Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 1381 ggr
tlover
2016-01-22 22:47

har du fibro?

Nu är jag påväg in i en värre period med min värk och då brukar jag ofta vilja hitta nån att prata med.

Tyvärr så vet jag inte riktigt vad jag har för värk förutom det reumatologen sa då jag diagnosticerades med reynauds att det hade antagligen med det att göra (men andra läkare säger att jag inte har någon anledning till att ha ont). Men hursom vet jag inte riktigt var jag passar in.

Så jag undrar är det bara folk med fibro som hänger här eller är det andra också?

l'm back

Annons:
[LoveUnite]1
2016-01-22 23:10
#1

Jag har värk i fötter och ländrygg/korsrygg vilket jag har haft i 1 år nu och värken/smärtan går i olika grader.

Jag är under utredning och har ingen diagnos.

Mia-45
2016-01-23 09:08
#2

Jag har fibro men jag misstänker reumatism också. Men är diagnostiserad för fibro.

flocken
2016-01-23 20:35
#3

Fibromyalgi O följd sjukdomar från det. Bechterews.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Zadeira
2016-01-23 20:41
#4

Diagnosticerad med fibromyalgi sedan våren 2014.

Även en del psykiska diagnoser, men de har inte med fibron att göra.

Ankan76
2016-01-25 20:16
#5

Fibro. Jag är inne i en dålig period just nu :(

tlover
2016-01-26 21:50
#6

Så några fler finns det. Jag inser däremot att jag antagligen inte kan få så mycket hjälp här. Rent teoretiskt vet jag ju inte varför jag har värk och då kan det ju vara svårt att hjälpa.

l'm back

Annons:
Miamaja40
2016-02-01 05:34
#7

Fibro. Har en dålig period nu jag med.

[lillelull]
2016-02-07 02:18
#8

Har ocksp fibro och svår rls. Fruktansvärda smärtor är i en ond cirkel där jag får mer ont av sitta eller gå eller ens stå rakt upp. Resultat till att det blir otroligt mycket sängliggande. Provat alla mediciner och bet inte vad jag ska ta mig till. Har ont i varenda del av min kropp 17 av 18 triggerpunterna är så otroligt smärtsam. Vad ska man sa sig till :/

Natasha68
2016-02-09 17:19
#9

Fibro plus Generaliserad Ångestsyndrom.

Sundaychild
2016-02-09 17:28
#10

Vet inte vad jag har, läkaren har fått för sig att jag har fibro, själv är jag inte helt övertygad. Många konstiga symptom som inte är typiska för fibro, men också sådana som är. Skulle nästan vara enklare om man hade en diagnos.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[lillelull]
2016-02-09 22:29
#11

Det finns ju otroligt mänga symptom på fibromyalgi. Men sen finns de många samsjukdomar också. Bäst är att bli remitterad till en smärtklinik där de gör en heldagsutredning på dig så du kan få veta att du säkert har fibromyalgi men sen ska du ju såklart inte nöja dig med det om du har andra sjukdomar så ska du gå vidare

tlover
2016-02-09 22:30
#12

#11 Är det svar till mig el till #10?

l'm back

[lillelull]
2016-02-09 23:57
#13

Oj ursäkta de är ett öppet svar till er båda!

Annons:
tlover
2016-02-10 09:10
#14

#13 Okej då vet jag, jag blev bara lite förvirrad 🙂

Här i stan finns däremot ingen smärtklinik och de i storstan (Umeå) verkar vara så att man måste betala själv 😕

l'm back

[lillelull]
2016-02-10 13:56
#15

har du pratat med husläkare/ vc om remiss? Då ska de ju inte kosta dig..väl?

[Lummer]
2016-02-10 14:07
#16

Har ingen diagnos men ska på utredning för fibro. Har tydligen inte reuma  säger dom då det inte visar nåt på prover men går heller inte utesluta.. Är överrörlig och just nu försöker mitt bäcken döda mig. Har massa konstiga symtom och blir oftast betraktad som ett ufo i vården…

#14 Många privata har också landstings avtal så frikort gälleroch de har samma besöks kostnad. Ring runt och fråga.

tlover
2016-02-10 14:36
#17

#15 vc brukar mest ignorera mig så jag har inte pratat med dom om remiss.

#16 Det fanns två smärtkliniker i Umeå, en hade inget avtal med landstinget (längre) och en hade ingen läkare på plats men de kunde visst ta in en vid behov? 🤔 hos dom framgick det inte om dom hade avtal el inte.

l'm back

[Lummer]
2016-02-10 14:44
#18

#17 Ja det är väl som de brukar…krångel och åter krångel. Du vet att du har rätt att söka i andra landsting än där du bor?

Självremiss kan man ju skriva men det hamnar ju längst ner i högen hos alla verkar det som.

tlover
2016-02-10 14:46
#19

#18 Jag vet inte så mycket om mina rättigheter, jag har alltid ignorerats så jag har inte orkat ta tag i det. Men nu när jag är mamma känns det mer viktigt.

Först av allt ska jag däremot begära ut min journal, kanske har någon satt en diagnos utan att jag fått veta det (det har jag varit med om förr).

l'm back

[Lummer]
2016-02-10 14:52
#20

Det kom ut en ny patient lagstiftning 2015-01-01 finns på nätet. Bla har vi nu mer kraft att kunna begära second oppinion

Annons:
Sundaychild
2016-02-10 17:26
#21

Jo, jag tror att i mitt fall är det jag själv som är största bromsen. Det finns dagar när jag mår så pass bra att jag bara inte kan och vill tro att jag har fibro, och då orkar jag inte ta tag i saken. Sen när jag mår riktigt dåligt orkar jag ju inte heller ta tag i saken… så jag har inte fått till nån ordentlig helhetsutredning. Varit på en massa enskilda prover jo, blodprov har tagits i det oändliga, lungröntgen och spirometri, då jag har väldigt ont i revbenen och svårt att andas ibland. Men allt visar ok.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

[Lummer]
2016-02-10 17:41
#22

Är sån jag med. Tröttnade totalt 98 läste lite startade eget och det fungerade fast jag släpade mig fram med framtänderna studtals, gick väl sådär under de senaste åren och tog tvärnit nov 2015 så nu sitter jag här …fortfarande sjukskriven. .. Fk börjar bråka och allt tar sån väldig tid och prover visar inget o bla bla bla.. Nä …

[lillelull]
2016-02-10 18:47
#23

Jag hade också en riktigt dålig läkare på min förra VC, när jag sa att jag var säker på att jag hade fibromyalgi fick jag svaret " nä du det är bara något medelålderskvinnor som jobbat hårt hela livet får"  Blev avvisad  flertal gånger av denna läkare när det gäller massa saker, nervproblem med händerna och allting bara ignorerades och han trodde det var för att jag " försökte komma undan att jobba"  

Han tog lite tjohejsan blodprover som visade absolut ingenting och tog då slutsatsen om att ja allt är bra. Men dessa osynliga sjukdomar syns inte i blodet. Och jag sa att jag känner min kropp bäst och vill gå vidare och lämnade sedan vårdcentralen och kom aldrig dit igen.

Troligtvis de mest diskriminerande svaret jag någonsin fått i hela mitt liv, jag ringde såklart upp vc och klagade och sökte mig till en annan vårdcentral som är privat och där träffade jag en otrolig trevlig ung läkare som var väldigt engagerad och hon sa att det är säkerligen det jag har och vi gick igenom hela mitt liv med journaler och allt och pratade flera gånger och sen fick jag remissen till smärtkliniken fast hon redan var säker på att det var fibormyalgi och såklart när jag kom till smärtkliniken så kom svaret att ja de är det. 

Och det var så skönt att bli tagen på allvar. Ge aldrig upp, sök dig vidare… Låt dig inte bli ignorerad man måste orka kämpa. Jag har varit sjuk sen jag var barn och har aldrig gett upp och jag ringer och står på mig och kämpar trots att det är jobbigt och man är deppig och orkar ibland knappt gå ur sängen men det är värt de i längden att bli tagen på allvar. 

Är 24 år gammal och redan opererat händerna 3 gånger och fått fibromyalgi diagnos samt RLS, allt inom loppet av ett år. 

Tufft men är glad att jag orkade kämpa och fått mina diagnoser och blir tagen på allvar, håller just nu på att utreder reumatologiska sjukdomar också då det finns tecken på att det inte bara är fibro och RLS. Det är just nu också tufft där, för återigen känner jag att det inte riktigt tas på allvar då de skylls mycket på fibromyalgin  men jag försöker stå på mig.. men ja det är nästan ett heltidsjobb att vara sjukskriven för man måste kämpa så mycket själv för att bli tagen på allvar.. Kan inte ens räkna på fingrarna hur många gånger jag blivit avisad och suttit i långa telefonköer och försökt få hjälp, sökt mig till akuten och inte fått hjälp men nu händer det iallafall nånting men allting tar sådan fruktansvärd tid och det i sig är utmattande och upplever nästan att jag blivit sjukare av all tid jag lägger på att bli tagen på allvar och ekonomisk stress/försäkringkassan och allt som det nu är..

Hoppas det löser sig för dig.. allt jag kan säga är bara kämpa på även om det är jobbigt.

Upp till toppen
Annons: