man utsätter kroppen för vid graviditet kan ha varit det som trots allt gjorde att hennes fibro gick från mild till allvarlig.

[lillelull]
3/27/16, 5:30 PM
#5

Usch så jobbigt för din mamma #4 😕
Jag känner också samma att jag inte vill ha barn för mina dåliga gener plus andra anledningar också. Har aldrig velat ha barn egentligen, har känt samma i över 10 år nu, och är helt säker på att jag ej kommer ändra mig.
Har funderat på sterilisering men är lite rädd för ingrepp och det funkar ju med mini piller som jag går på nu, har en fruktansvärd mensvärk utan dom så jag har dom för den anledningen och för att jag i princip blev påtvingad att använda preventivmedel av den barnmorskan som sa att det hade varit högst olämpligt för mig att skaffa barn. Men hade gärna ändå velat sterilisera mig bara för att då vet jag att jag absolut inte kan få barn!

Zadeira
3/27/16, 5:42 PM
#6

#5 Precis samma sits är jag i. Jag har alltid vetat att jag inte vill ha barn. Skulle gärna steriliserat mig, men äter mina mini-piller med anledning av mensproblematik som jag är rädd kommer tillbaka om jag steriliserar mig och slutar på piller.

Annons:
[lillelull]
3/28/16, 11:28 AM
#7

#6Ja du å jag verkar ha myclet gemensamt 🙂

Ankan76
3/28/16, 5:46 PM
#8

Jag fick mina barn innan fibro men hade hemskt ont i ryggen och blev sjukskriven i slutet av graviditeten. Om du vill ha barn måste du tänka över om det är värt det för ont kommer du at få och som gravid kan du bara ta Alvedon. Gå på vattengympa,det gjorde jag,jätteskönt! Jag kan bara tala för mig själv men barnen är värt alla krämpor ❤️

valanto56
3/30/16, 9:34 AM
#9

Jag skaffade aldrig barn p g a fibron, tänk om jag inte skulle orka hålla
barnet och hur skulle det bli "värstingdagarna"  när jag bara var liggandes ?
Om man har en make som kan vara hemma mycket och hjälpa till så går det
kanske bra men om man ska vara själv med barnet på dagarna så är det
nog lite jobbigt.
Så man bör nog  tänka sig för vad gäller den praktiska biten och se sig själv
med ett barn de dagar det är näst intill outhärdligt.
Men samtidigt så vill jag ju inte låta negativ och förstöra glädjen för
dig….🙂
Men som sagt, man måste nog tänka till flera gånger om.

Nettan4
3/31/16, 8:14 PM
#10

Själva graviditeten kan vad jag hört, inte efterforskat på nåt sätt och kan ha fel med, även göra smärtan lindrigare och man kan må superbra men efteråt kommer det ju ofta tillbaka och med ork osv ska man ju klara av en vardag med småbarn, själv har jag inte en fibrodiagnos men kronisk smärta sen ungdomen som förvärrats med åren och själv har jag genomgått 3 graviditeter och mått super de 2 första men sista (för 12år sen) fick jag sån fruktansvärd foglossning pga tvillinggraviditet så blev sjukskriven 6 månader. Glädjen med barn känner jag lite är värt det och om man säger som så så är det en begränsad tid med lyft osv men man måste ju känna själv vad man vill och vilken social samvaro finns som stöd.💕

Upp till toppen
Annons: