Annons:
Etikettövrigt-smärta
Läst 2428 ggr
blåbärspajen
2016-01-13 11:19

Lindra kronisk smärta

Hej Vad kan man göra åt kronisk smärta? Fick beskedet igår men det känns lite flummigt och det känns svårt att göra något åt de.. Min läkare sa att jag skulle träna men det är svårt då jag får så ont i låren. Sen skulle jag ta Saroten men är tveksam till den medicinen. Sen skulle jag avleda tankarna men fattar inte varför, det är inte så att jag tänker på smärtan konstant. Är det bra med avslappning/Yoga? Skulle det hjälpa överhuvudtaget?

Annons:
Zadeira
2016-01-13 12:37
#1

Det finns mängder av olika sätt att lindra kronisk smärta, men vad som funkar är väldigt individuellt. Man får prova mängder av saker för att hitta om något funkar för en själv. Det är inte säkert det gör heller.

Träning på låg nivå är ofta bra eftersom att man ofta behöver framförallt de inre stabiliserande musklerna som hjälper en att hålla uppe kroppen som extra stöd, beroende på var smärtan oftast sitter och beror på. Svaga/obefintliga muskler gör att kroppen inte orkar hålla uppe kroppen på ett bra sätt som kan minska påfrestningen på smärt-ställena.

Yoga, mindfulness, avslappning och att avleda tankarna hjälper ofta i stunden för kroniska smärttillstånd. Detta eftersom att man ger kroppen en chans att slappna av och släppa på spänningar som man lätt drar på sig genom att ex överkompompenser en arm om den andra gör ont. Att omfokusera tankarna kan också vara bra för även om man inte alltid tänker på sin smärta osv så är det ofta så att om man lider av kronisk smärta så blir man begränsad och ofta rädd för att man inte kans ånt man har kunnat osv. Det är alltid positivt att omfokusera sina tankar på det som är bra, oavsett smärta eller inte.

Många blir hjälpta av ex akupunktur, fibromassage, TENS mm.

Angående Saroten så undrar jag vad du är skeptisk till med den? Jag har provat Saroten sedan i November. Första månaden hjälpte den mig något fruktansvärt, hade ingen smärt-topp alls. Sen tyvärr har min kropp vant sig och jag måste höja dosen för att få effekt, vilket jag känner inte håller i längden tyvärr. Jag tycker dock du ska ge den en chans för i de doser man får den för smärtlindring är inga höga doser. Så tänk gärna över varför du inte vill prova den. Jag är i sånt skick att jag provar allt de ger mig nu för min kroniska värk och fibro ger mig inte ett fullvärdigt liv pga att smärtan är ett sånt hinder.

[LoveUnite]1
2016-01-13 14:40
#2

Får samma besked från mina läkare och sjukgymnaster.
Har kronisk värk i nedre rygg samt fötter.

Promenader tar jag, är nästan ett måste då jag har hund, jag går så länge jag klarar. Tog många månader innan jag började lära känna av min kropp och de nya gränserna till vad jag klarade av att göra.

Varmvatten bad via lasarettet var jätte bra för mina fötter =) och värmen skön för hela kroppen, avslappnande.

Nu har jag börjat styrketräna igen, och jag får ont, mina fötter är som sväääääärd i fötterna men dem försöker jag bita mig igenom, däremot när ryggen säger ifrån finns det inget annat än att överge skepp, det går liksom inte att fortsätta.

Men innan denna omgången med gymmet, alltså förra gången jag försökte var i våras och då klarade jag inte ens att sitta på de där sitsarna vid maskinerna, och smärtan jag fick efter var hemsk, så jag avbröt.

Nu fungerar det bättre trots jag får ont under träningen så därför fortsätter jag.

Men varmvatten bad är nog det första jag skulle rekommendera och sedan lättare promenader - gå din egna takt och i den sträcka du klarar av.

Ta tiden när du går och lägg märke på klockan när värken börjar slå in för mkt så vet du t nästa gång ungefär hur länge du klarar av att gå innan värken blir för mkt.

Ankan76
2016-01-14 01:11
#3

Avslappning är mycket viktigt. Jag har en massagestol som fungerar bra. Annars bara lägga sig på sängen en stund och nollställa hjärnan kan hjälpa. Jag ska börja med yoga nu i januari,hoppas mycket på detta!

blåbärspajen
2016-01-14 17:24
#4

Ok tack för svaren :) Är det lika bra att sitta i en bubbelpool som att ta varmvatten bad? Är bastu bra? Det gör ju att man slappnar av lite.. #1 läste att man kan få mer problem med hjärtat av Saroten och jag har redan extremt mycke dubbelslag..

Zadeira
2016-01-14 17:31
#5

Vad som är bra avgör bara du! Om du mår bra av bastu eller bubbelpool så är det ju bra. Testa, testa, testa. Det är så man får leva med kronisk smärta, ständigt testa sig fram till vad man mår bättre och sämre av!

Var har du läst det om Saroten? *nyfiken*

Upp till toppen
Annons: