Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1799 ggr
Dannnne
2016-02-16 09:49

Vilka mediciner tar ni?

Jag är lite nyfiken, jag själv har RA, Fibro samt en nevropatisk skada i höger bukvägg. Känner ett par andra som har fibro och även fibro/RA kombo och vi får helt olika medicineringar för dessa besvär.

Så nu är jag lite nyfiken på vad ni andra har för olika behandlingar för antingen enbart fibro eller fibro ihop med andra sjukdomar, är ju tyvärr ganska vanligt att en sjukdom leder till fibro.

Annons:
Zadeira
2016-02-16 10:57
#1

Jag tar Treo Comp vid extrem smärta, men eftersom det är beroendeframkallande försöker jag hålla det till en dag i veckan.

Tar Stilnoct för sömnen ca en-två nätter i veckan. Vill inte heller ta den mer eftersom det är benzo och beroendeframkallande.

[LoveUnite]1
2016-02-16 11:06
#2

Har ingen diagnos (är under utredning) men har kronisk värk i ländrygg/korsrygg, fötter samt vänster buk.

Efter gått igenom massvis av olika mediciner så dem som fungerar bäst för mig (tar dock ej bort all värk) är:

Celebra + Alvedon.

Ibland kan jag smörja fötterna med Voltaren gel (den starka) om jag har väldigt ont.

Men jag tar endast vid behov då min mage reagerar på typ all medicin (men celebra är mildast hittills).

[lillelull]
2016-02-16 12:44
#3

4 olika vitaminer, D-B12-Folacin-Järn

oxybutynin -  Dolcontin depo - Morfin- Stesolid - Madopark depo - Neupro - Dimetikon -Mianserin- Mini pe - lyrica-aeruis-lergigan-stilnoct

ca 30 tab om dagen.

Plus ett plåster…

flocken
2016-02-16 14:08
#4

Fibromyalgi och bechterews. Orudis retard Panodil forte Tradolan

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[lillelull]
2016-02-16 15:49
#5

Glömde skriva diagnos, Svår Fibromyalgi ( har i princip alla symptom som finns kring denna sjukdom), Svår RLS och kronisk trötthetsyndrom ME/CFS. Utreds vidare för inflammation i leder.

Ankan76
2016-02-16 16:45
#6

Fibromyalgi. Venlafaxin,citodon,oxynorm och propavan

Annons:
Dannnne
2016-02-17 15:53
#7

Lite intressant att vi har samma/liknande sjukdomar men det är ganska olika vad vi får för behandlingar. Glömde ju att skriva vad jag själv har och tar.

Jag har RA i alla större leder, svår fibro samt en nevropatiskskada i höger bukvägg. För detta tar jag:  Kortison, Naprosyn, Humira, Omeprazol, Palexia Depo, Palexia, Gabapenin och Venlafaxin.

Jessi90
2016-02-21 21:58
#8

Har fibromyalgi, ibs och ME och äter lyrica, sertralin, tramadol (vid behov) samt massa vitaminer för att magen inte vill fungera..

[HundochKatt]
2016-02-22 00:54
#9

Har fibromyalgi + några andra diagnoser som inte har med fibron att göra. 

Men för fibron/värken har jag Citalopram (antidepressivt men ska finnas någon blockerare som tar bort lite av värken, haft den många år och törs inte sluta), Tradolan/tramadol i kombination med Alvedon forte, vid behov.

Till saken hör också att jag är allergisk mot acetylsalisylsyra så många värktabletter går bort för mig.

Natasha68
2016-02-25 18:22
#10

Hej! Har fibro. och generaliserad ångestsyndrom. Tar mot smärtor Liryca , hjälper ganska bra.  Antidepressiva- Voxra+ Cipralex-  Till natt -propavan, för att sova.

[LoveUnite]1
2016-02-25 20:23
#11

Någon som tar Saroton?
Vad tycker ni om den? Går man upp i vikt av den?

Läkaren jag var hos gav mig den som ett exempel man kan börja testa, jag skulle fundera på saken till nästa besök.

Men sedan såg jag att det var anti depressiva så… är skeptisk nu.

Maria
2016-02-25 21:05
#12

Jag äter Saroten sedan ungefär ett år tillbaka för huvudvärk. Jag har haft en hjärntumör.

Jag tycker att det hjälper. Huvudvärken finns där men inte lika intensiv. Emellanåt får jag väldigt ont men då tar jag annan medicin så Saroten är mer som en underhållningsdos.

Jag har tidigare ätit Lyrica men det funkade inte för mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-02-25 21:21
#13

#11 Jag provade Saroten nu för nån månad sen. Första månaden var himmelsk, sen vande min kropp sig och jag fick öka dosen som också den blev invand. Då valde jag att sluta eftersom jag inte vill ha en medicin som måste trappas upp hela tiden, för vad händer när man når maxdos då? Ingenting längre. Då kan jag vara utan. Fick ingen viktuppgång, men det kanske behövs mer än två månader för att det ska märkas?

Annons:
[LoveUnite]1
2016-02-25 21:46
#14

Hmm, okej…

Ska diskutera detta med läkaren lite när hela grejen är klar, men jag är inte så glad över att ta medicin regelbundet, vilket jag antar man måste göra med dessa tabletter.

Jag vill ha smärtstillande man kan ta vid behov.

Samt att jag tar Melatonin och jag har läst någon stanns att man inte ska mixtra det med anti depressiva.

Ska prata med läkaren dock som sagt. Men är rätt säker på att jag kommer avstå.

Maria
2016-02-26 09:07
#15

Klarar man sig utan är det väl helt underbart.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2016-02-26 09:32
#16

#14 Melatonin går bra att ta ihop med anti-depp om man har rätt doser och rätt anti-depp. Jag tog Melatonin tillsammans med Fluoxetin ett tag.

Bästa är dock som sagt att du tar upp det ordentligt med läkaren. Det känns ju onödigt att medicinera alltid om det hellre är så att du bara vill ha något vid behov.

Ankan76
2016-02-27 00:57
#17

Jag gick upp i vikt av Saroten. Den slutade fungera mot värken efter ett tag så jag slutade med den

[lillelull]
2016-02-27 02:10
#18

Nu har jag även börjat med lyrica ( igen ) nytt försök. Förra gången chockhöjdes dosen så jag fick andningsproblem och blev nästan medvetslös så nu ska vi gå fram VÄLDIGT sakta och det är en annan läkare.

Mia-45
2016-03-09 16:14
#19

Jag tar Pregabalin som hjälper mej den del faktiskt. 
Den värsta värken mildras och min ångest lägger band på sej.

[lillelull]
2016-03-11 00:40
#20

#19 Vilken dos tyckte du att pregablin hjälpte? Har precis börjat med den igen ( lyrica ) är ju pregablin men jag står på dos 75 nu för att gå upp långsamt ska börja med 150 om en vecka

Annons:
[lillelull]
2016-03-11 00:41
#21

Min mobil autocorrigerar jämt och ständigt till pregablin istället för Pregabalin.

Mia-45
2016-03-11 06:07
#22

#20

Tar 75 mg och två om dagen. Funkar bra. 👍

Upp till toppen
Annons: