Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1305 ggr
LCTW
2015-11-17 16:33

Fibromyalgi

Hej. Jag är en tjej på 26 år. Kommit till den punkt att jag känner att jag inte orkar mer och vet inte hur jag ska ta mig vidare. Har sedan 17 års ålder levt med ångest, fick diagnosen generaliserat ångestsyndrom. Åren fortsatte och jag har aldrig fungerat riktigt i arbetslivet, har inte orkat med ett jobb och har varit sjukskriven mestadels pågrund av psyket. Alltid undrat vad det är för fel på mig. Aldrig riktigt klarat av att sköta hemmet. Måste ta pauser i saker jag gör när det exempelvis gäller städning, har väldigt svårt att komma igång och har alltid haft, speciellt på morgonen. Måste sitta ca 1 timme innan jag känner att jag kan klara av dagen. Har levt med ångest och depression och nedstämdhet i många år. Har aldrig kunnat sätta finger på vad det är. Det största problemet jag har är min obeskrivliga trötthet. Jag känner mig alltid trött, konstant energilös. Hur mycket jag än sover eller vilar så är jag alltid trött. På senare år så började jag få spänningsvärk i huvudet, speciellt över ögonen, pannan, tinningar och käkarna har även ont och värk i nacke och axlar. Min sambo har även vaknat upp ett antal gånger under nätterna och ser hur jag spänner mig och biter ihop med käkarna. Detta kommer och går och jag har inte alltid ont på samma ställe utan det är olika dag från dag. Vissa dagar har jag så ont över ögonen att jag inte orkar hålla ögonen öppna och måste vila dom. Ibland har jag haft svårt att äta då käkarna gör så ont. Har senaste veckan fått ont och blivit öm bakom öronen och ner på halsen och nacken jag är väldigt öm där. Har haft sömnproblem under många års tid, dom kommer och går lite. Ibland vaknar jag på nätterna och ibland har jag svårt att sova. Men som sagt hur mycket jag än sover så är jag ändå trött, som om jag aldrig sov. Vissa dagar kan jag känna mig lite piggare och känner då att jag måste göra allt det där jag inte orkat dom andra dagarna, då kan det sedan leda till att jag blir helt slut hela veckan efter det. Jag är väldigt stresskänslig, tål inte stress och vill ha allt planerat. Kommer något oplanerat mår jag väldigt dåligt och får typ panik. Jag är även väldigt ljud och ljuskänslig. Klarar inte av starka lampor utan har helst väldigt svaga ljus och värmeljus, klarar inte av höga ljud på ex tvn, har det väldigt lågt. Jag har kraftiga humörsvängningar, kan explodera för ingeting och blir väldigt lätt irriterad för småsaker. Jag kissar väldigt ofta, har gått och undersökt mig för urinvägsinfektion, men så var inte fallet. Jag känner mig väldigt klumpig, jag slår mig ofta, tappar saker och snubblar. Jag har koncentrationssvårigheter och haft i flera år, väldigt svårt för att lyssna eller läsa böcker, svävar iväg på andra tankar. Det känns som allt jag gör tar längre tid för mig och jag blir väldigt lätt uttröttad. Allt detta påverkar mitt sociala liv, vill så gärna umgås med vänner och hitta på saker. Tackar ofta ja till saker för att sedan få ställa in för att jag inte orkar. Omgivningen uppfattar mig som lat, blir ledsen när folk säger så för det är jag verkligen inte. Kan inte förklara min trötthet. Jag känner mig inte trött, snarare helt slut. För två år sen drabbades jag av tvångstankar och blev väldigt sjuk, var alltid spänd. Nu för tiden känner jag att jag aldrig kan slappna av, att jag alltid är spänd. Gått på en medicin mot detta nu i över ett år, pågrund av mycket biverkningar har jag nu slutat. Och efter att en vecka har gått har jag haft ständig värk i kroppen som vandrar runt i kroppen, en av dagarna kom jag knappt upp ur sängen, kändes som världens träningsvärk. Idag när jag vaknade hade det gått ner i benen och jag hade svårt att gå ner från trappan. Kontaktade psyke för att jag blev orolig att det va biverkningar av att ja slutat med medicin, men det trodde dom inte. Snarare att min verkliga smärta har kommit tillbaka, vilket jag inte riktigt känt av under medicineringen då denna medicin även va bra mot smärta. Min mamma har fibromyalgi och även min mormor hade det när hon levde. Vad tror ni? Låter det som fibromyalgi? Tacksam för alla svar jag kan få, känner mig så ensam och ledsen i detta. / Linda

Annons:
Mia-45
2015-11-17 17:02
#1

Hej på dej

Min son har med GAD och ni liknar varandra till punkt och pricka.
Har du fått gå på KBT? Och inte endast medicinerats?
De är viktigt att gå på KBT med för att kunna lära sej leva med GAD och kanske må bättre. 

Min son har med värk överallt. 
Jag har fibro så sannolikheten att han med ska få det finns ju. 
Men jag tänkte på en sak……när man mår så dåligt som du gör med spänningar, ångest och att du sover dåligt. Kan DET har med värken att göra till slut? Att kroppen (muskler och leder) till slut säger ifrån. 
För läser man om GAD så är ni som har detta spända mestadels av dygnet. Kroppen är hela tiden på beredskap, på spänn. 

Kan ni läkare remittera dej till en reumatolog? 
Jag hoppas verkligen du får hjälp.

LCTW
2015-11-17 17:08
#2

Hej. Jag har redan fått diagnosen GAD för flera år sedan. Men jag känner att det är något mer förutom ångesten. Har gått i många olika terapier, hos psykologer, kbt, gruppsamtal under många års tid men inget har hjälpt mig. Har även ätit en rad olika mediciner. Har varit i kontakt med vårdcentralen och hoppas att dom kan remittera mig till smärtklinik. Det är svårt att få bukt med vad det är. Men jag är så lik min mamma som också har fibromyalgi så jag börjar undra om det är de jag har. Min läkare på vårdcentralen har undersökt mig, jag hade symtom på fibromyalgi i överkroppen men inte undre och därför kunde det inte sättas någon diagnos. Men blev orolig nu när jag slutat med min medicin och har fått värk i slutet av ryggen och benen vilket jag aldrig känt innan. Tack för ditt svar

Mia-45
2015-11-17 17:12
#3

Ja eftersom både din mamma och mormor har det så är det ju säkert så att du med har det. 
Hoppas att du kan bli remitterad till reumatologen så de kan utreda dej ordentligt där med. 
Jag har med mest värk i rygg och ben. Medicinen verkar inte fungera riktigt på dessa ställen..iallafall inte min rygg. 
Bra att du fått hjälp med GAD:en. Men du behöver få hjälp med din värk med ju. 

Kram🌺

LCTW
2015-11-17 17:18
#4

Ja, min läkare som undersökte mig säger att min värk beror på ångesten och att jag inte har fibromyalgi. Men jag tror inte det stämmer, det känns inte så iallafall. Eftersom min värk blivit värre kontaktade jag han igen, men han sa att han inte kan göra mer och att jag inte har fibromyalgi. Så idag bytte jag vårdcentral och ska få träffa en ny läkare nästa vecka så jag hoppas på mer fokus på min värk och trötthet och inte bara ångesten. Känns inte som att någon riktigt tar en på allvar. Det är väldigt lätt att se ångesten som problemet. 

Kram

Mia-45
2015-11-17 17:24
#5

När man har fibro så kan man vara väldigt trött av värken. Och även ha ångest. 
Bra att du byter läkare. Det är viktigt att bli tagen på allvar. 
Så jag hoppas att du får hjälp av den nya. 
Min är suverän. Blev remitterad snabbt till en överläkare på reumatologen. Och han hjälper mej med mediciner odyl. för att jag ska må så bra det går. 

🌺

LCTW
2015-11-17 17:32
#6

Tack det hoppas jag med :)

Kram

Annons:
Upp till toppen
Annons: