Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1519 ggr
Leifsdotra
10/10/15, 8:50 AM

Svårt att få partiell sjukersättning ?

Hej! Jag jobbar heltid och det är på gränsen att jag orkar, behöver vara hemma och återhämta mig minst en arbetsdag varje månad. Så har det varit senaste året och då har jag verkligen tänjt på gränserna, bara stannat hemma när det verkligen inte gått längre. Har vi några härinne som fått sjukersättning på tex 25%? Var det svårt, var ni sjukskrivna på deltid länge innan? Hur mycket tittar FK på livssituationen i övrigt?

Annons:
Maria
10/10/15, 8:58 AM
#1

Jag har visserligen inte Fibromyalgi men jag har 50% sjukersättning. Beslutet kom efter ett möte med FK, min arbetsgivare och läkaren. Själv ville jag egentligen inte.

Jag har trots halvtid många sjukdagar på ett år och har fått karensdagen borttagen vilket gör min ekonomi en aning bättre. Så det är kanske en väg att börja med?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
10/10/15, 10:11 AM
#2

Min förra chef pratade om det där med karensen före sommaren, hon skulle ta det med personalavdelningen sa hon. Vi skulle dra igång den diskussionen efter semestrarna. Mu blev det istället så att chefen slutade hastigt, men jag har fått namnet på rätt person på personalavdelningen åtminstone. Ska ta upp det med min nya chef.

Maria
10/10/15, 10:14 AM
#3

#2 Man får det tydligen årsvis. Jag fick en lista på mina frånvarodagar och så skrev läkaren ett intyg till försäkringskassa och sedan blev det godkänt. Jag tror att mitt går ut i januari så då får jag förmodligen söka om för mina frånvarodagar är ungefär lika detta året.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leifsdotra
10/17/15, 10:29 AM
#4

Har pratat med damen på personalavdelningen nu, hon ska leta fram blanketter och kolla upp vad mer som behövs för ansökan. Jag går hos privat vårdcentral, de har också hand om företagshälsovården. Borde underlätta långsiktigt att allt är samlat på ett ställe.

Upp till toppen
Annons: