Behandling och medicin

Pregabalin och plugga?

2015-11-08 19:55 #0 av: Mia-45

Ska börja plugga på heltid imorrn. 
Och har även fått ny medicin. Den billigare formen av Lyrica. (Pregabalin 75 mg)

Tagit nu i två dagar och känner mej avslagen, trött så in i baljan så jag kan nästan stå och sova, mått lite illa men ingen större fara, koncentrationssvårigheter och det känns som om man inte hänger med riktigt. 

Funderar nu.....HUR ska jag klara av att plugga om det blir så här hela tiden? 
Jag funderar på att bara ta ett piller om dagen..alltså innan jag ska sova. 
Jag kan INTE sitta sån här i skolan som jag vart idag. 
Men detta kanske bara är i början innan kroppen vänjer sej vid just den medicinen??

Jag känner redan nu att värken avtagit en del. Men klarar jag mej på ett piller om dagen? Tveksamt. 

Anmäl
2015-11-08 20:04 #1 av: Zadeira

Jag tycker du ska följa läkarens rekommendation. Men om du känner att det inte funkar så prata i första hand med läkaren. Inga medicinska ändringar ska göras på eget bevåg! Tror att du tyvärr får bita ihop ett par veckor och se om det förändras!

Tänk på att det kan ta flera veckor innan man blir av med insättnings-symtom! Man ska ge nya mediciner minst en månad innan man utvärderar hur de funkar för en, framförallt sådana mediciner. (Om man inte reagerar med typ allergisk reaktion eller liknande)..


Anmäl
2015-11-08 20:05 #2 av: Mia-45

Ja jag får ge det ett tag. Tummen upp
Hoppas att denna fungerar. 
Jag får sitta som en zoombie i skolan..hahaha..tur vi jobbar individuellt. 

Anmäl
2015-11-08 20:13 #3 av: Zadeira

Ja Mia, tyvärr måste man göra så. För tänk om du ger det en månad coh inser att du mår bättre sen. Att den hjälper dig i det långa loppet. Då är det värst att stå ut några veckor med biverkningar i början.

Tråkigt att det ska drabba ditt pluggande just nu, men om det kan ge dig hjälp på längre sikt så kommer det ju till nytta sen.


Anmäl
2015-11-08 20:17 #4 av: Mia-45

Ja jag håller med dej. Jag får stå ut. Kan prata med handläggaren på skolan om det så hon vet hur jag kommer må den närmaste tiden. 

Blomma

Anmäl
2015-11-08 20:35 #5 av: Zadeira

Det är alltid en bra ide att prata med chef/lärare/handläggare osv om man är har typ kronisk smärta eller så, särskilt vid invänjning på mediciner eller liknande!


Anmäl
2015-11-11 14:36 #6 av: Natasha68

Nu fick du Liryca! Det är tur för dig att du fick på direkten 75 mg!!!

Jag fick bara 25 mg ..men 3 gånger per dagen. I början var jag mkt UPPE"  ,energisk, , glad! Gjorde massa saker utan smärtor!

Nu efter 5 månader ...tror jag att jag behöver höja dosen.

Enligt vad jag läste om Lyrica och fibro...den rekomederade start dos till oss med fibro är 150 mg!!! /enligt förskare  det är den optimala dosen .

Hur fördelar du medicinen under dagen?

Kram!!!!!!!!

Anmäl
2015-11-11 14:38 #7 av: Natasha68

Ge shans till den medicin! För mig funkar bara Liryca! Förre jag fick den...kunde inte ens gå!!!

Kram!

Anmäl
2015-11-11 15:01 #8 av: Mia-45

Natascha

Ja jag är glad att jag fick den medicinen och styrkan. Den hjälper även om kroppen skriker att den inte vill ha medicin.
Jag tar två ggr om dagen. 

Och självklart ger jag detta en chans. Värken är bättre så det är bara att vänta tills "inskolningen" av den är över. Skrattar

Anmäl
2015-11-17 17:06 #9 av: Farwuq

Jag har i flera år gått på Lyrica - p.g.a. MS-smärta - jag började med 2x75mg morgon och kväll. Nu har jag högre dos 3x75mg morgon och kväll, med möjligheten att lägga på 3x75mg mitt på dagen. Jag tar inte dessa höga doser om jag inte behöver, jag nöjer mig med betydligt mindre, d.fa. jag kompletterar med Citodon dåliga dagar. 

Numera känner jag ingenting speciellt, i början var jag lite uppåt men det försvann snabbt.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-11-17 17:09 #10 av: Mia-45

Ja jag börjar känna mej bättre och bättre. Skrattar
Jag kan känna mej drogad vissa dagar en stund...då jag får lätt yrsel och fnittrar. 
Min ångest är borta och jag känner en avsevärd skillnad på min värk. Utom i ryggen...vissa dagar är det bättre där med men sen kan jag göra nån rörelse och då är det kört igen.
Så ryggvärken tar medicinen inte så mycket på. 

Anmäl
2015-11-17 17:29 #11 av: Farwuq

Ja allt biter den inte på. Det är framförallt den värk som beror på skador i nerverna.
Jag kompletteras som sagt med Citodon som tar resten ganska så bra.
Håll dig till angiven dos och öka inte utan ha talat med läkaren.

Det förekommer delade meningar om huruvida Lyrica är beroendeframkallande eller inte. Om man går in och läser på diverse sajter så hävdar brukare/missbrukare att Lyrica är beroendeframkallande och att utsättningssymtomen är "otrevliga".

Om du är orolig tala då med en sakkunnig, alla behöver inte reagera lika på en och samma medicin.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-11-17 17:40 #12 av: Mia-45

#11 
Ja det ska visst vara beroendeframkallande. Min läkare gav mej ett varningens ord om detta. 
Men jag tror inte att jag kommer bli så beroende så att jag inte kan sluta...Men man vet ju aldrig. Är ju bara i början av dessa.
Man får nog passa sej lite. 

Håller mej till dosen läkaren föreskrivit och har än inte lyckats glömma nåt piller. 
Tummen upp

Anmäl
2015-11-17 17:47 #13 av: Farwuq

Skaffa en "Dosett" de finns på apoteket, då kan du lättare hålla reda på "pillren".

Själv oroar jag mig inte för beroendet, varken av Lyrican eller Citodonet - eller några av de andra medicinerna som jag tar.

Jag är nära de 60 och har en allvarlig kronisk sjukdom. Det blir nog så att jag slutar den dag jag dör.
Ledsen

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi & Psykologi iFokus.
Medarb. Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.