Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 1617 ggr
soetisen
2/18/16, 2:50 PM

Vilka mediciner/behandlingar finns kvar?

Jag vet inte om det här är rätt forum att skriva i men jag provar ändå. Jag skulle bli så glad om någon orkade läsa igenom och kanske har något tips!

Jag har fått diagnosen myalgi och myofasciellt smärtsyndrom, jag har väldigt ont i skuldror, nacke, axlar bla och smärtan sprider sig neråt i armarna till fingrarna så det gör ont att böja dem speciellt på morgonen. Jag har också spänningshuvudvärk som jag lidit av i väldigt många år.

Det här med behandling över smärtan har jag funderar över.. Jag har fått komma till smärtkliniken här i stan vilket jag är väldigt glad över. Har många funderingar gällande mediciner. Jag har nu fått norspan plåster vilket har fungerat bra, jag och läkaren har kommit fram till att höja lite den här veckan. Har gabapentin 300 mg x 3 vilket funkar ok. Tar alvedon 665 mg vid behov och ibland ipren eller voltaren, men försöker undvika pga tidigare blödande magsår. Men jag behöver något mer!

Jag har sökt massor på nätet, givit förslag till läkaren bland annat saroten som jag gärna velat prova men fått nej på pga den krockar med en annan medicin jag äter. Har provat paraflex men det gjorde att jag fick ondare. Har provat norgesic i en kur men det funkade första dagen och resterande hade jag ondare på, skumt nog. Har fått en TENS apparat som funkar ok. Har frågat om något med triggerpunkt injektion som jag läst om, men det var inte aktuellt i nuläget för mig enligt henne. Har provat lyrica men det gav ingen effekt. Ev skulle jag gå i något smärtprogram (?) tror det var grupp och enskilt möte med psykolog/sjukgymnast 1 ggr/v men det är inte heller aktuellt i nuläget. Om ett par veckor kanske jag ska prova norflex men vi tar en medicinjustering i taget (tycker det går såå långsamt, är lite otålig av mig). Jag styrketränar 1 ggr/v och det förebygger smärtan lite.

Men sen då? Vad finns det mer? Jag har googlat massor om mediciner och behandlingar men det verkar inte som det finns så mycket. Det enda alternativet som verkar finnas kvar är typ starka opioider (svaga opioder tror jag inte är aktuellt, de föredrar starka men i låga doser generellt sett), men jag vill helst inte gå på starka smärtstillande.. Sen är jag ung, så läkaren vill heller inte jag ska ha något. Men det verkar inte finnas något mer att välja mellan? Höja gabapentin? Funkar betablockader mot spänningshuvudvärken (då saroten inte är aktuellt)? Jag vill gärna ha något tillägg till alvedon som inte är så starkt, finns det ens något som inte är NSAID? Tror jag skulle vilja ha något starkare vid de värsta smärtgenombrotten.. Men jag är tveksam till att läkaren skulle vilja ge mig det.. Jag vet inte ens om jag vågar framföra det? Jag är rädd för den sk "missbrukarstämpeln".. Hur ska man ens framföra ett sådant förslag? Någon som har en idé?

Jag har som mest värk på morgonen när jag vaknar och det är hemskt, det gör så ont. Jag vet inte vad man ska göra åt det här.. Det här är så svårt att leva med. Jag försöker acceptera smärtan i viss mån, men jag hatar att den hindrar mig i livet. Hur orkar ni stå ut?

Finns det risk för att den här smärtan leder till fibromyalgi? Läkaren säger att smärtan kanske försvinner om ett par år.. Men vad är ens sannolikheten för det? Då smärtan spridit sig mot fingrarna.. En molande värk, läkaren säger att det beror på myalgin.. Är så himla rädd att det ska bli värre, eller i värsta fall fibromyalgi.

Sen funderar jag på hur det går efter kontakt med smärtkliniken när man förs över till VC, Går de blint efter deras rekommendationer? Kan de få för sig o plötsligt ändra saker? Jag är ung, och jag är rädd att bli av med mina norspan plåster pga åldern..

Sen det här med alvedon.. Jag tar ca 1-2/dag, undviker att ta mer, inte så mycket i jämförelse med andra. Men då jag är ung, hur kommer det här påverka levern långsiktigt?

Många frågor.. Men är glad om någon har något tips. Blir glad för varje kommentar!

- Medarbetare på studier.ifokus

Annons:
soetisen
2/18/16, 2:54 PM
#1

Just ja, äter lamotrigin också fast inte mot smärta. Läkaren sa att vissa får den för spänningshuvudvärk. Men funkar inte för min huvudvärk (dock mot svängningar i humöret). Läkaren gav förslag om mirtazapin också men det har jag också provat tidigare men det gav bara biverkningar.

Sen en till fundering, har läst att opioider kan i längden ge smärta också. Är det stor risk gällande buprenorfin? Om effekten av norspan minskar så har jag också läst om opioid rotation, har något gjort något sånt? Vad finns för alternativ mot norspan plåster?

EDIT: Funkar sertralin mot smärta?

- Medarbetare på studier.ifokus

Zadeira
2/18/16, 5:59 PM
#2

Långt inlägg och svåra saker du har funderingar kring, särskilt som jag inte är utbildad inom medicin. Men jag kan ge lite funderingar.

Läkare är ju tyvärr inte alltid så inlästa på mediciner så det är jättebra att du kollar själv och läser allt du kommer över. Tyvärr så finns det inte någon mirakelkur för oss med kronisk smärta utan det handlar väldigt mycket om trail and error. Vad som funkar för en funkar inte för en annan trots samma diagnos och symtom. Därför får man ofta ta den långa vägen som tar tid, eftersom man behöver optimera sin smärtlindring. Min första tanke är lite att vad har du provat som inte är medicinering? Du skrev att styrketräning en gång i veckan förebygger lite och att TENS funkar ok. Har du provat Basal Kroppskännedom? Det är något som de flesta upplever som en hjälp har jag fått intrycket av när man pratar med de som håller på med BK som har värk. Akupunktur? Massage? Yoga? Sjukgymnastik?

Angående mediciner är jag inte till mycket hjälp eftersom jag inte vet vad som krockar med vad, hur de olika medicinerna du beskrivit funkar mm. Men jag tycker du ska påtala för din läkare att du inte upplever din medicinering som tillräcklig. Ni verkar ju ändå vara på spåret att prova andra doser mm, så kanske är det så att du får låta det ta sin tid. Och framförallt behöver du acceptera att medicinering inte är mirakel och troligtvis finns det ingen dos eller medicinsort som tar bort all din smärta. Jag själv upplever medicineringen som en slags "dämpare", jag har insett att de snarare är så att de gör smärtan uthärdlig och att jag fungerar i vardagen, men smärtfri blir jag aldrig.

Tyvärr är det så att de starka medicinerna (opioider) som ofta funkar inte funkar bra i längden eller om du tar den regelbundet. Beroendet i sig är oftast inte det stora bekymret om man lider av sån här värk eftersom man troligen ändå alltid kommer behöva mediceringen, men den stora risken är att du vänjer dig och att du behöver öka dosen ända tills de plötsligt inte längre ger smärtstillande effekt. Men jag tycker du ska säga rakt som det är till din läkare: "Min smärta är periodvis så stark att jag inte kan fungera, och när de värsta smärttopparna kommer behöver jag något som kan dämpa dem så att jag i alla fall kan göra mer än ligga och gråta av smärta på golvet". Nu vet jag inte eftersom du redan har Norspan och som jag förstått det är det väldigt starkt, så det kanske inte bör kombineras med annat typ morfin-preparat.

Som jag förstått det så är myalgi smärta i en enskild muskel/muskelgrupp, medan fibro är smärta som dels sitter i muskler men även i ex bindväv och fettvävnad. Fibro kan du utveckla av många olika saker men en av den kan vara att man har långvarig värk och smärta av någon annan ursprungsdiagnos. Därför är det inte omöjligt att du utvecklar fibro. Men det innebär inte heller att du absolut kommer att göra det. Det beror på hur din smärta utvecklas.

När jag hade varit på smärtklinken så har jag inte upplevt att min VC-läkare blint litar på smärtklinikens utlåtande. MEN så har jag inte heller upplevt att deras åsikter har krockat eller skiljt sig åt heller. Så där har jag inte upplevt något problem.

soetisen
5/9/16, 10:15 AM
#3

#2 Oj då, trodde jag hade svarat men tydligen glömt av det (eller om det gick fel med publiceringen?). Basal kroppskännedom har jag inte provat. Men är väldigt skeptisk att det hjälper mig. Provat meditation själv lite som jag förstått att det är något i den kategorin? Men tycker inte meditation hjälper smärta utan mer psykiskt. Har dessutom en ADD diagnos som gör det hela värre att försöka mig på saker jag tycker är tråkiga.. Men ska läsa mer om det, tack för tipset! Akupunktur och massage gör det värre tyvärr. Yoga kanske är värt att testa? Har gått till sjukgymnast och har fått bra tips tycker jag. Ska boka någon mer tid inom kort. Har sned rygg, så nu när jag kommit upp i tyngre vikter så känns det i ryggen. Funderat om mina sneda rygg har påverkat smärtan.. Ska ta upp det med läkaren tror jag. Höjningen av norspan har gjort min livskvalitet så mycket bättre. Så glad över att hon gick med på höjning. Var så rädd att fråga. Men den värsta biverkningen är illamående. Jag kräks ibland o speciellt på morgonen. Men smärtlindringen överstiger biverkningarna. Frågade om det fanns något annat o byta med o det var tramadol. Men hört att det är mycket lättare att bli beroende av den än norspan så sa nej.. Efter senaste telefonen samtalet så ska jag prova norflex så får se om den är bra. Men vill gärna, men vågar inte be om något starkare.. Bara något som jag kan ta 1-2 ggr/månad. Men vet inte hur jag ska lägga fram det.. Har stesolid för ångest vid behov, hjälper till smärtan också. Men jag vet att jag aldrig skulle få ta extra för smärtan ibland.. Svårt när det gäller mediciner och att man måste vara jävligt noga med hur man lägger fram och formulerar vissa saker till läkaren ffa klassade läkemedel. Tack så mycket för ditt svar, uppskattas verkligen :) Det där med att acceptera smärtan är svårt, men jag vet att jag måste lära mig.. En fundering, vad har ni andra fått för hjälp av smärtkliniker? Jag har läst att vissa har fått träffa team och liknande. Fått bada i varmvattenbassäng och liknande. Har inte blivit erbjuden sånt, kan man be om det? Jag har bara fått prata om mediciner med läkare och träffat sjukgymnast.. Nu vet jag att det kanske inte finns något svar, men varför blir vissa erbjuden sånt och andra inte?

- Medarbetare på studier.ifokus

Zadeira
5/9/16, 10:37 AM
#4

Angående smärtkliniker så tror jag, men vet inte säkert, att det kan ha med olika utbud att göra på de olika smärtklinikerna. Finns ju en uppsjö olika kliniker som jobbar på olika sätt, så det har nog att göra med vart man vänder sig och vad de har för arbetssätt. Vad jag märkt är att om man själv är påläst om olika metoder och rebahiliterings-sätt så kan man fråga om de erbjuder det, varför de inte gör det och om man kan få hjälp med att testa dessa saker.

Smärtkliniken i Lund var i mitt tycke totalt värdelös. Gick deras Smärtrehabiliteringsprogram och det var fullständigt värdelöst. Har efter det inte fått någon vidare hjälp från dem alls.

Upp till toppen
Annons: