Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1296 ggr
Zadeira
2016-01-22 13:06

Fibrohänder.

Fy sjutton vad trött jag är på att mina händer reagerar som de gör när det är kallt ute. Smärtar, är stela, kraftlösa och svullna. Detta oavsett om jag är kall om händerna eller inte. I veckan tappade jag en av favoritmuggarna som gick i delar. Idag gled mobilen ur fingrarna och för första gången nånsin fick jag en spricka i skärmen. Sånt blir man så frustrerad över. Att jag inte kan bära tunga påsar osv kan jag leva med, men det känns surt när man inte ens kan hålla i en kopp eller i sin telefon utan att den glider ut fingrarna.

Hur har ni det i kylan? Märker ni av problem händerna mer?

Annons:
Mia-45
2016-01-22 14:24
#1

Gud vad jobbigt Zadeira. 

Jag har lite ondare i händerna på vissa punkter men kan ändå hålla i saker och ting. Värre är det med fötterna. De verkar reagera negativt på kylan mest av allt på hela kroppen.

tlover
2016-01-22 22:52
#2

Det finns skyddande mobilskal, kanske är det värt att investera i det.

Jag har inte fibro men raynauds vilket ger kalla händer (ofta utan känsel och/eller som är klumpiga) för mig hjälper ull (tex har jag ett par tunna ullvantar som jag kan ha under de vanliga vantarna om jag behöver fingerfärdighet) och en värmande salva som jag gör själv.

Men eftersom jag inte har just fibro så vet jag inte om det hjälper dig men iallafall ull kan vara värt att testa?

l'm back

Zadeira
2016-01-23 15:56
#3

#2 Jag har skyddande mobilskal, och efter en inspektion som pojkvännen gjorde så visar det sig att det bara är skyddsglaset på skalet som spruckit men alltså gjorde sitt jobb. Bara nytt skyddsglas som behövs och det kostar inte många kronor på ebay. Jag hade ju till och med glömt att han hade satt på just skärmskyddet. Så det var ju tur!

Jag har redan värmande tunna "inomhusvantar" från back on track. Dessa funkar superbra när händerna är kalla och smärtar, men de hjälper inte mot just den här kraftlösheten som plötsligt slår till när man minst anar det. Mina händer är antingen varma, svullna och kraftlösa eller iskalla, stela och smärtar nu när det är kallt men jag föredrar det första faktiskt för det gör i alla fall mindre ont.

Bra tips var det i alla fall för de som inte provat 😃

idioteque
2016-01-31 16:50
#4

jag har inte så fruktansvärt ont i händerna (tummarna kan krångla o får lätt värk om jag använder händerna vid typ disk, telefon, eller datorn) men jag tappar saker HELA tiden. telefonen åker i golvet MIINST 3 gång i veckan(är ett under att den fortfarande funkar) o cigaretter flyger o far hela tiden, som du säger, kraftlöshet som slår till när man minst anar det. alltid tänkt att jag bara är klantig o så, för jag snubblar väldigt lätt med, som om benen tappar kraft. kan gå i platta skor på plan mark o ändå snubbla till, benen bara viker sig.  är detta alltså typiskt fibromyalgi? fick diagnosen i onsdags så kan inte mkt om den. som sagt har jag alltid bara trott att jag är extremt klantig.

[Lummer]
2016-01-31 18:22
#5

Muskel spasmer i händerna någon? Eller led värk i leder och muskler med måttlig eller ingen svullnad? Vet inte vad jag ska tro mina fumliga värkande händer. ..

Mia-45
2016-01-31 18:25
#6

Idag har jag haft just detta Lummer….muskelspasma i ett finger…det hoppar och har sej…hahah.
Har aldrig hänt innan förrän idag.

Annons:
[Lummer]
2016-01-31 18:30
#7

I förrgår spasmade halva handflatan .Snacka om att tappa saker… Fingrarna kan också hålla på och tårna. Detta är period vis och kan vara lugnt i perioder. En period fick ena lilltån för sig att ställa sig rakt ut från foten och det funkar ju om man inte har skor på sig…

Upp till toppen
Annons: