Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 1342 ggr
Mia-45
2016-02-23 13:05

Otrolig värk!!

Har nyss börjat på nytt jobb på ett labb på en privat hälsocentral. 
Jobbar ensam mellan 50-70% i arbetstid. Vet ej hur länge jag får vara kvar. 
Är väl tänkt att jag ska sommarjobba där med sen. 
Första veckan gick jättebra. 
I lördagsnatt så vaknade jag av att värken var värre än innan. 
Och denna veckan sitter det i. 😮
Trodde bara att det var ovana av att jobba men nu har jag ju jobbat i över en vecka och med bra arbetstider som inte kör slut på en. 
ÄNDÅ har jag värk i ben, skinkor, fötter, armar, rygg och skuldror. Ja you name it liksom. 
Lättare att peka ut  nåt ställe där jag INTE har ont.
Ska det vara så här att man inte fixar att arbeta längre alls eller?
Jag fortsätter så får jag se. Men jag blir grymt ledsen och besviken på att jag nu fått en värre värk. 😭
Höja dosen på medicin?
Fixar jag inte detta jobb…ja vad ska jag då fixa???🤔
Inget tungt…inget monotont…jag kan stå, gå och sitta när jag näst intill vill och behöver. 

Får bli ett snack med min läkare om detta.

Annons:
Zadeira
2016-02-23 13:26
#1

En tanke jag har är att du nog ska ge det lite mer tid innan du drar några slutsatser om hur det går för din kropp. Även om det är ett bra jobb utan enformiga eller tunga rörelser med pauser osv så är det ju en otrolig omställning för kroppen. Första veckan brukar gå bra för man är så fokuserad på allt det nya, sen är det inte ovanligt med en svacka. Det är lite som att det kommer ikapp en och kroppen blir värre för att sedan vänja sig vid att arbeta på ett nytt sätt.

Man ska ofta tänka på, särskilt med fibro, att det tar tid för kroppen att bli stabilare särskilt när man börjar med en helt ny aktivitet. För en normal människa är ju omställningen till ny sysselsättning ofta mest trötthet för att allt är nytt, men för fibro-patienter så är omställningen  ofta mycket större än så, går liksom på djupet i kroppen.

Bit ihop och låt det gå några veckor innan du avfärdar det som att din kropp inte klarar det. Ge dig själv den chansen. När du inte är där så får det vara så nån vecka att du inte gör något annat heller.

Jag har för två veckor sen påbörjat en så kallad Naturunderstödd Rehabilitering, efter att ha gått hemma i 4 år. Det innebär 4 timmar åt gången tre dagar i veckan som jag är på en gård och i princip inte gör något mer än är där, borstar på en häst, kelar med en hund och vilar. Första veckan var jag bara onormalt trött. Andra veckan hade jag sån värk att de dagarna jag inte var där kunde jag inte gå utanför dörren pga smärta. Och då gör jag ju inget ansträngande när jag är där. Men bara det att faktiskt komma hemifrån, vara ute, ha nya rutiner, gör så otroligt mycket för kroppen innan man har vant sig. Jag räknar med att ytterligare en eller två veckor är ett fysiskt helvete, och har det inte blivit bättre sen så får jag ju avbryta då. Men jag vägrar ge upp innan kroppen fått ett par veckor på sig att verkligen vänja sig.

Mia-45
2016-02-23 13:43
#2

Ja jag tänker med så Zadiera.👍

Att detta är en omställning för kroppen och den tar mer än när man är frisk. 
Självklart ger jag detta en chans. Eller kanske till och med två..hahah.
Detta är inget jobb man kastar bort utan jag tänker kämpa.

Men trodde inte att det kunde göra så här ont. Man får lära sej att hantera det och att lära sej förstå sin kropp.

Zadeira
2016-02-23 13:49
#3

Bra tankegång du har Mia! Det gäller att man ger det en chans, men sen gäller det också att man är ärlig mot sig själv med om det faktiskt inte kommer att funka på längre sikt. Svår balansgång det där.

Det är verkligen inte lätt att lära sig hantera livet med fibro. Många gånger är det trial and error som gäller. Inte fören då kan man lära sig vad som inte funkar och försöka utveckla vad som faktiskt gör det. Men glöm framförallt inte att VILA när du inte är på jobbet. Sänk kraven på allt annat omkring dig och ta ordentligt hand om dig.

[lillelull]
2016-02-23 16:31
#4

#3 Vilket naturrehab går du på? jag ska också börja på ett sånt om jag orkar med alla mina fruktansvärda smärtor

Zadeira
2016-02-23 19:57
#5

#4 Jag går på Humlamaden utanför Veberöd!

[lillelull]
2016-02-24 18:54
#6

Det är där jag ska börja! 😂 #5 kanske vi ses där?

Annons:
Zadeira
2016-02-24 19:25
#7

#6 När är det tänkt att du ska börja? Jag har 6 eller 7 veckor kvar tror jag som jag ska vara där. Om min kropp inte ger upp, vilket den verkar göra..

[lillelull]
2016-02-24 21:16
#8

Ja saken är den att jag är i ganska dåligt skick, jag har ju oturen att inte bara ha fibromyalgi utan också en svår RLS plus kroniskt trötthetsyndrom ME/CFS, som gör det omöjligt för mig att "motionera" då jag är död några dagar efter jag ens gjort minsta lilla. Är fast i en ond cirkel… den ondaste cirkel jag vet. men jag skulle kolla på de och ev hälsa på där och se om de ens är möjligt för mig men ska prata med min läkare imorgon.. Så vet mer då.

Ankan76
2016-02-24 22:52
#9

Åh,hoppas värken släpper.Du var ju så glad över nya jobbet. Håller tummarna!

Mia-45
2016-02-25 06:41
#10

Jag vart hemma 1½ dag nu i veckan pga magont.
Då släppte värken så pass mycket att jag kunde röra mej normalt.
När jag sen igår jobbade igen kom jag hem värkbryten och hasade mej fram till slut. 
Ska ha möte i eftermiddag med Arbetslivsresurs och handläggare på AF. 
Kan ju vara så att 50% i arbetstid är det som passar mej bäst. Just nu jobbar jag 75%. 
Men jag ger detta en chans…personen jag jobbar för kommer tillbaka nästa vecka..så då kanske jag inte behövs lika ofta fram till sommarjobbet.

Natasha68
2016-02-25 18:41
#11

Kära Mia! Jag är så glad för att du har nu ett arbete! Men även ledsen, att fibro påverkar …Jag själv gå bara hemma..((( har nu möjlighet för att jobba på en secondhand butik, Sortera saker. Kan börja med 25 % ..men jag  är SÅ RÄDD!!!  Så lever jag på min mycket liten pension, istället för att ens prova!!! Du är en modig kvinna och jag hoppas att du har mindre värk nu! Kram!🌺

Mia-45
2016-02-25 19:20
#12

Pratade med min handläggare på  Af idag…och jag ska boka in tid till min läkare för en sjukskrivning på 25%. Jag klarar inte av att arbeta heltid längre. 
75% är precis vad min kropp kan med i dagsläget. 

Tack Natasha 🌺

Zadeira
2016-02-25 19:22
#13

#12 Vad du är duktig som lyssnar på kroppen och tar dig själv på allvar! Så glad jag blir att höra det! Det finns ju inget som säger att du aldrig kan jobba 100%, men just nu kan du det inte och det är stort av dig att verkligen känna efter och göra vad som är bäst för dig!

Stor kram till dig ❤️

Annons:
Mia-45
2016-02-25 19:28
#14

Tack Zadeira

Det tog ett tag att komma dit att lyssna på sin kropp och signalerna.
Jag vill kunna leva och ha en meningsfull fritid med och inte bara orka jobba. 
Livet handlar om så mycket mer. 

Kram  ❤️

Zadeira
2016-02-25 19:56
#15

Du har så rätt Mia! Så bra att du tar hand om dig själv! Du är viktigast i ditt liv!

Jag är just nu i en sån där situation där jag måste försöka förstå min kropp. Är på en gård 3 dagar i veckan, 4 timmar åt gången, för att prova på hur det är att vara hemifrån. Där gör jag inte mycket mer än borsta hästar och sånt där som inte alls är fysiskt jobbigt egentligen, men tanken är att jag ska känna efter hur min kropp klarar detta inför ev arbetsträning längre fram. Och fy fan! Jag har så ont av detta lilla att jag håller på att bli tokig på kvällarna. Sen jag började där har jag inte haft någon fritid alls, för de lediga dagarna har jag varit helt förstörd av värk. För 4 år sedan ansvarade jag ensam för ett stall med 15 hästar varje förmiddag, så att ha gått från det till att knappt ens klarar av att borta en häst utan smärta är fruktansvärt. Men jag måste ju lära mig vad min kropp klarar och sen ta hänsyn till det i resten av mitt liv.

Mia-45
2016-02-25 20:01
#16

Fy farao vad jobbigt det låter Zadeira. 😢
Det är hemskt att inte kunna göra sånt man gjorde innan. Och sen att komma till insikt med det. 
Det är inte helt enkelt att förstå sin kropp och signalerna.
Jag hoppas verkligen att DU tar hand om dej själv. För som du säger så är man viktigast i sitt egna liv. 

Kraaam❤️

Zadeira
2016-02-25 21:26
#17

Jodå Mia, jag tar hand om mig själv ordentligt! Jag gör faktiskt detta lite som ett experiment med mig själv just för att kunna göra det som är bäst för mig framöver på längre sikt. Detta är i 8 veckor så det är ju en begränsad period som jag försöker utnyttja till max för att lära känna min egen kropp och värk. Det är ju en kort period att bita ihop om man jämför med resten av mitt liv sedan.

Mia-45
2016-02-26 06:33
#18

Ja du har så rätt. Man måste ju testa och sen vet man ju vart gränsen går för vad man klarar av och inte klara av.
Som jag gjorde innan jul med lagerarbetet. Och det gick ju INTE. 

Ha nu en fin dag. 
Kram🌺

Zadeira
2016-02-26 09:32
#19

Du får hålla oss uppdaterade hur det går för dig Mia! 😃

Mia-45
2016-02-26 12:00
#20

Min arbetsgivare kan ge mej en provanställning på 75%. Kanon….jag ska iallafall försöka bli sjukskriven på 25%. För enbart en lön på 75% går ju inte.
Så jag ska ringa och boka en tid hos läkaren idag så får vi se när han kan ta emot mej. 
🌺

Annons:
Mia-45
2016-02-27 09:52
#21

Tjhooooo!! Det verkar som om min hemska värk jag hade i början på veckan nu är mestadels borta. 👍
Och så blev jag förkyld…så jag tror att värken var början på förkylningen och kanske inte hade med min fibrovärk att göra. 
Visst har jag lite ont..men inte så hemskt som i veckan. 
Ha en fin dag alla ❤️

Upp till toppen
Annons: