Annons:
Etikettbehandling-medicin
Läst 2642 ggr
Natasha68
9/3/15, 10:42 AM

Smärtstillande,

Jag undrar vilka tabletter tar ni mot smärtan? Själv tar jag flera…

Cipralex..antidepressiv och ångestdämpande ( i 20 år förre jag fick fibro)

Trombyl--efter Stroke( i 15 år),,blodförtynnande  och även antiinflammatorisk.

Xanor…mot ångest

Lyrica- mot smärtor och GAD ( generaliserad ångestsyndrom) 

Kram!!!!!!! Tacksam för svar!

Annons:
Zadeira
9/3/15, 10:47 AM
#1

Mot smärtan har jag bara vanlig alvedon och ipren. Vid extra behov i svåra skov tar jag Treo Comp, dock ej regelbundet.

Tar även Stilnoct pga sömnproblem ofta orsakade av smärta.

Andra mediciner som inte har med smärtan i sig att göra är Fluoxetin pga depression/hetsätningsproblematik.

Maria
9/3/15, 10:57 AM
#2

Egentligen har du bara Lyrican då mot smärtan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mia-45
9/3/15, 12:39 PM
#3

Har märkt att varken Ipren eller Alvedon hjälper mot fibro-smärtor.

Spaicy
9/4/15, 4:42 AM
#4

Natasha68, det låter inte bra och känns inte sunt att du ska behöva dessa tre rätt så starka medicinerna för ångesten?!;( Jag själv lider av tre olika ryggskador(den första redan jan.-93), som gjort att Fibro, Allodyni, ME, Artros mm. Brutit ut. Självklart påverkar detta mitt psyke, men jag själv har en tab. Valdoxan som fungerar mkt bra och har förvånansvärt lite bieffekter. Men nu är det ju extremt individuellt vilken medicin man svarar bäst på. Men jag fick Citodon, redan från början. Snart därefter tillkom Ibumetin-preparat. Först år 2004 i samband med en triggerpunktsoperation i USA(Omaha och en Svensk läkare) som han undrade varför jag inte hade något muskelavslappnande, så som Stesolid?! När jag presenterade det för min dåvarande husläkare, så tyckte han det var solklart och jag har det som kompliment. Läkarvården har med tiden försökt med en Fruktansvärt massa olika preparat under årens gång, nu senast för 1,5 v sedan böt en läkare ut Citodonen mot Morfin 10mg morgon och kväll=20mg, 665mg Alvedon tre ggr/dygn och Ibumetin tre/dygn. Jag kan säga det att Aldrig mer!! Jag har varit Så dålig av biverkningarna, svimning, yrsel, illamående, migrän, matlusten försvann helt(inte bra i mitt fall) och mer därtill. Jag slutade i vilket fall helt med denna dos i tisdags 1/9, jag mår redan bättre. Jag tar hellre värken än stoppar i mig massa Ren morfin i för mig såpass höga doser. Sambon som har en del liknande diagnoser, förutom de tre olika ryggskadorna, svarar inte alls på mediciner så som jag gör. Jag har ett förslag som ej har några biverkningar och kan vara värt att prova. Det är blockader. Jag rekommenderar det starkt! Jag är vansinnigt spruträdd, men genom-gick en behandling på 7 månader med ca:12-14 stick per gång varannan v. ungefär. Jag är på g att starta en ny omgång då jag hugger mig själv i ryggen, höfter mm snart med en kniv eller ngt. Summan av detta är, att det finns en uppsjö av läkemedel och vad som passar just dig kan ingen annan än Just Du svara på och känna av. Lycka till Natasha och hoppas du kan hitta något som passar just dig! ;0)

Spaicy
9/4/15, 5:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5
Spaicy
9/4/15, 5:23 AM
#6

Vad i hela friden skedde nu??? Skulle ju inte bli en "mega" bild på mig, å nu får jag inte bort den!! Ber om ursäkt!!

Annons:
[HundochKatt]
9/4/15, 8:49 AM
#7

Tradolan i kombination med Alvedon forte, tar jag. Det förstnämnda när behovet är som störst. Är allergisk mot acetylsalisylsyra så många värkmediciner går bort för mig. Trots detta så tar det inte bort all min värk när det är som värst, men tar i alla fall bort udden av det.

[JeanetteK]
9/4/15, 9:55 AM
#8

Jag äter citalopram (antidepressiv) varje morgon. Saroten (mot värk och stelhet) på kvällen. Oxascand mot ångest vid behov. Starkare alvedon + starkare naproxen vid mycket smärta.

Natasha68
9/4/15, 11:27 AM
#9

Spaicy --DU SKRIVER Natasha68, det låter inte bra och känns inte sunt att du ska behöva dessa tre rätt så starka medicinerna för ångesten?!

Jag hade tyvärr många svåra trauma …Därför är jag tvungen till att leva på dessa starka medicin!!! Annars skulle jag inte överleva :14 års misshandel, incest osv. 7 år i KBT: mår bättre nu.

Jag tycker att min medicin mot ångest är detsamma som insulin för dem som har diabetes. Däremot morfinliknade preparat använder jag aldrig. 

Lyrica är godkänt för behandlingen av neuropatiska smärtor och generaliserad ångestsyndrom. Den hjälper mig. Så Jag är nöjd med min medicinering!

Natasha68
9/4/15, 11:29 AM
#10

Maria! Tack för ditt svar! Både Cipralex + Lyrican + xanor…hjälper mig mot smärta. Det är ju känd att antidepressiva medel används vid behandling av fibro. Plus Yoga.

Spaicy
9/5/15, 6:17 AM
#11

Natasha det var absolut inge illa menat med att du behöver dessa olika preparat. Det var högst av välmening och för att du la ut frågan ang vad andra personer tar och äter mot sina smärtor. Vi har alla våra livsöden, som oftast är tragiska därav är och finns vi på denna sidan för att få hjälp och ev. kunna hjälpa till på traven. Mår du bra av den medicinering du har i nuläget, ska du självklart låta det vara som det är. Min erfarenhet är bara att läkaren vill byta ut en hit än dit, men har man hitta något som man upplever som okej eller tom bra, så stå på dig/er. Så du ska absolut Inte ta det som jag kritiserade dig, det var varken min avsikt eller meningen. Ber verkligen om ursäkt om du upplevde det så.😔

Fillifjonkan60
9/7/15, 2:55 PM
#12

På grund av IBS så äter jag bara Alvedon ibland, annars har jag TENS.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Natasha68
9/9/15, 3:30 PM
#13

Spice!  det är Ok…jag tror att fibro gjorde mig otrolig överkänslig!

Kram!

Annons:
Upp till toppen
Annons: