Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1147 ggr
Natasha68
2016-02-09 17:31

KAN MAN VERKLIGEN VARA SÅÅÅ TRÖTT?!

Jag  som lever med fibro i ca 1 år  drabbades av tröttheten. Det hände på direkten efter en extrem stressig upplevelse .  Jag blev deppad..men förre fibro skulle jag bara gråta  och återhämta mig fort. Nu är det 5 dagar i rad som jag är trött redan när jag vaknar. Klarar kanske 4 -5 timmar att vara uppe ,diska lite..sedan måste jag sova igen.  Är det NORMALT?   Måste också säga att jag läger mig mycket sent ..läser böcker  från kanske kl.20.30 till kanske 02.00. Kan det vara orsak till min fysiska och psyk. trötthet?   Jag har svårt att tänka.  Förvränger ord.  Glömmer vad jag ville säga.  Det är jobbigt!!! Är det n-n som känner igen sig? Tacksam för ett svar! Känner mig ensam och ledsen.  /Var länge sedan jag var här  på den sida…/ hade för mycket.  Stor varm kram till alla er!

Annons:
[HundochKatt]
2016-02-09 17:36
#1

Man kan bli trött av fibro, men kolla upp blodsockret och B12. Båda de gångerna har jag blivit tröttare än normalt och det har visat sig då vara diabetes och några år sedan brist på B12.  Finns säkert andra orsaker än dessa två som kan ge ökad trötthet.

Mia-45
2016-02-09 17:38
#2

Jag har en enorm trötthet till och från. Har haft en period nu då jag inte är så trött. 
Men jag gör som du…förvränger ord…hittar inte rätt ord…svamlar ganska ofta. 
Glömmer bort vad jag nyss sagt osv.

Natasha68
2016-02-09 17:48
#3

Tack !!! Jag äter nästan inte socker,,,senast  var min blodsockret ok.   Men anemi kan det säkert vara. Dem  har jag jämt(( 

Tack för tipsen ändå!  Mia tack för att jag blev lugnare genom att känna igen mig själv i dig! Stort varmt kram!🌺

Mia-45
2016-02-09 18:48
#4

3#

Ja jag kan vara så trött så jag bara måste sova mitt på dagen. Och då kan det handla om 1-2 timmars sömn. 
Och då känns det som om kroppen inte orkar…och jag mår riktigt illa. 
Men som sagt…nu har jag inte vart så trött på ett tag.
Hoppas din trötthet ger med sej lite snart. 🌺

[ellinea]
2016-02-10 10:20
#5

Jag blir trött pga smärtan, behöver vila dagtid då nattsömnen blir störd och vaknar med värk i olika kroppsdelar. Vissa perioder när smärtan är så hög kan inte sova varken dag eller natt och det kan hålla på upp till 1 vecka,  men sedan när det släpper lite då känner jag av tröttheten så kan bara sova flera dagar i rad. En ond cirkel tyvärr,,,kan aldrig planera nåt i förväg, utan tar dagen som den kommer.

Zadeira
2016-02-10 18:14
#6

Ja, tyvärr kan man vara precis så trött hela tiden.

Tror också att nattsömnen kan vara en stor bov i hur man mår på dagen. Många med fibro upplever jag har väldigt uppdelat sömnmönster eftersom många får ont av att ligga för länge. Jag exempelvis brukar sova ca 3 timmar, sen måste jag vara uppe, sitta, röra lite på mig och ofta göra lite basal kroppskännedoms övningar och stretchning i ungefär en timme, sen kan jag sova 3 timmar till. Det gör ju att jag upplever att min sömnkvalite blir sämre eftersom den blir avbruten och jag blir tröttare på dagen.

Natasha, när går du upp om morgonen? Hur många timmar söm får du under natten? Både sammanhängande eller uppdelat?

Annons:
Ankan76
2016-02-13 00:35
#7

Jag har börjat med Propavan till natten,sover bra på dessa och får mer ork dagtid. De är inte beroendeframkallande

Natasha68
2016-02-25 18:34
#8

Tack alla ni för svar!  Zadeira! Jag tar också Propavan till natten, sover djupt. Vaknar kanske 9-10.00 Läger mig för sent…läser..)) kl. 00.30

Men nu tack o lov tröttheten avtagit. Blodsocker är OK,  Men har ganska låg blodtruck , som kan också orsaka tröttheten. Sover varje dag 2 tim/ på dagen.

Kram!

Coffeas
2016-03-11 14:50
#9

Har ni läst om ME kroniskt trötthets syndrom?

Upp till toppen
Annons: