Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1691 ggr
annajohansson2011
2016-02-04 16:51

Händer

Hej på er! Jag pågår just nu utredning för fibro/ reumatism. Än så länge syns inget på prover men de läkare jag har träffat säger att reumatism inte alltid syns på prover. Jag tror att jag har fibro, absolut men det jag funderar över är om det kan vara något mer. Jag har enorma problem med mina händer. De småsvullnar och blir KOKheta, röda. De blir nästan outhärdligt varma, bränner. Är detta fibro eller tror ni som jag att det är något annat också utöver fibro?

Annons:
Zadeira
2016-02-05 10:48
#1

Vad har du mer för symtom? Det du beskriver låter inte i sig som fibro. Det kan vara ett sätt det yttrar sig på men du har du säkert andra symtom och besvär också.

annajohansson2011
2016-02-05 11:49
#2

Oj… Många symtom. Har nästan ALLA symptom som det står att fibro har på internet. Det enda som jag inte kan koppla till fibro är mina händer och sättet de beter sig på. Problem med bihålor, torra slemhinnor, värk i hela kroppen men framför allt nacke, axlar, händer, armar, vader, vrister. Värme i kroppen ihop med värken, stora problem med svullnader runt ögonen och de kliar och är irriterade, svider. Öm i hårbotten. Jättedålig sömn, hjärtklappning, stora magproblem. kan fortsätta haha!

Mia-45
2016-02-05 15:11
#3

#2 Låter som fibro.

annajohansson2011
2016-02-08 16:21
#4

Men värme, brukar inte det betyda inflammation? Mest så jag tänker..

Rita-S
2016-02-09 17:50
#5

man kan ha fibro och reumatism på samma tid. Ofta får man fibro som brev på posten som följd av andra saker med faktisk. Därmed kan du faktisk ha både reumatism och fibro. Det stämmer dessutom att reumatism inte alltid syns på vanliga prov för reumatism, man behöver inte få utslag på blodprov och andra tester och ändå ha reumatism. Min polare är ett klockrent exempel med led-reumatism i sina händer som inte dyker upp på blodproven så som det gör hos hennes mamma, men direkt med den rätta röntgenundersöknignen kunde reumatologen se spåren.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Natasha68
2016-02-09 17:56
#6

Nej..jag hade aldrig svullnad och rödnad i händerna.  Jag tror att du kanske har både fibro i reumatism som  Rita skriver  .Kram!

Annons:
[Lummer]
2016-02-10 12:04
#7

Jag gick en liten stavpromenad igår. Efter ca 5min så blir vänster arm kraftlös och handen jättevarm och sen på kvällen fick jag hyper känsel i lillfingret. Handen svullnar inte. Det bara känns så. Förra veckan hade jag skitont i höger yttre lillfinger led i ett par dagar sen kom hyper känseln. Händer ofta på olika ställen i kroppen . Nån som känner igen det?

annajohansson2011
2016-02-15 12:35
#8

Tack tjejer! Jag tror med att jag har både och.. mer och mer faktiskt! Mina armar blir också kraftlösa ibland.. och överkänslig om det är så du menar lummer?

Sundaychild
2016-02-15 17:23
#9

Det där med värme i kroppen har jag också, men ingenting speciellt i händerna. I och för sig så är jag inte diagnostiserad, så jag vet ju inte vad jag har.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[lillelull]
2016-02-15 19:29
#10

Jag har alltid fumliga svullna händer, har opererat händerna tre gånger men symptomen kvarstår och har fått höra att de är pga fibro, speciellt på morgonen så är mina händer svullna och varma. Somnar med mina ringar på ( som jag på kvällen i princip kan få av hur lätt som helst men på morgonen får jag knappt av de) 
De står lite om dehär med händer på fibroymalgi förbundets hemsida.

http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1%2F539

annajohansson2011
2016-02-19 08:48
#11

Ja det är ju mer så att när jag har anstängt mig så småsvullnar händerna och blir svagt rödflammiga och KOKheta. För mig känns det som att detta inte är fibro.. och på grund av min familjehistorik med reumatiska sjukdomar så blir man ju lite orolig…

[lillelull]
2016-02-19 21:57
#12

Jag har varit hos reumatologen för detta besvär TVÅ ggr dessutom men hon vägrar och säger att det visst är fibro, men jag tror själv också det är mer än det.

[lillelull]
2016-02-19 21:58
#13

hon vägrar göra vidare undersökning och har känt på mina händer, tog ett blodprov - skulle det stå också

Annons:
annajohansson2011
2016-03-11 16:41
#14

Ja jag vart diagnostiserad med fibro igår. Hon trodde enbart att det var det, även när jag förklarade att händerna blir brännande heta. Jag trodde att värme och hetta indikerade på inflammation.

Upp till toppen
Annons: