Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 3074 ggr
Zadeira
10/21/15, 8:16 PM

Din största medicin-miss

Jag fick för drygt ett och ett halvt år sedan utskrivet Cymbalta för att prova mot min fibrovärk. Glad i hågen tågade jag till Apoteket, bad om mitt recept och fick höra att "Det blir 1500 kr"! Jag trodde att jag skulle smälla av. 1500 var mer än jag hade lust att lägga på något alls, jag handlar inte ens teknik för den summan. Desperat efter något som lindrade värken betalade jag för förhoppningen fanns ju att om värken blir bättre så är det värt de pengarna.

Inte ett smack hände med min värk. Gång på gång höjde läkaren dosen till maxdos uppnåddes och det enda jag då upplevde var att jag blev hård i magen. Det var som att slänga pengarna rakt i sjön.

Nu ett år senare sitter jag med 300 tabletter Cymbalta i medicinskåpet och förlorade 1500 kr helt i onödan. Fick man lämna tillbaka medicinen till apoteket? Nej! Givetvis får jag lämna in den till förstörelse, men pengarna får jag inte tillbaka. Cymbaltan sparar jag med någon form av orealistisk ide att om läkaren tycker att jag ska prova den igen längre fram behöver jag inte betala ytterligare 1500 kr för att prova något som uppenbarligen inte alls hjälpte mig. Det enda positiva med den räkningen var ju att jag kom upp i frikort hos apoteket och eftersom jag var månad hämtar ut vissa mediciner blev resten av det årets medicin helt gratis.

Har ni någon sån historia om er största miss vid medicinering? Något som ni själva i efterhand ser tillbaka på och undrar vad ni tänkte när ni provade den medicinen? Eller kanske som i mitt fall en så hemskt dyr medicin som inte gett er något alls? Något som ni i efterhand kan sitta och svära över?

Annons:
Rita-S
10/21/15, 8:41 PM
#1

Jag tog citodon på tom mage, trots jag läst på bilaget det kan vara otroligt hårt mot magen och läkarn varnade mig och sa det kunde vara smart att äta om jag var benägen att få magproblem av vissa tabletter. 

Kan ju säga jag inte gjorde om det felet 🤮

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anonym
Anonym
10/22/15, 12:46 AM
#2

Det finns Delbetalningskonto hos Apoteket så man slipper betala hela summan på en o samma gång 

sen har Fass sen några år tillbaka tror jag info på deras hemsida när man söker på läkemedel hur mycket medicinen kostar och om medicinen ingår i högkostnadsskyddet 

sen kan man be läkaren skriva ut en liten förpackning första gången så kan man prova medicinen först o se om den passar en 

har aldrig gjort nån tabbe när det gäller medicin i alla fall för min del så tycker jag det är viktigt att ha koll på medicinen priser innehållsförteckning och liknande o det finns ju så bra info på nätet

Mia-45
10/22/15, 10:07 AM
#3

Zadeira

Visst 17 är det dyrt med vissa mediciner…och sen när de inte hjälper ett skvatt. 
Om nån hade sagt 1500 till mej så hade jag nog svimmat..hahaha😓

Jag tror inte jag gjort en medicintabbe…
Tja förresten…jag blev ordinerad Omeprazol för länge sen…skulle ta 3 piller om dagen. 
Men jösses vad sjuk jag blev🤮….magen blev värre och jag spydde kaffesumps-liknande saker…
När jag slutade med de så har jag vart mycket bättre i magen. 
Där ser man…all medicin avhjälper inte problemet utan gör det värre tydligen.

Zadeira
10/22/15, 10:28 AM
#4

#2 Det fanns inte möjlighet för mig att få delbetalning, var på Lloyds Apotek och de kunde inte erbjuda något sådant. Vad jag fattade så fanns ingen mindre förpackning att skriva ut eftersom läkaren ansåg att jag ändå behövde minst 8 veckor på mig för att se om medicinen funkade eller ej. Angående priset så visste jag att den inte ingick i högkostandsskyddet och ansåg (innan jag visste priset) att det var värt att prova om den kunde hjälpa mig. Sen att den var sååå dyr fattade jag inte fören jag stod där och skulle betala. Hade den funkat så hade det varit värt de pengarna, men surt är det när man betalar en sån stor summa för något som visar sig inte alls ha minsta effekt.

Jag är också annars väldigt noga med att kolla upp medicinerna som läkarna tipsar om. Inte priset men innehåll osv. Tar inte medicin om jag inte måste och är noga med att själv kolla upp på FASS om medicinerna som läkarna föreskriver går att ta ihop efter att min pappa flertalet fått mediciner som han inte tåler trots att det står tydligt i hans journaler.

Natasha68
10/25/15, 9:25 AM
#5

Ju…jag provade också Cymbalta  ..fick hemska biverkningar., slutade efter 2 dagar,  Och var på Voxra, som är också mkt dyr i ca 7 månader, som gav mig först ont i leder och sedan fick jag fibro. Voxra påverkar på dopamin i hjärna..när jag tog den så upplevde jag hur jag spänner mig. Jag tror ibland att det är pga Voxra jag har nu fibromyalgi.Angående pengar, så lever vi  på socialbidrag (tilfäligt) så det var Soc. som betalade. Men om jag kunde vrida klockan tillbaka skulle jag aldrig bota depression med Voxra!

Zadeira
10/25/15, 9:54 AM
#6

Åh Natasha, Voxra har jag också provat mot min depression.  Jag blev helt speedad på den, som om något gett mig typ uppåttjack eller om jag överdoserat koffein med skakningar, ryckningar i kroppen, sömnsvårigheter, humörsvängningar, känslobortfall (både fysiskt och psykiskt).

Annons:
TjockaBerta
10/25/15, 8:16 PM
#7

De flesta mediciner är missar tycker jag för att de inte fungerar. Jag blir bara sjuk. Det enda som fungerar är Citodon och det vill läkarna inte skriva ut. Jag har Lyrica i en låda i såna mängder att jag skulle kunna försörja mig i en månad på att sälja dem på plattan.

>>>Malum domesticum<<<

Natasha68
10/26/15, 8:54 AM
#8

Berta! Det är intressant hur vi reagerar på samma medicin)) Jag skulle inte klara ens att gå 10 meter utan min Lyrica ..25 mg. Och som jag förstår , hjälpte den inte till dig? För mig var det MYCKET  svårt att få Lyrica. t om sån låg dos. Tack vore att jag har ångest. Så det var min psykiater som skrev den. Annars vet jag inte hur skulle jag leva.

TjockaBerta
10/26/15, 12:27 PM
#9

#8 Ja, Det är väldigt olika från person till person. Jag önskar att läkarna också visste det och tog hänsyn till vad man säger.

>>>Malum domesticum<<<

[lillelull]
2/15/16, 12:58 AM
#10

Jag fick en diagnostiserad inflammation i tarmen och läkaren jag då hade, som var en allmänläkare på VC hade missuppfattat den läkare som gjorde koloskopi och satte då in Entocort när jag eg skulle ha Pentasa. 
På den tiden hade jag inte lika  bra på koll på mediciner som jag har nu, nu kollar jag upp allting väldigt noga och har även en fantastisk läkare som kollar in alla mediciner ordentligt innan vi sätter in de.

Men med det sagt så vandra jag såklart glatt till apoteket och tänkte åh va skönt med behandling som ska hjälpa mig och ( läkaren hade även skrivit att jag skulle äta hela dosen på morgonen vilket jag senare fick reda på att om jag ens skulle ätit medicinen skulle ha delat upp dosen, morgon middag kväll) 

Då hade jag inget högkostnadskydd alls för de hade precis gått ut och jag får då chocken när jag inser att medicinen kostade 1000 lappen. 

Jaja tänker jag sålänge det hjälper så är det värt de. 

Kommer hem och tar den och kaskad kräks i flera dagar, då läkaren tyckte jag skulle ge den en chans.. 

Sen när jag varit som en magsjuk zombie i några dagar så ringer jag till en gastroenterolog som gör en ny korrekt bedömning och får då besked att jag ska sluta med dessa tabletter direkt och börja med Pentasan som direkt hjälpte och läkte den värsta inflammationen i magen. Pentasan i sig kostade också mycket men då hade jag iaf redan lagt ut massa pengar på den andra medicinen ändå. 

Men den första var bara bortkastade pengar. Kunde lika bra spolat ner 1000 kr i toaletten…

[lillelull]
2/15/16, 1:01 AM
#11

Sen jag fått en del mediciner som jag också bara i princip kunde slängt i sjön men de hade inte kostat över 200-300 kr så det var inte lika farligt som den första men den där händelsen tänker jag tillbaka på rätt många gånger. 
Som sjukskriven med inte den största sjukpenningen så var det otroligt otroligt surt att ha gjort de. 
Läkaren som satte in pentasa gjorde ju så att eftersom han visste att den var dyr satte in en slags startpaket, så man bara fick ut några tabletter för att prova eftersom den var så frutkansvärt dyr.

Ankan76
2/15/16, 10:49 AM
#12

Jag hade svårt att sova pga ångest och fick Mirtazapin. Av den fick jag Restless legs och kunde inte sova pga det…

[lillelull]
2/15/16, 7:34 PM
#13

mm ja fick också mirtazapin och var i helvetet pga restless legs.. ;( också en stor miss där

Annons:
Upp till toppen
Annons: