Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 977 ggr
Mia-45
3/13/16, 6:53 PM

Bechterews?

Har läst på om detta nu och det verkar som om det är det jag har i ryggen. Exakt samma symtom. Är värre på natten och i stillhet. Värk ner i skinkan/skinkorna. 
Är det nån med detta här inne?
Ska till läkaren i slutet på månaden så då ska jag be att han kollar upp detta.

Annons:
[lillelull]
3/13/16, 8:11 PM
#1

Misstänker att jag har det och jag är dessutom HLAB 27 positiv och ska gå på en mr röntgen på ryggen då reumatologen antagligen också har misstanke kring detta och jag har alla symptom på denna hemska sjukdom ;(

Mia-45
3/13/16, 8:17 PM
#2

Vad är HLAB 27?

[lillelull]
3/13/16, 9:40 PM
#3

HLA betyder ordagrant Human Leucocyte Antigen. Det kan översättas "mänskliga antigener på de vita blodkropparna". På våra vita blodkroppar finns det ämnen som gör att kroppen kan känna igen de egna cellerna, och också märka om en cell är "främmande" för just dig. Det finns andra antigen-system också. Det är arvsmassan, DNA, som bestämmer hur varje persons antigen-uppsättning ser ut. De här systemen är mycket viktiga vid transplantation av organ, så att mottagaren får organ som "matchar". Givaren bör ha så lika uppsättning som möjligt av vävnadsantigenen som mottagaren. Forskningen har också visat att det finns ett visst samband mellan att ha uppsättningen HLA B27 i sina antigen och att råka ut för sjukdomarna Bechterews sjukdom och Reiters syndrom. Personer som har dessa sjukdomar är HLA B27-positiva i högre utsträckning än de personer som inte har sjukdomarna. och 90 % av patienterna med Mb Bechterew är HLA B27-positiva.

[lillelull]
3/13/16, 9:41 PM
#4

så d är .. ganska hög risk för mig som då både är positiv och har alla symptom på becterws och jag har även psoriasis och mag inflammation :( aldrig slut på eländet

flocken
3/21/16, 11:54 AM
#5

Jag har bechtetews o fibro. Är även HLA B27 positiv. Det är en rätt svår diagnos att få , framförallt som kvinna. Min bechtetews kommer från min far. Fibron från mor. Vad har jag mer? Psoriasis, IBS o allt omkring fibro

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: