Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1615 ggr
LCTW
2015-12-04 09:05

Ersättning? Till er under 30

Tänkte höra med er andra hur det ser ut för er när det gäller ersättning. Har varit sjukskriven så pass länge att jag blivit utförsäkrad från försäkringskassan. har nu blivit beviljad aktivitetsersättning på 6800. Efter alla räkningar har jag 700 kr kvar att leva på hela månaden. Jag undrar på vilket sätt det är ett värdigt liv och hur man ska kunna försöka må bättre? Är det någon som drabbats av samma sak eller vad har ni för form av ersättning? Någon som vet om de finns något annat att göra åt detta?

Annons:
Zadeira
2015-12-04 09:21
#1

Jag har också aktivitetsersättning, men jag har även bostadstillägg. Det kan du ansöka om hos försäkringskassan!

I värsta fall så får du komplettera med att få social-bidrag. De har en lägsta nivå som de räknar som levnadsstandard och om du inte når upp till den enbart genom FKs bidrag så kan du få bidrag hos socialtjänsten också.

Natasha68
2015-12-04 11:12
#2

Jag lever som Zadeira, Bara har liten pension + bostadstillägg. Resten betalar Socialtjänsten.  Kram!

LCTW
2015-12-04 19:56
#3

Haft med socialen att göra innan jag blev sjukskriven när jag slutade skolan. Upplevde denna tid som väldigt jobbig, tyckte de påverkade mig psykiskt då jag upplevde dom som väldigt jobbiga att ha och göra med :( Kram

[LoveUnite]1
2015-12-05 18:23
#4

Jag kommer snart hamna på jobbgarantin (arb-lös) får då lägsta ersättning, 369 kr/dag.

Blir typ ingenting i månaden. Jag är för "rik" för socialen och bostadsbidrag kommer jag aldrig ansöka igen, då jag blev återbetalnings skyldig för 6 månader (de jag behövde och blev godkänd för) eftersom jag sedan fick jobb resterande 6 månader och tjänade så pass bra att de av någon anledning ansåg jag skulle klarat av de 6 månaderna när de slåg ut det på 1 år.

Trots att jag inte hade någon inkomst de 6 månaderna jag behövde och fick hjälp. Helt sjuka e dem!

Jag lär ha jobbgarantin sedan jobba med marknadsundersökningar eller något för att få in några xtra tusen lappar i månaden.

Anonym
Anonym
2015-12-05 20:50
#5

När jag hade aktivitetsersättning så fick jag bostadstillägg och även något som heter särskilt bostadstillägg detta blev ca 10.000 kr i månaden. Kontakta FK och hör vad mer du kan söka.  6.800 kr är väldigt lite att leva på, är nästan helt 100 på att det är under existensminimum.

Zadeira
2015-12-06 11:30
#6

#4, Det är skillnad på bostadsbidrag och bostadstillägg. Står klart och tydligt på FKs hemsida att "Bostadsbidraget är ett preliminärt bidrag. Det betyder att vi räknar ut bidraget utifrån vilken inkomst den som söker bostadsbidrag tror att han eller hon kommer att ha under kalenderåret. Men det slutliga bostadsbidraget bestäms i efterhand, när inkomsttaxeringen är klar för det år som den sökande har fått bidrag för.

Om det visar sig att en person haft lägre inkomster än han eller hon räknat med, kan personen få bidrag i efterskott i form av en tilläggsutbetalning. Den som däremot har haft högre inkomst än beräknat kan bli skyldig att betala tillbaka pengar."

Däremot så bostadstillägg blir man inte betalningsskyldig eftersom det beräknas på ett annat sätt. Kan tyckas hur sjukt om helst, men det är tyvärr så det går till. Detsamma gäller socialbidrag, det kan man bli återbetalningsskyldig för. Det är inte klokt men tyvärr sant.

Annons:
Upp till toppen
Annons: