Annons:
Etikettfibromyalgi
Läst 1603 ggr
Minimeea
2015-09-30 19:37

Vila eller promenera bort?

När jag som frisk var och tränade så kom den där härliga träningsvärken som jag älskade! Vid träningsvärk så är bästa sättet att träna bort smärtan, gärna promenera. Men nu? Nu när jag får sådär ont i höfter, rumpa och rygg. Vad är bäst? Ska jag vila bort det? Känns som att jag blir stel om jag bara vilar så ska jag promenera istället men då är jag rädd att jag får mer ont dagen efter. Hur gör ni? Försöker ni röra er när ni har sådär satans ont eller är det vila och varma duschar som gäller?

Annons:
Zadeira
2015-09-30 21:48
#1

Att vara helt stillasittande är rena döden (för mig) om jag har ont, men jag kan givetvis inte pinna på eller röra mig som jag kan när jag inte har ont. Så jag får anpassa mitt mönster, kanske gå 2 minuter, stanna och korrigera bäckenet eller sträcka ryggen, sen gå 2 minuter till. Vila och göra smärlindrande grejjer som varm dusch, tens-apparat osv i omgångar och variera med att röra mig. Vad jag tror de flesta med kronisk smärta är överens om är att monotona rörelser eller aktiviteter är det värsta eller ger de värsta biverkningarna. Så att promenerda en mil när man har ont är kanske inte alls rätt lösning utan nöja sig med en kilometer.

Jag kan inte sluta med allt jag mår psykiskt bra av för att det tär på kroppen, utan då får jag helt enkelt planera för att "idag tar jag en lång skogspromenad för det är så himla skönt mentalt, men får kanske ta en väldigt smärtsamt dag imorgon i kroppen. Är det värt det? Vad blir jag lyckligast av i längden?" Så jag väljer att balansera det, en dag kanske det inte är värt att riskera att göra smärtan värre medan det en annan dag kanske är värt det för att jag mår bättre psykiskt av min promenad.

Mia-45
2015-10-01 07:51
#2

Att sluta röra sej när man får ont hjälper inte. Men man får anpassa rörelserna och ta det lugnare. Precis som Zadeira skriver. 
Sätter jag mej och blir stillasittande för att jag har ont så blir det ännu värre och tar längre tid innan värken släpper.

Natasha68
2015-10-02 11:00
#3

Håller med Zadeira och Mia! Går varje dag 2 km…Och när jag har mera smärtor men inte trött så gör jag småsaker i hemmet.

[LoveUnite]1
2015-10-07 14:12
#4

Nja, helt stilla är inte bra.

För mig beror allt på graden av smärta.
Jag kan ha dagar då jag tror jag ska svimma efter bara 2 minuter på fötterna. de dagar håller jag mig hemma och gör småsaker i hemmet och ligger på rygg.

Men de vanliga dagarna har jag normal smärta som jag tyvärr kallar det nu, normal dag innebär ändå smärta och värk, men då tar jag 30-45 minuters promenader, ibland klarar jag mindre än vad jag tror och då måste jag ofta stanna, böja mig / stretcha, sätta mig en stund och sedan gå vidare.

Ibland klarar jag hela promenaden med måttlig värk, jag stönar och gör grimaser men jag överlever.

Dock, hem och direkt till sängen.

Man får anpassa helt enkelt, känna av vad du klarar av. Är inte lätt i början, jag har ibland fortf svårt att kunna mina gränser.

Men, åh, varmt vatten guuuuh va skönt! Ibland går jag in i duschen och tar en stekhet dusch och siktar dusch strålen på ryggen där jag har ont (gött)!

har även börjat med varmvatten bad och är underbart! Kolla med din läkare elr sjukgymnast om du kan få remiss dit.

Men helt stilla, gör saken värre för mig med, stel som en pinne blir jag.

Det ska vara lagom.

Minimeea
2015-10-12 10:09
#5

Tycker det är så svårt, speciellt nu när det är kallt. En dusch i all ära men hade gjort vad som hellst för att få ligga i ett varmt bad varje dag och mjuka upp mig. Kan man få remiss till sådant LoveUnit?

Saknar så styrketräningen så promenaderna gör mig nästan ledsen för det är bara en fis i rymden jämnfört med vad jag kunnat :( Har så svårt för att vänja mig

[LoveUnite]1
2015-10-12 11:07
#6

Minimeea

Jag fick gå via sjukgymnasten, jag fick tjata till mig det, förhoppningsvis behöver du bara förklara dina smärtor och be om varmvatten remiss så kanske du kan få det.

När du väl fått remiss så är det ett 15 stämplings kort, har du inte fri kort så kostar det 100 kr eller något per gång, men det ingår i frikort så när du uppnått det eller har det så är det gratis =)

De gör ett anpassat träningsprogram för dig som du kan göra i vattnet och självklart om eller när det gör ont eller jobbigt så får du sluta och man får alltid flyta omkring i bassängen efter träningen, har man en dålig dag finns det dem som kommer dit bara för att vara i bassängen.

Hoppas du får en remiss för det är verkligen jätte härligt och hjälper mycket!

Annons:
Upp till toppen
Annons: