Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1007 ggr
Ankan76
2016-02-15 10:53

Smärtkliniken

Jag väntar på att få komma till Smärtkliniken och skulle vilja veta om ni varit där och hur det var.

Annons:
Rebornmamma
2016-02-15 11:20
#1

Min man går på Danderyds smärktklinik efter 4 år av fram och tillbaka min man har RA Och fbro och nu även en diagnostiserad Nevropatisk skada i bukväggen.

alla dessa sjukdommar hänger ihop och nu äntligen har vi och läkaren äntligen hittat något som funkar bemötandet har varit otroligt bra men det handlar väldigt mycket om vilken klinik man hamnar på

Zadeira
2016-02-15 15:28
#2

#0 Vilken smärtklinik?

[lillelull]
2016-02-15 19:54
#3

Jag har varit på smärtkliniken i Lund, skulle utredas för fibro. 

Jag var där från 8-16 och under dagen fick man träffa tre olika personer, en kurator/psykolog en sjukgymnast och sen läkaren. 
Sen pratar alla tre ihop sig angående mitt fall och sen blev jag inkallad till ett möte där jag fick ha med mig en valfri närstående, i  mitt fall tog jag då med min mamma och sen pratade vi om allt och jag fick min diagnos där direkt eftersom det var så självklart att det var fibromyalgi.

Sen fick jag bestämma om jag ville påbörja en MMS behandling multimodal smärtbehandlingsprogram.. men jag har inte börjat ännu men  kommer göra de framtiden..

Zadeira
2016-02-15 20:33
#4

#3 Nämen lillekull, är du lundabo eller från härikring?

Jag fick också min fibrodiagnos på smärtrehab i Lund.Jag gick MMS-programmet under oktober-november förra året…

[lillelull]
2016-02-15 21:04
#5

Ja är lundabo! 

Spännande, vad tyckte du om MMS programmet? 

#4

Zadeira
2016-02-15 21:09
#6

#5 Tyvärr tyckte jag det var värdelöst och blev inte hjälpt alls. Det sättet de jobbar på har jag jobbat med inom min terapi i tre år för psykiska problem så det var inget nytt sätt att tänka på alls för min del.

Men får man chansen ska man absolut ta den, för jag vet andra i min grupp som blev hjälpta.

Annons:
[LoveUnite]1
2016-02-15 21:23
#7

#3 - var det första mötet/dagen då?

Jag har precis fyllt i alla papper och skickat in till smärtkliniken här hos min ort, väntar på besked om de tar emot mig eller inte så är lite nyfiken hur första dagen ser ut.

Skulle vara riktigt härligt att få en sådan ordentlig undersökning.

Zadeira
2016-02-15 21:33
#8

#7 Det är bara en dag. En hel dag som vigs åt utredning och diagnos. Jag fick först träffa en sjukgymnast som gjorde "sjukgymnast-grejjer" som tex kolla rörlighet osv. Sen fick jag träffa en psykolog och prata om min smärta och sist en läkare som gjorde en läkarundersökning. De har sen ett "team-möte" för att diagnosticera och diskutera vad de kommit fram till, och på eftermiddagen har de ett möte med dig om diagnos samt åtgärder som kan göras för dig.

Om du sedan får diagnos så kan du bli erbjuden plats på ett sådant program, men det är så ofta nån månads väntan innan det startar upp. lite beroende på hur pass många som är remitterade dit.

[lillelull]
2016-02-15 23:41
#9

#6 det var därför jag inte började när jag fick erbjudandet att börja i höstas förr jag har redan gått till psykolog och jag ser inte hur detta skulle kunna hjälpa mig mer än det jag redan gör, och min psykolog håller helt med mig, han säger att jag är person som redan har kommit till mycket insikter kring min sjukdom och att jag inte är en kandidat han tror på hade blivit hjälp alls av detta program. Men han säger att hade han trott de hade han absolut rekommenderat mig att gå men som de ser ut nu tycker han inte de är något för mig och jag tycker inte de heller så jag kommer avvakta med de, Men tack för att du delade med dig av din erfarenhet av det.

Ankan76
2016-02-16 00:55
#10

Vad innebär MMS- programmet?

[lillelull]
2016-02-16 01:42
#12

Sen finns de olika intesitet och längre och kortare program

Annons:
Upp till toppen
Annons: