Annons:
Etikettervårdarbeteskolaoffentliga-instanser
Läst 8485 ggr
[lillelull]
3/21/16, 8:40 PM

Bra smärtklinik/smärtläkare Skåne

Hej! 

Jag har varit på smärtkliniken i Lund men jag fick ju väldigt dålig hjälp där och undrar om det är någon annan här eller någon som vet någon annan bra smärtklinik eller läkare som man kan få bättre hjälp av?

Annons:
Zadeira
3/22/16, 9:38 AM
#1

Vad jag har hört (som också varit på smärtkliniken i Lund där jag bor) så är det just till Lund de flesta kommer för att de ska vara så bra här.

Jag var inte alls nöjd med smärtrehab här. Det enda som var bra att jag faktiskt fick en diagnos på att det är fibromyalgi jag har, men hjälpen, smärtprogrammet osv var inte till någon nytta alls.

Här finns en lista på kliniker i Skåne som har MMR, multimodal rehabilitering. Vet dock inget om deras kvalite eller om de är bra. Men man kan kanske kontakta dem för att kolla. https://skanelan.reumatikerforbundet.org/ovrigt-4/diagnoser/fibromyalgi/smartklinker-som-erbjuder-multimodal-rehabiliterin/

[lillelull]
3/22/16, 2:22 PM
#2

Jag är inte heller nöjd, de enda svaret jag fick var,
JA du har fibromyalgi 18 av 18 punkter och ja du får sluta med ditt morfin och sen kan du börja MMS behandlig men inte om du står på morfin för du är en missbrukare tycker läkaren

-  GAH Ja jag är en missbrukare självklart för jag är 25 år gammal, har en tatuering på armen och en septum piercing. Alla som har det är missbrukare! NOT…

 .. jävla pucko rent ut sagt . Har aldrig någonsin blivit så grov förnedrad.
Jag satt där 8-16 jag kan inte sitta upp sålänge så fick ligga ner på en soffa för jag ha så ont i min kropp och jag mådde så hemskt dåligt av min smärta när jag var där och de kunde knappt ens röra nånstans på min kropp utan att de gör ont och jag har ett stört nervcentra så känner all beröring hårt och saker som är lite kalla känns som is och saker som är lite varma känns som de bränner sönder min hud.
Men iaf.
Fick gå in och ta ett pissprov med en tant som glodde på mig för att han trodde jag rökte hasch och sen fick ja ta blodprover för alla droger som finns och även alkohol mätning i blodet trots att jag sa att jag är en strikt nykterist sen många år tillbaka och min läkare hade dessutom skrivit att jag är väldigt noga med mina mediciner och har så att jag ringer in och berättar hur mycket morfin tabletter jag har kvar och sköter min medicinering väldigt bra och är väldigt nogrann

 Och han frågade även om jag kände folk som tog droger och pratade om svarta marknaden och att han ville dra in mitt körkort trots att jag är HELT klar huvudet och aldrig någonsin blivit påverkad av morfin då jag inte ens märker det, har fått morfin i sprutor och ätit ketogan som är väldigt kraftigt och aldrig har jag någonsin uppvisat tecken på att jag är påverkad,  min läkare säger att en del patienter tål morfin på ett sånt bra sätt och blir aldrig påverkade av det så som  eurofi eller dåsighet eller yrsel och annat  som är förknippat med morfin. 
Min pappa är exakt likadan.  Däremot är min mamma extremkänslig och kan knappt ta en citodon utan att bli jätteyr å dålig.

Fan vilken förnedring. Grät hela dagen efter och min sjukgymnast ringde upp till avdelniningen då jag hade en tid till henne dagen efter jag var på smärtrehab och ja bara satt hos henne å grät för jag kände mig så förnedrad och sen fick jag komma tillbaka och då satt läkaren och bad om ursäkt i en timme för jag hotade att anmäla till patientnämnden så jag vill absolut inte gå tillbaka dit och därför vill jag söka mig till en annan och min läkare är villig att skriva en ny remiss till en annan klinik i skåne eller annan läkare. 
Är de någon som vet om Jan lidbeck smärtspecialst som jobbar i RÅÅ är bra?
har hört att han ska vara duktig… vill verkligen inte  åka på en nit igen och bli förnedrad igen för de har jag fått nog av i min tid med läkarvården men smärtrehab i lund tog priset som mest förnedrande.

[lillelull]
3/22/16, 2:26 PM
#3

När han sen bad om ursäkt så sa han att han tyckte det var brystkt sagt av honom men att han bara försökte värna om mig… 

Öh - Då sa jag - Ja men du sa förra gången - 

" Jag skulle inte vilja möta dig på motorvägen när du ätit morfin" ??
Ursäkta? Va sa du? 
Så du sa det för att värna om mig eller för att du är rädd för att jag ska köra på dig för att jag är hög på morfin och uppenbarligen en vårdslös förare? ….

fan va arg jag blir när jag tänker på de. ursäkta mig för att jag bara babblar men man blir så ledsen och arg. 💔💔😓  hur kul är det att må såhär och sen få sånt slängt i ens ansikte. Man kommer dit för att få hjälp och får detta bemötande..

Ankan76
3/22/16, 3:00 PM
#4

Men usch!! Jag jobbar själv inom vården och skäms när jag hör hur en del människor beter sig! Hoppas verkligen du får bättre bemötande på nästa ställe!

Zadeira
3/22/16, 3:11 PM
#5

lillelull, det låter heeelt befängt. Skicka gärna ett pm med namn läkaren du var hos! Är lite nyfiken för det låter inte som läkaren jag hade där.

Jag har också tatuering och piercing, är 29 år gammal och tar inte morfin men kodein (dock 2-3 dagar i veckan bara).

Jag fick gå på deras smärtrehab-program där på 8 veckor tror jag det var. Det var så värdelöst så det finns. Jag hamnade i en grupp där en kvinna redan första dagen frågade "Men är det okej att ta en paus när man diskar?" Sen var nivån satt på den, vi blev hela gruppen pratad till som om vi var dagisbarn som inte förstår något eller känner oss själva. Jag har levt med min fibro i över 15 år och jag vet att i alla fall jag måste pausa när jag diskar, och liksom varför skulle det inte vara okej att göra?

Jag som dessutom gått i terapi för mina psykiska besvär har redan använt deras tankesätt i flera år på både psykiska och fysiska besvär (kbt, dbt, mindfullness mm). När jag påtalade att jag inte var där för att lära mig något jag redan kunde utan behöver hjälp med min smärta och värk när den tar över fick till svar att "men det här funkar. Sluta med din smärtmedicin och sluta göra hushållssysslor som du får ont av och börja tänka positivt så ska du se att du mår bättre."

Jag gick inte på uppföljningsmötet nu efter nån månad och på deras sånt där uppföljningsformulär skrev jag precis som det var, att jag inte blivit hjälpt alls. Numera har jag fortsatt med min medicinering med Treo Comp 2-3 gånger i veckan från läkaren på min VC. Och har gett upp om att få nån annan hjälp.

Ankan76
3/22/16, 11:20 PM
#6

Eh,sluta göra hushållssysslor?? Så, vem ska göra dom då,hemtjänsten?

Annons:
[lillelull]
3/22/16, 11:39 PM
#7

har pmat dig ❤️ #5 
#6 haha ja precis eller så låter man bara sitt hushåll förfalla helt, de låter som ren dagisnivå dehär. 😂

Zadeira
3/23/16, 9:14 AM
#8

#6 Jag har ju god kontakt med familjen och så har jag ju särbo. Så då tyckte hon att de ska komma hem till mig och städa och tvätta och diska en gång i veckan. För det är väl klart att de kan göra det tyckte hon.

Jag blev skitsur för även om familj och pojkvän hjälper till när det är riktigt illa så inte sjutton ska jag vara beroende av dem och framförallt vägrar jag lägga det på dem. De har egna hem och hushåll att sköta, egna liv och jag varken vill eller tänker lägga över den bördan på dem.

[lillelull]
3/23/16, 1:19 PM
#9

Haha ja de tyckte min mamma som jag ändå umgås med kunde städa och fixa allt hemma. För hon jobbar ju inte redan 8-17 och har ett hus på landet med två katter och eget jobb att göra hemma efter jobbet också! Då ska hon städa hos mig, diska, tvätta bädda dammsuga! JA bra idé

Upp till toppen
Annons: